سال ۱۴۰۲ که طبق وعدههای سیاستگذار قرار بود با واردات حداقل ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به پایان برسد، چند روز دیگر تمام خواهد شد؛ بااینحال آمار خودروهای واردشده به کشور حتی به یکپنجم عدد وعدهدادهشده نمیرسد.
مرحله جدید ثبتنام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه که هم متقاضیان عمومی و هم جانبازان را در بر میگیرد، از دوشنبه آغاز شده و تا پنجشنبه ۲۴اسفند ادامه خواهد داشت.
خودرو و نیرومحرکه طی ۱۰ماه۱۴۰۲ با ثبت ارزش وارداتی ۸میلیارد و ۱۳۴میلیون دلار صدرنشین واردات کالاهای صنعتی به کشور بوده است. این در شرایطی است که سهمیه ارزی واردات خودرو ۱۲۰میلیون دلار معادل یکونیم درصد کل ارز تخصیصی به این حوزه است.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمتهای رقابتی تولید کرده، بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد میشود محصول این کشور است، اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت میگیرد.
با وجود گذشت حدودا هفت ماه و نیم از تصویب لایحه واردات خودروهای دستدوم، همچنان خبری از آییننامه اجرایی آن نیست؛ این در حالی است که ابلاغ این آییننامه میتواند اثر کاهشی بر منحنی قیمت خودرو در بازار بگذارد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته خود در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجوز واردات انواع خودروهای نو و کارکرده برقی به کشور را صادر کردند.
واردات یا تولید خودروهای برقی، اگرچه هنوز به طور جدی کلید نخورده اما اکنون به عنوان حلال تمام مشکلات شناخته شده است؛ بهطوریکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای برقی را حلال مشکلات آلودگی هوا خوانده، حال آنکه وزیر صمت و بسیاری دیگر از مسوولان صنعتی تحقق آرزوی برقیها را حلال مشکلات صنعت خودروی کشور میدانند. حالا کاهش مصرف سوخت (بنزین) را هم باید به لیست مشکلگشای برقیها افزود.
واردات خودروهای کارکرده که با تصویب لایحه دو فوریتی در پایان فروردین ماه امسال رنگوبوی جدی شدن بر خود گرفت تا کمک کننده به تعادل بازار خودروی کشور باشد؛ اما حال پس از گذشت هشت ماه از آن، در حالیکه طی دو هفته اخیر، طی چند نویت مقامات دولتی نظیر وزیر صمت و سخنگوی هیئت دولت، اعلام کردهاند، نهایی شده و ابلاغ میشود، هنوز خبری از ابلاغ آییننامه نیست.
روز گذشته دو مصوبه خودرویی از سوی هیات دولت منتشر شد. اولین مصوبه مربوط به انتشار آییننامه ثانویه خودروهای وارداتی صفر بود و در دومین مصوبه نیز سود بازرگانی محصولات برقی اعلام شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آقای علیآبادی هم توجه ویژهای به افزایش تولید خودرو داشته است و هم نسبت به واردات خودرو گام برداشته است اما روند واردات خودرو همچنان از نگاه قانونگذار قابل قبول نیست.
کفه واردات در تجارت خارجی خودرو سنگینتر از همیشه است. هرچند ورود خودروهای خارجی (به صورت CBU یا کامل) بر وزن این کفه تاثیری نداشته، بااینحال واردات قطعات نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند.
وزیر صمت روز گذشته برای پاسخ به سوال نمایندگان در مورد تعلل در واردات خودرو در صحن مجلس حاضر شد؛ جلسهای که عباس علیآبادی در آن به طور تلویحی تهدید به استیضاح شد.
با اظهارنظر روز گذشته معاون سازمان برنامه و بودجه که گفته بود واردات خودرو جزو اولویتهای دولت برای تخصیص ارز نیست و همچنین گزارش روز گذشته مبنی بر تخصیص ارز واردات به مونتاژ، دیروز جو حاکم بر صحن مجلس تحتتاثیر موضوعات خودرویی بهخصوص سنگاندازیها در مسیر واردات خودرو قرار داشت.
«واردات خودرو در اولویت ارزی دولت قرار ندارد.» این اظهارنظر معاون سازمان برنامه و بودجه است که تاییدیه رئیس این سازمان را نیز به دنبال دارد. ادعای کمبود ارز واردات خودرو اما با تخصیص ارز کلان به خودروسازان مونتاژی با توجه به آمارهای استخراجشده از وزارت صمت و گمرک در تقابل قرار دارد. آمارهای مذکور حکایت از آن دارد که دولت ارز کلانی برای خودرو تخصیص میدهد؛ ارزی که بخش عمده آن سهم مونتاژکاران است و واردات سهم اندکی دارد.
آخرین آمار واردات خودرو به کشور از سوی گمرک منتشر شد. بر این اساس گمرک جمهوری اسلامی واردات قطعی تعداد چهارهزار و ۳۸۶ دستگاه خودروی سواری در ۹ ماه سال جاری به ارزش ۸۶میلیون و ۴۷۸هزار دلار را تایید کرده است