بار دیگر بحث مقایسه میان خودروهای داخلی با برندهای خارجی، داغ شده است. بهطوریکه این روزها بسیاری از متقاضیان خودرو در کشور از خود میپرسند که با پول یک پژو ۲۰۷، دنا یا هایما چه خودرویی را در بازارهای جهانی میتوان خرید؟ در این زمینه «دنیایاقتصاد» به مقایسه قیمت هفت خودروی داخلی با مشابه خارجی پرداخته است.
یک کارشناس صنعت خودرو میگوید با وجود آنکه امیدواریهایی برای از سرگیری واردات خودرو وجود دارد اما نحوه سیاست گذاری و چگونگی مواجهه با این بازار تصویر آینده را مشخص میکند.
خودروسازان این هفته قیمت کارخانهای محصولات خود را تا سقف ۱۵درصد افزایش دادند. با این حال واکنش بازار به این اتفاق تقریبا خنثی و نزدیک به صفر بود. درواقع با وجود بالا آمدن کف قیمت خودرو در مبدأ، ارتفاع قیمت چندان زیاد نشد تا مشخص شود بازار خودرو استعداد آزادسازی را پیدا کرده است.
عرضه خودرو در بورس کالا از پیچ کمیسیون صنایع مجلس گذشت و آن طور که رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع میگوید این طرح در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار گرفته است
یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه مپنا و یک شرکت خودروساز داخلی به منظور تولید داخلی تجهیزات خودروهای برقی قراردادی امضا کردند که این قرارداد میتواند گامی مهم در مسیر ساخت خودروهای برقی ایرانی باشد.
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بار دیگر بررسی و تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا را به تعویق انداخت تا این طرح با گذشت یک سال از مطرح شدن همچنان بلاتکلیف بماند.
طبق اعلام رییس کل سازمان امور مالیاتی، صاحبان خودروهای لوکس تا هفته دیگر شناسایی و مشمول پرداخت مالیات متعلقه تا پایان بهمن سال جاری میشوند و در صورتیکه این مالیات را پرداخت نکنند، نمیتوانند نقل و انتقال یا اجاره خودروی خود را انجام دهند.
مجوز شورای رقابت مبنی بر افزایش ۹ درصدی قیمت و مقررات فروش خودروهای پیشفروش شده به قیمت سال گذشته، با انتقاد برخی از مسوولان صنعتی کشور و خودروسازان همراه شد.
خودروسازی خصوصی ایران این روزها در مسیر تغییری بنیادین قرار گرفته است، چه آنکه میخواهد از مونتاژ به سمت برندسازی و تولید برود، هرچند به مشارکتهای خارجی نیز کماکان وفادار خواهد بود.
در طرح تبدیل خودروها از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز، تاکسیهای اینترنتی و خودروهای مسافربر شخصی فقط ۲۵درصد هزینه تبدیل را میپردازند و دولت تسهیلاتی ۷۵درصدی در این بخش درنظر گرفته است.
موضعگیری علیه بازگشت و حضور خودروسازان خارجی در ایران، این روزها دیگر رسمی شده است؛ زیرا مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از همین حالا برای آنها شرط گذاشته و خط و نشان کشیدهاند.