هفته گذشته در همین صفحه به بررسی بخش نخست عملکرد خودرویی دولت حسن روحانی در هشت سال گذشته با محوریت خصوصیسازی و مشارکت خارجی پرداختیم، مواردی که دولت نتوانست کارنامه خوبی از خود بهجا بگذارد. حال در قسمت دوم و پایانی این گزارش، به بخشی دیگر از عملکرد خودرویی دولت با محوریت مسائلی مانند «تولید و کیفیت»، «قیمت و قیمتگذاری»، «واردات» و «ابرپروژه اسقاط» میپردازیم.
صنعت خودرو در انتظار ظهور نوآوریهایی است که طی ۵ سال آینده انقلابی در این صنعت ایجاد خواهد کرد؛ نوآوریهایی که رانندگی با خودروها را برای افراد آسانتر و زندگی را بهتر خواهد کرد.
هرچند بازار خودرو این روزها با موجی نه چندان قوی از افزایش قیمت مواجه شده است، با این حال شهروندان همچنان میل چندانی به خرید نشان نمیدهند تا بازار خردادماه در رکودی سنگین قرار داشته باشد.
دو ماه دیگر، عمر دولت دوازدهم به پایان میرسد و حسن روحانی کلید پاستور را تحویل یکی از هفت نامزد انتخابات سیزدهم خواهد داد تا پرونده دولت هشت ساله حسن روحانی بسته شود.
به گزارش شاتا، ابراهیمعلی مولابیگی با اشاره به زمان آزادسازی پهنههای یاد شده، گفت: مطابق برنامه زمانبندی طی ۵ روز تا پایان خرداد ماه سال جاری، پهنههای اکتشافی کشور که جلسه نهایی آنها برگزار و مناطق امیدبخش آنها با تایید وزارت صنعت معدن و تجارت جهت ادامه کار به سازمان استانها ابلاغ شده است، آزاد خواهد شد.
بار دیگر بحث مقایسه میان خودروهای داخلی با برندهای خارجی، داغ شده است. بهطوریکه این روزها بسیاری از متقاضیان خودرو در کشور از خود میپرسند که با پول یک پژو ۲۰۷، دنا یا هایما چه خودرویی را در بازارهای جهانی میتوان خرید؟ در این زمینه «دنیایاقتصاد» به مقایسه قیمت هفت خودروی داخلی با مشابه خارجی پرداخته است.
یک کارشناس صنعت خودرو میگوید با وجود آنکه امیدواریهایی برای از سرگیری واردات خودرو وجود دارد اما نحوه سیاست گذاری و چگونگی مواجهه با این بازار تصویر آینده را مشخص میکند.
خودروسازان این هفته قیمت کارخانهای محصولات خود را تا سقف ۱۵درصد افزایش دادند. با این حال واکنش بازار به این اتفاق تقریبا خنثی و نزدیک به صفر بود. درواقع با وجود بالا آمدن کف قیمت خودرو در مبدأ، ارتفاع قیمت چندان زیاد نشد تا مشخص شود بازار خودرو استعداد آزادسازی را پیدا کرده است.
عرضه خودرو در بورس کالا از پیچ کمیسیون صنایع مجلس گذشت و آن طور که رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع میگوید این طرح در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار گرفته است
یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه مپنا و یک شرکت خودروساز داخلی به منظور تولید داخلی تجهیزات خودروهای برقی قراردادی امضا کردند که این قرارداد میتواند گامی مهم در مسیر ساخت خودروهای برقی ایرانی باشد.