Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

جهشی هوشمندانه در تولید خودروهای تمام برقی با استفاده از توان داخلی

سه شنبه | ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۰۷:۲۳ | کد خبر: CP- ۲۱۳۴۰ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
حرکت به سمت تولید خودروهای برقی با موتور القایی با توجه به توان داخل در حوزه موتورهای القایی، موضوعی است که از سوی مسئولان حوزه صنعت مورد توجه قرار گرفته و آنها معتقدند کشور می‌تواند با جهشی هوشمندانه، مستقیماً وارد تولید این نوع خودروها شود.
به گزارش خودرو پرس، سید مصطفی مهدوی- مدیر واحد طراحی خودروی برقی شرکت تحقیق و توسعه فناوری‌ ایران‌خودرو - در نشست توسعه حمل‌ونقل خودروهای برقی با عنوان "تجربه توسعه فناوری خودروی برقی در کشور، ضمن اشاره به تبیین توانمندی‌های فناوری در این حوزه اظهار کرد: فرآیند طراحی خودروی تمام برقی از حیث ویژگی‌های فنی، نسبت به سایر مدل‌های خودروی برقی ساده‌تر است و کشور می‌تواند با جهشی هوشمندانه، مستقیماً وارد تولید این نوع خودروها شود.

وی افزود: خودروسازان داخلی در طراحی اجزای یک خودرو همچون پک باطری و سیستم یکپارچه موتور (درایور، گیربکس و موتور)، سیستم یکپارچه توزیع توان، مبدل و شارژ یا کنترل مرکزی خودروهای برقی، هیچ مشکلی ندارند؛ تنها در اجزای فناوری‌ها نظیر سل‌باتری یا آی سی و مواردی نظیر آن که همه خودروسازان دنیا هم از خارج تامین می‌کنند، بایستی از خارج تأمین شود.

مهدوی ضمن اشاره به موتور خودروی الکتریکی و لزوم تمرکز بر چرخه کسب و کار خودروی برقی در سیاستگذاری هوشمندانه عنوان کرد: با توجه به توان داخلی در حوزه موتورهای القایی و همچنین وابستگی بالا به خارج برای تأمین موتورهای مبتنی بر آهن‌ربا، بهتر است کشور به سمت تولید خودروهای برقی با موتور القایی حرکت کند.

این مدیر صنعتی تاکید کرد: لزوم تمرکز بر چرخه کسب و کار خودروی برقی در سیاست‌گذاری هوشمندانه بایستی جدی مورد توجه قرار گیرد و قابلیت تامین زیرساخت‌های تست فنی، نگهداری و تعمیرات و همچنین زیرساخت‌های شارژ، همگی به طور منسجم و یکپارچه مدنظر سیاستگذاران باشد؛ در غیر این‌صورت ضربه غیرقابل جبرانی به این کسب و کار در کشور وارد خواهد شد.

عمده چالش‌های سیاست‌گذاری خودروهای برقی

در ادامه این نشست، احد عابسی - مسئول بخش خدمات شارژر معاونت کسب‌وکار برقی‌سازی گروه مپنا - ضمن اشاره به راندمان دو برابری خودروهای برقی نسبت به بنزینی، بر توسعه زیست‌بوم شارژرها تاکید کرد و گفت: نبود هماهنگی یکپارچه بین بازیگران مهم توسعه صنعت خودرو برقی، همکاری محدود وزارت نیرو برای سیاست‌گذاری زیرساخت شارژ مناسب، نبود زیرساخت شارژ مناسب، عدم تخصیص درآمد حاصل شده از صرفه‌جویی مصرف سوخت به توسعه صنعت خودرو برقی، نبود زیرساخت لازم برای استانداردسازی و نبود مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق را از عمده‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری در حوزه خودروی برقی ذکر کرد.

وی نبود دستورالعمل مشخص در خصوص نصب و راه‌­اندازی ایستگاه­‌های شارژ، نبود مجوزهای مورد نیاز در خصوص نهادهای فعال در حوزه ایستگاه شارژ از قبیل بهره‌برداری و تامین‌کننده سرویس، نبود معماری لایه­‌های بالایی کنترلی ایستگاه­‌های شارژ به منظور کنترل و مدیریت ایستگاه­‌های شارژ، نبود ساز و کارهای مشخص در حوزه چگونگی اخذ انشعاب جهت تامین برق ایستگاه‌های شارژ عمومی و ساختمان‌ها، نبود اتاق رومینگ و مباحث مربوط به تعرفه برق و البته نبود استاندارد مشخص و واحد در انتخاب مدل شارژهای قابل نصب را از جمله چالش‌های کلان در حوزه توسعه زیرساخت‌های شارژ برشمرد.

گفتنی است؛ سومین نشست از سلسله نشست‌های توسعه حمل‌ونقل خودروهای برقی که با عنوان "تجربه توسعه فناوری خودروی برقی در کشور" با حضور جمعی مدیران و پژوهشگران این حوزه در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در ابتدای این نشست، مفهوم پنجره فرصت و ابعاد آن در حوزه توسعه فناوری های نوظهور و پیشران خودروی برقی تبیین و فرصت فناوری خودروی برقی از دو منظر توسعه اکوسیستم فناوری‌ها و زیست‌بوم نوآوری با تأکید بر توسعه مدل‌های نوین کسب‌وکار و اثرات آن بر اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

نشست اول در اواسط آبان ماه تحت عنوان "رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی" و نشست دوم در نیمه اول آذر ماه با هدف بررسی چالش‌ها و گلوگاه‌های برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور در محل این سازمان برگزار شد.




منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

جهشی هوشمندانه در تولید خودروهای تمام برقی با استفاده از توان داخلی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است