خودروسازان بزرگ کشور در حالی وعده بستن پرونده محصولات ناقص را طی امسال دادهاند که با توجه به چالشهای بزرگ بر سر راه تولید، عملی شدن آن با تردید جدی روبهرو است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن تاکید بر نقش مهم خودروهای فرسوده در ایجاد بحران آلودگی، به آسیبشناسی مرگ تدریجی پروژه اسقاط پرداخته و ۷ راهکار برای احیای آن ارائه داده است.
کمتر از ۶ ماه آینده، واگذاری سهام خودروسازان به دستور رئیس جمهور باید تعیینتکلیف شود، این در شرایطی است که حالا رئیس سازمان خصوصیسازی واگذاری سهام تولیدکنندگان خودرو را مشروط میخواند.
آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد تولید خودروهای دوگانه سوز در سال گذشته افت سنگینی را در مقایسه با سال ۹۹ تجربه کرده است، موضوعی که به کاهش شدید تقاضا برای این مدل خودروها ارتباط دارد.
در حالی که طبق سند «تامین انرژی بخش حملونقل کشور در افق ۱۴۲۰» سهم سیانجی (گاز) در سبد سوخت خودروهای سبک کشور باید به بیش از ۵۳میلیون مترمکعب در روز برسد، آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد که خودروهای دوگانهسوز کاملا به حاشیه رفتهاند و تیراژی بسیار اندک دارند.
رییس پلیس راهور ناجا با انتقاد از اینکه در صنعت خودرو اصلاً وضعیت خوبی نداریم، گفت: اگر خودروسازها ایمنی و کیفیت خودرو را بالا نبرند، جلوی شمارهگذاری خودرو گرفته میشود.
با توجه به عدم تمدید ممنوعیت واردات خودرو و آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه سال آینده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تکلیف خودروهای متروکه در گمرک ضمن اشاره به اینکه این خودروها بدون ثبت سفارش وارد شدهاند، از بررسی موضوع در وزارت صمت خبر داد و تاکید کرد به سبب همین عدم ثبت سفارش، ترخیص این خودروها نیازمند مصوبه دولت است.
هیات پذیرش بورسکالای ایران، دیروز اعلام کرد که خودروی شاهین سایپا در بازار اصلی این بورس پذیرش شده است. بر این اساس، سایپا میتواند شاهین را از طریق بورسکالا به بازار عرضه کند.
روند تکمیل خودروهای ناقص سرعت گرفته است. دو شرکت ایرانخودرو و سایپا بعد از مدت زمان کمی از تغییرات مدیریتی، از روند سرعتگیری تکمیل محصولات دپویی خبر دادهاند.
خودروسازان مدعی هستند که بخش زیادی از هزینه های آنها دلاری است و به همین دلیل قیمت دلار بر نرخ خودرو تاثیر قابل توجهی دارد. البته محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم می گوید که ۲۰ درصد قیمت خودرو مربوط به سود وام بانکی سنگینی است که خودروسازان گرفته اند.
اخذ مالیات سبز از خودروسازها در شرایطی بهای خودرو را افزایش داد که حالا این پرسش مطرح است که درآمد حاصل از مالیات مذکور صرف چه اموری میشود؟ و در نهایت اینکه نفع مردم از این مالیات چه خواهد بود؟