زمانی که دست آژانسهای کرایهای از طرحهای امداد و نجات کرونا خالی ماند و مجبور به فروش خودرو شدند، دودی از آن برخاست که حالا در چشمان مصرفکنندگان میرود.
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است با توجه به شرایطی که اقتصاد ایران در ماههای گذشته آن را تجربه کرده، یک نوع رکود تورمی احتمالی در بازار خودرو قابل پیشبینی است.
روند فروش خودروهای برقی با باتری BEV روندی رو به افزایش را طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی نشان میدهد اما در دیگر سو، موازنه فروش به تولید در میان کشورهای پیشگام در این بخش، نشان میدهد که سهم متوسط فروش از تولید تقریبا چیزی کمتر از نصف بوده که این موضوع نشانگر آن است که اگرچه استقبال از این نوع وسیله نقلیه رو به رشد بوده اما هنوز به دلیل موانعی همچون نبود زیرساختهای کافی و قیمت این نوع وسیله نقلیه در مقایسه با وسایل نقلیه همسان از انواع فناوریهای دیگر نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بازار وسایل نقلیه به دست بیاورد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت میگوید، مبنای اصلی فرمول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت، باعث شده توان تاثیرگذاری بر بازار و کاهش مشکلات خودروسازان را نداشته باشد.
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با بیان اینکه مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت اعلام شد، گفت: مدیریت سیاسی ایرانخودرو و سایپا، این مجموعهها را با مشکل مواجه کرده است.
گزارش اسفند ماه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان میدهد هرچند اوضاع خودروسازی کشور در بخش «نرخ رشد» بهبود یافته، با این حال «موجودی انبار» و «سودآوری» این صنعت به ترتیب رشد و افت را تجربه کردهاند.
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است برای آنکه طرح نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس راه به جایی ببرد، باید برای دو پیشنیاز مهم از قبل برنامه ریزی کرد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هیچکس انتظار ندارد در شرایط سخت تحریم، خودروسازان ایرانی با خودروسازان مطرح خارجی که سالهای متمادی در بازارهای بینالمللی حضور دارند تطابق داشته باشد، اما حرکت به سمت توسعه و حل چالشها ضرورت دارد.
متاسفانه یا خوشبختانه، در کشور ما ایران، بسیاری از قیمت ها و بازار های خرید و فروش به قیمت لحظه ای دلار وابسته است. اوضاع زمانی جالب تر می شود که این تغییر قیمت دلار گریبان کالا های ساخت داخل را هم گرفته و باعث افزایش قیمت آن ها نیز شده است.
در شرایطی که طبق برنامهریزی اولیه سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا به امروز استانداردهای ۸۵ گانه خودرو را بهطور کامل اجرا میکردند، خبر میرسد ۷۶ مورد از آنها اجرایی شدهاند.
مدیرعامل صنایع تولیدی کروز گفت: بالغ بر4 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب داریم این درحالی است که در اواخر سال گذشته مساعدت هایی به نام طرح گام مطرح شد هرچند که کاربردی نبود.
در جریان تعیین تکلیف اموال موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی، پیشنهاد و مکاتباتی درباره واگذاری ۱۵۰۰ خودروی متروکه و بلاتکلیف در این سازمان به مناطق آزاد صورت گرفته اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران به رعایت حقوق مصرفکنندگان توسط خودروسازان تاکید کرد و گفت: در ارتباط با حقوق مردم سخت میگیریم و خودروساز متعهد به اجرای آن است.
طبق اعلام بیمه مرکزی، تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، متعلق به مالک وسیله نقلیه است و مالک میتواند بعد از تغییر خودرو، تخفیفات خود را به وسیله نقلیه دیگر منتقل کند.