بررسی تحولات بازار لاستیک خودرو در ماههای اخیر نشان میدهد به دنبال افزایش عرضه، توقف مداخله دولت در نظام توزیع و فروکش کردن جو التهاب روانی در سطح خرده فروشی، بازار لاستیک شرایط پرالتهاب چند ماه پیش خود را پشت سر گذاشته است. همچنین تحولاتی را در زمینه قیمت و سهم کالای ایرانی تجربه کرده است.
بررسی قیمت خودروهای داخلی در تیرماه حکایت از بازدهی مثبت این بازار دارد. با اینکه بازدهی بازارهایی همچون سکه، ارز، مسکن و بورس نیز در این ماه مثبت بوده، اما رشد قیمتها در بازار خودرو همراه با نبض پایین معاملات صورت گرفته است.
با گسترش مجدد اپیدمی جهانی کرونا ، این احتمال وجود دارد که صنعت خودرو ایران با کمبود عرضه مواجه شود زیرا گسترش کرونا منجر به کاهش قابل توجه تولید تراشه های خودرو و تامین ناکافی قطعات خودرو شده است .
زمزمههای بازگشت شرکتهای خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریمها، این روزها بیش از گذشته به گوش میرسد و در این بین، عزم رنو برای برگشتن جدیتر از دیگر شرکتها است.
با وجود آنکه خودرو نقش محوری در رشد شاخص کل تولید صنعتی کشور در خرداد امسال داشته، بار دیگر موجودی انبار خودروسازان در این ماه افزایش پیدا کرده تا مشخص شود فروش باز هم از تولید عقب افتاده است.
تردد خودروهای فرسوده بهویژه ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح شهرها و جادهها نقش موثری در آلودگی هوا و رخ دادن تصادفات جادهای دارد. گرچه در قانون راهکارها و ملاکهایی برای تعیین سن فرسودگی و اسقاط خودروها وجود دارد، اما یک کارشناس میگوید: لازم است تلفیقی از شاخصها مبنای تعیین فرسودگی خودروها قرار گیرند.
عمر تولید خودروهای دوگانهسوز در کشور به آخر رسیده است. آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید خودرو در خردادماه سال جاری بیانگر آن است که تولید دوگانهسوزها نفسهای آخر خود را میکشد.
سه خودروساز بزرگ کشور بهار امسال را در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته با ثبات نسبی تولید پشت سر گذاشتند، اما در ادامه فروش آنها افزایش یافت. البته این در حالی است که تعداد فروش باز هم کمتر از رقم تولید بوده است.
بررسی کلی بازار خودرو، از ایست قیمت میانگین در خردادماه حکایت دارد. با این حال، قیمت در گروه خودروهای داخلی در سومین ماه بهار، اندکی افزایش یافت؛ حال آنکه سطح قیمت خودروهای مونتاژی، سه دهم درصد و خودروهای وارداتی نیز ۶/ ۱درصد کاهش به خود دیده است.
به گفته مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، این سازمان برای بهبود فضای کسبوکار در حوزه قطعهسازی و ایجاد فضای رقابتی مناسب، در گام نخست روی افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوع متمرکز شده است.
بازار خودروهای کار از دیرباز مورد توجه شرکتهای خودروسازی بوده است، اما در دوران پیکاپهای استاندارد، عرضه وانتهای غیراستاندارد یک خودروساز دولتی همواره موردنقد فعالان حوزه کسبوکار بوده است.
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری بازار خرید و فروش خودرو متوقف شده و همه به نوعی منتظر تعیین و تکلیف رئیس جمهور آینده هستند تا شاید گشایشی در تغییرات قیمتی بازار بوجود بیاید.