اظهارنظر اخیر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو مبنی بر اینکه قیمتگذاری دستوری خودرو طی سالهای اخیر، علاوه بر تولیدکننده، مصرفکننده را نیز متضرر کرده است، گویا به مذاق بسیاری خوش نیامده و واکنشهایی در پی داشته که بیشتر از آن با عنوان "انحصار بیشتر مجموعه صنعت خودرو" یاد شده؛ این در حالی است که دبیر انجمن قطعهسازان بر حفظ قدرت خرید و منافع آنها تاکید دارد.
شورای رقابت تغییر زمانی اعمال دستورالعمل قیمتی خودرو از ۳ ماهه به ۶ ماهه را در دستورکار دارد با این حال به نظر میرسد افزایش قیمت خودرو از مبدا با توجه به اظهارات روز گذشته رضا شیوا رئیس این شورا به زودی عملیاتی نخواهد شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا یک بسته سیاستی را در راستای تحقق شعار امسال (تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها) به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده و این در حالی است که هنوز سرنوشت بسته قبلی این وزارتخانه با محوریت جهش تولید در صنعت خودرو و تغییر شیوه قیمتگذاری، مشخص نیست.
نهضت بومیسازی قطعات خودرویی با احتمال گشایش در مذاکرات هستهای و به دنبال آن لغو تحریمها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ این سوال به این دلیل مطرح است که همراه با چشمانداز لغو تحریمها و احتمال بازگشت برخی از شرکای خارجی خودرو، قطعهسازان و بنگاههای شرکتکننده در نهضت داخلیسازی وزارت صمت حالا نسبت به تعیین تکلیف سرمایهگذاری صورت گرفته در این نهضت اظهار نگرانی میکنند.
این روزها مسئولان دولتی به جای مدیریت بازار قیمت انواع کالاهای اساسی توصیه های عجیبی را اعلام می کنند به نحوی که می گویند مردم در گرانی کالاها مقصر بوده و اگر در خرید مدیریت لازم را انجام دهند قیمت ها افزایش نخواهد یافت .
بازار خودرو اگرچه در نیمه تعطیلات عیدانه با رشد قیمت مواجه شد، اما در هفتهای که گذشت روزهای نسبتا آرامی را تجربه کرد. این روزها تحرکات زیادی از بخش عرضه در بازار دیده میشود. این در شرایطی است که سمت تقاضا ظاهرا تمایلی به حضور در بازار ندارد. مباحث غیراقتصادی، انتظارات متضادی در بخش عرضه و تقاضا ایجاد کرده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن گلایه از اجرای سیاستهای ناهماهنگ با ماهیت صنعت و عدم مشورت با کارشناسان، به موضوع ممنوعیت فروش تایرسازان به صورت سبدی اشاره کرد و این موضوع را نیز ناشی از سیاستگذاریهای غیرکارشناسی دانسته است.
معاون سازمان مالیاتی کشور در مورد چگونگی محاسبه مالیات خودروهای لوکس عنوان کرده که این سازمان بهطور سالانه ارزش هر خودرو را با جزئیات و سال ساخت اعلام و یک ضریب همگن ارائه خواهد کرد.
تولید خودروهای دوگانهسوز برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد. آنچه مشخص است اگرچه خودروسازان با توجه به قیمتگذاری دستوری، با ضرر و زیان اقدام به تولید محصولات بنزینسوز میکنند اما ظاهرا الزامی در تولید خودروهای گازسوز با صرف زیان بیشتر ندارند.