Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یک روز با پژو ۵۰۸ جی تی لاین؛

بازگشت شکوهمند نوستالوژی سالهای کودکی

پنج شنبه | ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۶:۳۰ | کد خبر: CP- ۵۰۶۳ | سرویس: تست و بررسی خودرو
کارپرسحسینی پارسا:
شاید قدیمی ترین نوستالوژی خودرویی ما دهه ی شصتی ها از برند پژو به پژو 504 قد بدهد، خودرویی شبیه به گربه! البته نه فقط بخاطر چهره بلکه بواسطه ی سیستم تعلیق خارق العاده اش که مثل گربه به زمین چنگ می زد تا آن ایستایی مثال زدنی را در مانور های جوان پسند خلق کند.

کارپرس / حالا بیش از یک سالی می شود که به لطف مصالحه ی برجام، این برند نوستالوژیک به ایران بازگشته است. بازگشتی که به گفته ی پیر فوره مدیر ارشد بازاریابی پژو در برند مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) برای ماندن صورت گرفته است. فوره، تولید خودروهای مدرنی همچون 2008 در ایران را نشانه ی پاسخ پژو به سالها وفاداری ایرانیان به این برند قلمداد کرده و تاکید می کند پژو به عنوان یک برند تجاری خود را برای حضوری طولانی مدت در ایران آماده کرده است.

اما در میان سه محصولی که پژو در گام نخست برای بازار ایران در نظر گرفته، پژو 508 جور دیگری خودنمایی می کند! یک سدان نیمه لوکس سایز متوسط با آپشنهای قابل قبول که گزینه ای درخور در بازار سدان های اروپایی زیر 200 میلیون تومان بشمار می رود. اکنون ایکاپ که با آگاهی از ویژه گی های بازار ایران پژو 508 را به صورت وارداتی (CBU) به مشتریان ایرانی خود عرضه کرده این خودرو را در قراری رسانه ای با خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو ایران به منظور آشنایی بیشتر، تست و بررسی به اشتراک گذاشت. میعادی حدودا 300 کیلومتری از نمایشگاه مرکزی این شرکت در خیابان آزادی تا اواسط جاده ی چالوس، سیاه بیشه و بلعکس. قراری که تقریبا یک روز کاری کامل وقت صرف آن شد تا خروجی نسبتا کاملی از چند و چون این خودروی تازه وارد به خبرنگاران ماشین باز ارائه دهد.

 

وقتی 508 چشمک می زند!

ذهن اغلب ایرانیان با حذف حافظه ی تاریخی اش از دو دهه ی گذشته می تواند برند پژو را به چند خودروی همچون 405 و 206 و مدلهای کمی جدید تر 407 و البته 207 و پرشیا محدود کند! اما خب 508 چیز دیگری می گوید!  او یک سدان شبهه لوکس و سنگین و رنگین است! با چشمانی که به معنای واقعی کلمه سگ دارد!  در نگاه اول وقتی از چند قدمی و از نمای مقابل به 508 نگاه می کنی یاد موجودی می افتی که باد بر غبغب انداخته و با سیمایی توپر با نگاهی نافذ به چپ و راست انگار حواسش به همجا هست! خط افقی عریض در پائین سپر با دو چراغ روز که همچون شیارهای روی گونه، غرورش را تذکر می دهند!

peugeot 508 01

از 508 نمی توان به عنوان انقلاب طراحی نام برد اما به جرات می توان از آن به عنوان طرحی جسورانه و هدفمند یاد کرد. طرحی که تصور پژو را در ذهن مخاطب تغییر می دهد.

ظاهر 508 سرشار است از سطوح و خطوط مورب که بدنبال القای آرامش به مخاطب بوده و این حس در طراحی داخلی خودرو نیز صادق است.  شاید اگر بخواهیم در خصوص طراحی این خودرو مصداقی صحبت کنیم باید گفت 508 خودرویی لاکچری در کلاس مدیریتی محافظه کارانه است. خودرویی که به لحاظ طراحی کم از خودروهای لاکچری کلاسیک ندارد اما چشم مخاطب بیرونی را نیز نخواهد دزدید! بنا براین با نشستن پشت رول 508 کسی چشمتان نخواهد زد اما در عین حال صاحب یک خودروی نیمه لوکس نیز خواهید بود.

استفاده از طراحی اسپرت در جوانب خودرو و تجهیز آن به رینگ اسپرت آلومینیومی 18 اینچی، القای وجود اسپولیر و بهره مندی از دیفیوزر در کنار وجود دو خروجی اگزور و... به سودای جوانگرایانه ی 508 اشاره کرده و تاکید دارد که ما با یک خودروی همه پسند طرف هستیم!

 

کلکسیون آپشن های روز!

این بخش از وجنات پژو 508 باب میل ما ایرانی هاست!  رویای آپشن در این خودروی زیر 200 میلیونی تقریبا به حد اکمل خود رسیده است بطوری که در آن شاهد حضور هدآپ دیسپلی جمع شونده با ویژه گی نمایش اطلاعات در مسیر دید راننده هستیم! آپشنی که این روزها در خودروهای پریمیوم پیدا می شود.

peugeot 508 08

بهره مندی این خودرو از صندلی های برقی مجهز به گرمکن و ماساژور ( فقط راننده)، سیستم های کروز کنترل و لیمیتر روی فرمان D شکل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 4 کاناله با قابلیت سفارشی سازی جداگانه برای سرنشینان، سانروف، سیستم کمک پارک، آینه های جانبی برقی جمع شونده همراه با گرمکن، ترمز دستی الکترونیکی، دوربین دید عقب، رادار نقاط کور، سیستم ورود بدون کلید همراه با استارت دکمه ای، فرمان الکتروهیدرولیکی، سنسور فشار باد تایر‌ها، شیشه های برقی خودکار، سیستم خودکار کنترل چراغهای جلو، سیستم نوربالای هوشمند (اسمارت بیم)، سنسور باران و... آن را به خودرویی کامل و راضی کننده تبدیل کرده است.

 

قلب تپنده ی چابک!

پژو 508 عرضه شده توسط ایکاپ به یک موتور بنزینی 1.6 لیتری توربو شارژ با توانایی تولید 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور با استاندارد  سوخت یورو 5 و سیستم تزریق مستقیم سوخت همراه با اینترکولر مجهز شده است. ویژه گی این خودرو توان دست یابی به حداکثر گشتارو در دور موتور 1400rpm است! ادعایی که البته در تست صورت گرفته و پاسخگویی سریع به درخواست شتابگیری خودرو ملموس بوده است.

peugeot 508 10

این قلب تپنده با کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک که ساخت شرکت ژاپنی آیسین است نیروی لازم را به چرخهای جلو منتقل می کند. تجهیز این گیربکس به شیفتر پشت فرمان از ویژه گی های جذاب آن بشمار می رود.

 

چتر ایمنی 508 روی سرنشینان

508 در تجهیزات ایمنی نیز دست پر به میدان آمده است. تجهیز آن به 6 کیسه ی هوای ایمنی در جلو، جانبی و پرده ای در کنار سیستم ترمز ضد قفل ABS و همچنین کنترل الکترونیکی پایداری خودرو ESP، سیستم کنترل لغزش ASR، سیستم کنترل پایداری دینامیک CBC و سیستم کمکی سربالایی HAS و کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه EuroNcap از پژو 508 خودرویی امن ساخته است.

 peugeot 508 15

بطور مشخص نمونه ای از این خودرو در سال 2011 توانسته است در تست های ایمنی سرنشین بزرگسال 90% سرنشین کودک 87% عابر پیاده 41% و تجهیزات کمک ایمنی 97% ایمنی از خود نشان بدهد.

 

تجربه 150 کیلومتر رانندگی با 508

برخلاف سایر تست های گروهی این بار شرایط مناسبی برای تست خودرو 508 فراهم بود! و هر خودرو در اختیار 3 سرنشین قرار گرفت و به لطف حوصله و مدیریت زمان تقریبا بیشتر زمان رانندگی آن هم در وضعیت زمانی غروب تا تاریکی کامل هوا نصیب من شد!  ایران خودرو و ایکاپ به عنوان ترتیب دهنده ی تست مسیری با سه بار توقف مابین تهران، اوایل جاده چالوس، سیاه بیشه و دوباره تهران را در نظر گرفته بودند. مسیری با سه بار توقف برای استراحت و تعویض راننده. بنا بر این ما با یک تست چند وجهی شهری، برون شهری و بین شهری با سه سرنشین روبرو بودیم و همین امر موجب شد تا بستر مناسبی برای رانندگی و تست نسبتا دقیق این خودرو فراهم شود.

peugeot 508 04

درست است که غیر قانونی است اما خب برای ما خبرنگاران کمی شیطنت لازم است! بنا بر این در بدو ورود به کابین و پس از آشنایی اندک با تجهیزات موجود در خودرو نوبت تست شتابگیری شد. نتیجه حیرت آور بود. انگار ادعای مدیر فنی ایکاپ در خصوص گشتاور خودرو درست از آب درآمده است. 508 قادر به شتابگیری فوق العاده ایست! (پلیس نشنود!) ما توانستیم در مدت زمانی کوتاه (بخاطر شرایط غیر استاندارد تست از ارائه ی زمان دقیق صرف نظر می کنیم) سرعت سرعت خودرو را به حدود 190 کیلومتر در ساعت برسانیم! و همین کافی بود که پس از آن تمرکز خود را بر تست سایر جوانب 508 معطوف کنیم. بله درست حدس زده اید رانندگی قانونمند بهتر از هر کار دیگری است!

پس از اندکی تمرکز روی قدرت مانور و تست عملکرد گیربکس در پاسکاری دنده ها در حالت های مختلف، اتوبان تهران کرج پایان یافت و مجبور شدیم با ورود به جاده ی چالوس روی قابلیت های بین شهری 508 کار کنیم. گیربکس در حالت عادی و تیپ ترونیک با کمک شیفتر های پشت فرمان عملکرد بدون نقصی ارائه می دهد.

در حد فاصل تهران و کرج که سایر دوستان جلونشین مشغول جوانی کردن با 508 بودند کمی روی امکانات رفاهی خودرو زوم کردم. عملکرد سیستم تهویه همین که قادر به تنظیم سرعت و برودت هر دریچه بصورت جداگانه هستیم جالب توجه است. اگر صاحب دو فرزند دختر و پسر ناسازگار با هم هستید این امکان خیلی بدرتان می خورد! با تغییر وضعیت تکیه گاه صندلی عقب قادر به دسترسی به صندوق خواهید بود. امکانی که در سفر کارایی خود را دارد. همچنین گرمکن های صندلی حس خوبی به سرنشینان می دهد البته مشروط با آنکه هوا حسابی سرد باشد! ماساژور صندلی راننده نیز کارایی لازم را ارائه می کند و این برای رانندگی های طولانی حسابی بدرد می خورد.

peugeot 508 06

همچنین عملکرد سیستم مولتی مدیا قابل قبول است. بازخوردهای لمسی صفحه مطلوب و اتصال با تلفن همراه بدرستی صورت می گیرد.

کم کم وارد جاده چالوس می شویم. برای من که عقب نشسته ام و خیلی هم به این جایگاه عادت ندارم جاده ی چالوس خیلی جای جالبی نیست! اما سایر دوستان هرزگاهی از عملکرد دقیق گیربکس در حالت اسپورت و البته قدرت مانور و هندلینگ خودرو در پیچ های جاده تعریف می کنند. البته من که عقب نشسته ام نمی توانم تصدیق کنم و به ناچار اظهار نظر در این باب را به مسیر بازگشت و زمان رانندگی خودم موکول می کنم.

ایستگاه های اول و دوم را پشت سر گذاشته ایم و بعد از صرف نهار و البته یک استراحت کوتاه به هنگام بازگشت سمت تهران نوبت به رانندگی من رسیده است. بخاطر حضور در عقب خودرو خیلی احوال مناسبی نداشتم  و برای سرشوق آمدن روی رانندگی 508 خیلی حساب کرده ام!  به سمت تهران براه می افتیم. گیربکس را در حالت عادی قرار می دهم! راستش می خواهم ببینم عملکرد این حالت در جاده ی چالوس که بیشتر نیازمند حالت اسپرت یا تیپ ترونیک است چگونه خواهد بود. بعد از کمی شتابگیری و تست عملکرد ترمز چشمم به یک مسیر فرعی خاکی افتاد!  عکس گرفتن را بهانه کرده و پس از جداشدن از سایر خودروهای کاروان وارد مسیر خاکی می شوم! جاده مربوط به یک معدن سنگ است. با نشان دادن کارت خبرنگاری به پلیس و البته کمی سماجت مجوز ورود به جاده را می گیریم! حالت اکونومی اغنایم نمی کند! به نظرم می رسد گیربکس در این حالت احتیاط بیش از حدی از خود نشان می دهد. وارد حالت اسپرت می شوم. پیش رویمان جاده ای با پستی بلندی های زیاد و البته خاکی است.

peugeot 508 02

اگر چه خودرو وزن زیادی را حمل نمی کند اما عملکردش نیز به عنوان یک سدان بواقع مطلوب است. بعد از کمی شیطنت در جاده ی خاکی و شکار چند فریم عکس به جاده ی اصلی باز می گردیم. 

peugeot 508 11

هوا هم رو به تاریکی است. سعی می کنم قبل از تاریکی هندلینگ و قدرت مانور خودرو را تست کنم. با سرعت حدودی 80-90 کیلومتر بر ساعت پیچ های عادی جاده چالوس را پشت سر می گذارم. عملکرد هندلینگ عالی است!  به لطف سیستم تعلیق خارق العاده پژو و البته سیستم ضد لغزش، 508 جاده را چنگ زده و بدون نافرمانی پیش می رود. کشش و پاسکاری دنده ها مطلوب است.  سعی می کنم هدآپ دیسپلی را فعال کنم. جالب است! پژو یک داشبورد کوچک (داشبوردک!) را سمت پائین و چپ فرمان تعبیه و کنترلر مربوط به هدآپ را در آن قرار داده است. با اشاره ای کوچک روی جواستیک هدآپ در بالای قسمت نیم گرد روی صفحه کیلومترو بالای داشبورد فعال می شود. راننده قادر است با دکمه های موجود محل دقیقی برای نمایش اطلاعات روی صفحه ی شیشه ای هد آپ تعیین کند. بشخصه بخاط آستیگمات بودن چشمانم ارتباط خوبی با هدآپ برقرار نمی کنم اما به گفته ی سایر دوستان حاضر در خودرو عملکرد هد آپ مطلوب قلمداد می شود.

peugeot 508 12

پیش از تاریکی هوا وضعیت نور خودرو را روی حالت اتوماتیک قرار داده بودم. درست در زمان لازم و با تاریک شدن هوا چراغ های جلو بصورت خودکار روشن می شود.  پس از تاریکی کامل جهت تست حالت هوشمند نوربالا، فاصله ی خود با خودروی جلویی را زیاد می کنم، بطوری که از دید چراغ های جلو خارج می شود. جالب است عملکرد سیستم هوشمند نوربالا حیرت آورد است! 508 در نبود خودرو در مسیر مقابل متناسب با نور محیط چراغ ها را در حالت نور بالا قرار داده و به محض نزدیک شدن خودرو در مسیر مخالف به نور پائین تغییر وضیت می دهد! و نکته ی جالب تر آنکه 508 قادر است با تشخیص چراغ های عقب خودروی جلویی که در مسیر ما حرکت می کند نیز حالت نور بالا را تغییر دهد!  عملکرد سیستم هوشمند چراغ واقعا دقیق است.

وجود آمپرهای آنالوگ در کنار نمایشگرهای دیجیتال و البته طراحی سنگین و رنگین داشبورد و بصورت کلی تریم داخلی تلفیقی از اصالت اروپایی و تلاش پژو برای جذب جوانتر ها را به نمایش گذاشته است.  نگاهی که در طراحی کلی این خودرو اعم از طراحی بدنه و داخل اتاق شکل ملموسی به چشم می خورد.

508 از صندلی های خوبی برخوردار است، در طول مسیر مشکلی با صندلی ها ندارم. میزان ورود صدای موتور به داخل کامبین هم توی ذوق نمی زند. پاسخگویی پدال گاز به فرامین بخصوص در رانندگی اسپرت مطلوب است. علی رغم ظاهر تپل و ستون هایی چشمگیر جلو، خودرو از دید کافی برخوردار بوده و ضعفی در دید راننده احساس نمی شود.

پس از رسیدن به تهران برای تحویل خودرو ها می بایست به مجموعه ی تفریحی دریاچه چیتگر مراجعه می کردیم. در فرصت پیش آمده سعی کردم شخصا تست شتابگیری در بزرگراه را انجام دهم. نتیجه همانی بود که در ابتدای سفر بدست آمده بود. یعنی شتابگیری بسیار مطلوب. همچنین در واپسین دقایق رانندگی با 508 کمی هم روی تست ترمز در سرعت های مختلف تمرکز داشتیم. ترمز ها در شرایط و سرعت های مختلف عملکردی ایمن را به نمایش گذاشتند.

 peugeot 508 14

peugeot 508 13

peugeot 508 05

جمع بندی:

آنچه در پایان می توان در خصوص پژو 508 جی تی لاین جمع بندی کرد اشاره به خودرویی است با کمترین نقص ممکن  البته از منظر من با توجه به وجود رقیبی همچون رنو تلیسمان که علاوه بر مزیت های نسبی همچون قدرت موتور بیشتر، مصرف سوخت کمتر، شتاب صفرتا 100 کمتر، برخی آپشن های بیشتر و البته خدمات پس از فروش با قدمت سرویس دهی بیشتر به کیفی بودن نیز شهره است، 508 مبارزه ی چشمگیری در مقابل خواهد داشت و شاید یکی از عوامل لازم برای موفقیت این خودرو در مقابل تلیسمان تجدید نظر در قیمت گذاری 508 در حد قیمتی است که بتواند با هموطن ژیگول خود یعنی تلیسمان رقابت کند.

* نویسننده: سید مهدی حسینی

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بازگشت شکوهمند نوستالوژی سالهای کودکی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است