Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
با نظم و ترتیب، یکجا نشسته!

تست درایو و بررسی فنی سیتروئن C۳ + تصاویر

شنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۷:۴۰ | کد خبر: CP- ۶۴۵۱ | سرویس: تست و بررسی خودرو
کارپرسامیرحسین کریمی:
سیتروئن C3 با توسل به 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور به شکل چشم گیری شتابگیری می کند. از آن جهت که با یک پیشرانه پرخوران توربو شارژر طرف هستیم انتظار می رود که لگ توربو حس و حال شتابگیری را خراب کند. اما اینطور نیست. در این مطلب با نگاهی سختگیرانه به تست و بررسی فنی این خودروی فرانسوی می پردازیم.

 کارپرس / اگر شما هم از دوست داران خودرو های کلاسیک هستید، شنیدن نام سیتروئن یادآور خودروهای خاص با طراحی خاص و سیستم تعلیق منحصر به فرد مانندDS  ،SM  یا CX  برای شماست. بهتر است آن را فراموش کنید، به قول شاعر: چون که گل رفت و گلستان درگذشت/ نشنوی زان پس ز بلبل سرگذشت! به لطف پیوستن کمپانی سیتروئن به پژو حالا چند سالی است که سیاست های این شرکت تغییر کرده و رنگ و بوی پژویی، آن هم از نوع مدرن به خود گرفته است.

سیتروئن C3 اولین محصول ارائه شده توسط شرکت مشترک "سایپا- سیتروئن"، یک هاچبک کوچک اروپایی مناسب برای استفاده شهری است که بر پایه پلت فرم PE1 پژو - سیتروئن در سایپا کاشان تولید می شود. نکته ای که باید در ابتدا به آن توجه داشت اشتراک پلت فرم C3 با پژو 2008 و اختلاف کلاس این دو خودرو با یکدیگر است از این رو در مقابل هم قرار دادن این دو خودرو حداقل از حیث کلاس منطقی نیست!

citroen c3 test 07

همانطور که اشاره شد C3 برای شهر طراحی شده، برای شهر های مدرن و شلوغ امروزی. این ویژگی را در تمام قسمت های این خودرو می توان به وضوح مشاهده کرد. علاوه بر آن سعی شده که کمی روح اسپرت بر آن دمیده شود و این موضوع را جایگزینی C3 به جای DS3 به عنوان خودروی رالی WRC تیم سیتروئن تایید می کند. این ویژگی ها من را یاد دوران ورود پژو 206 به ایران می اندازد! هرچند زمانه عوض شده و پول ملی بی ارزش تر، اما به نظر من سیتروئن C3 سال 1397 جایگاه مشابه ی پژو 206 اوایل دهه 80 را دارد!

حال ببینیم سیتروئن برای ما چه تحفه آورده است...

این نشانِ ظاهر است!

الهام گرفته از شما! شعاری که سایپا - سیتروئن در تبلیغات خود از آن برای C3 استفاده کرده است. شاید اولین نکته ای که در ظاهر خودرو جلب توجه می کند تفاوت میان رنگ اصلی بدنه و سقف باشد. اما بعد از آن که این تمایز عادی شد، متوجه ویژگی های ظاهری منحصر به فرد دیگری در طراحی C3 می شوید. از جمله آن ویژگی ها طراحی خاص چراغ های جلو است. مجموعه ای که شامل مه شکن، چراغ اصلی (نور بالا و پایین)، دی لایت و راهنما می شود در سه قسمت جدا از هم وظیفه خودشان را انجام می دهند. این سبک از طراحی به نمای جلوی C3 شخصیتی متفاوت از خودرو های حاضر در خیابان داده است.

citroen c3 test 05

نکته بعدی در طراحی C3 که خود شرکت سیتروئن بر آن تاکید ویژه ای دارد وجود صفحات محافظ پلاستیکی ( پلی اورتان) موسوم به "Airbump" در اطراف خودرو است که وظیفه محافظت از آسیب دیدگی های شایع در بدنه خودرو هنگام برخوردهای جزئی و تصادفات را دارد و این یکی از مشخصه های تناسب C3 با شهر های شلوغی همچون تهران است! از این ویژگی ها گذشته، سبک طراحی کلی بدنه C3 که من آن را " مکعب تخم مرغی" نام گذاری کرده ام نیز خود یک مشخصه خاص محسوب می شود. این وضعیت "مکعب تخم مرغی" را می توان در تمام قسمت های خارجی و داخلی C3 یافت و منظور از آن، استفاده از مکعب یا مربع با زوایای نرم کروی یا دایره شکل است که در همه جای C3 از جمله طرح کلی بدنه، چراغ های جلو و عقب، صفحات Airbump، جلو پنجره، فرو رفتگی روی سقف و پشت دستگیره درب ها در طراحی خارجی و فرم کلی داشبورد، دریچه های هوا، قسمت داخلی فرمان، تریم رو دری ها و دستگیره داخلی درب یافت می شود.

citroen c3 test 21

در طراحی خودرو به طور کلی استفاده از المان ها و خطوط ساده زاویه دار همواره ماندگار تر است و استفاده از احجام اغراق شده با این که حس مدرن بودن را به بیننده القا می کند بعد از مدتی خسته کننده و تکراری می شود. این سبک از طراحی C3 باعث شده که چهره آن علاوه بر آن که مدرن به نظر برسد و از ماندگاری نسبی در طراحی برخوردار شود و در بلند مدت نیز احتمال آن که به اصطلاح از چشم صاحبش بیوفتد را کاهش دهد!

در داخل خودرو سعی شده که از این طرح به صورت مستطیل های افقی با زوایای نرم استفاده شود و این امر موجب شده است که داخل C3 از آنچه که هست عریض تر به نظر برسد. هرچند تعیین درجه زیبایی داخلی و خارجی هر خودرو کاملا وابسته به سلیقه افراد است اما به نظر می رسد که هیچ سلیقه ای C3 را زشت یا خسته کننده خطاب نکند و احتمالا تنها نقدی کوچک بر قسمت های مختلف آن داشته باشد.


در تعامل با سرنشینان!

با توجه به کلاس C3  که یک خودروی شهری و نسبتا اقتصادی محسوب می شود، می توانیم انتظار داشته باشیم که در آن قطعاتی یافت شود که از کیفیت خیره کننده برخوردار نباشد. از جمله آنها می توان به جنس پلاستیک استفاده شده در برخی قسمت های داخل خودرو مانند رو دری ها، رویه داشبورد، دسته دنده و ترمز دستی اشاره کرد. در باقی قطعات نیز با متریال فوق العاده ای رو به رو نخواهیم شد اما در نهایت قطعات نسبت به کلاس خودرو دارای کیفیت قابل قبول هستند.

citroen c3 test 08

مانند اکثر خودرو های امروزی برای اینکه وارد C3 شویم به لطف KeyLess نیازی به وجود کلید سنتی نیست. از جمله امکانات رفاهی در نظر گرفته شده درC3  می توان به نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل و لیمیتر سرعت، فرمان برقی، دوربین دید عقب و کامپیوتر سفری اشاره کرد. همچنین C3 برای حفظ ایمنی سرنشینان دارای 6 کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای است و برای پیشگیری از وقوع حادثه مجهز به ترمز های ABS و سیستم ESP، سیستم هشدار زمان استراحت و همچنین به سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز شده است.

صندلی های C3 به صورت دستی تنظیم می شوند و دارای گرمکن برای سرنشینان جلو هستند. فرمان خودرو نیز دارای کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی است و برای راحتی و تسلط هرچه بیشتر راننده به کنترل خودرو به صورت تلسکوپی و بالا و پایین قابل تنظیم است.

سیستم صوتی C3 شامل 4 بلندگو روی درب ها و 2 تیوتر روی داشبورد است و با استفاده از بلوتوث و یا کابل می توانید تلفن همراه خود را به آن وصل کنید . همچنین از تکنولوژی میرور لینک و اپل کارپلی و اندروید اتو نیز پشتیبانی می کند .

 

تا به باطن در روی بینی تو بیست!

بزرگ ترین حسن C3 آن است که سیتروئن برای بازار ایران قوی ترین قلب تپنده قابل نصب روی این خودرو را انتخاب کرده و آن یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با کد EP6 است که توسط یک توربوی تویین اسکرول (مقاله مرتبط) ساخت شرکت "بورگ وارنر" پرخوران شده است و حاصل این تعامل تولید163 اسب بخار قدرت است که توسط یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ساخت "Aisin" به چرخ های جلو منتقل می شود. با توجه به این که EP6 گشتاور 240 نیوتن متر را در دور موتور 1400 تولید می کند و با در نظر گرفتن ابعاد و  وزن C3 باید از آن انتظار یک خودروی چابک را داشت. ترمز های C3 در جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و دیسکهای چرخ های جلو از نوع خنک شونده هستند. همانطور که اشاره شد در C3 خبری از سیستم تعلیق فعال معروف سیتروئن نیست و مانند خودروهای معمولی این زمانه، در جلو از نوع مستقل با فنر های لول و اکسل عقب یک تکه استفاده شده است.

 citroen c3 test 39

 

به عمل کار بر آید...

برویم سر اصل مطلب! شرکت سایپا سیتروئن با تولید نخستین نسخه از C3 در ایران و راه اندازی خط مونتاژش در کاشان برنامه ای تدارک دید که با تحویل خودرو های C3 به نمایندگان رسانه های تخصصی صنعت خودرو و انجام سفری دو روزه از کاشان به اصفهان و بلعکس آن را مورد آزمایش قرار دهند.

هرچند برنامه به صورت کاملا منظم و حرفه ای صورت گرفت اما به دلیل آنکه تست در مسیرهای صرفا جاده ای برگزار گردید و محدودیت های قانونی موجود و البته خطرات احتمالی امکان بررسی دقیق خط قرمز های خودرو فراهم نبود، اما موقعیت مناسبی برای بررسی C3 از دید مصرف کننده فراهم گردید. پس از شما اجازه می خواهم که تجربه رانندگی با این خودرو را به صورت یک سفرنامه مختصر بازگو کرده و بررسی دقیق تر فنی C3 در صورت همکاری های بعدی شرکت سایپا - سیتروئن به فرصت دیگری موکول شود.

پس از تحویل خودروها در سایت سایپا کاشان به همراه اهالی رسانه به گروه های 3 نفره تقسیم و هر خودرو در اختیار یک گروه قرار گرفت. من به عنوان نفر اول در گروهمان برای اولین بار پشت فرمان C3 نشستم، اولین نکته که نظرم را جلب کرد طراحی داخلی C3 بود. با اینکه با یک خودروی هاچبک و جمع و جور طرف بودم اما به نظرم از پشت فرمان بزرگ تر از آنچه که هست خود را نشان می داد. خصوصا به دلیل زاویه شیشه جلو و عمق زیاد داشبورد به نظر می رسد که C3 دماغه بلندی دارد و تشخیص موقعیت دو گوشه جلوی خودرو در ابتدای رانندگی نیازمند کمی زمان است. نکته بعدی که توجه من و همراهان را جلب می کند وجود تعداد زیادی مگس علاقه مند به مهاجرت از کاشان به اصفهان بود! که به دلیل غیر قانونی بودن حمل مهاجر با پایین دادن 4 شیشه و کمی سماجت بالاخره موفق به اخراج تعدادی از آن ها شده و بلافاصله 4 شیشه ها را که همه مجهز به سیستم اتوماتیک بالا و پایین رفتن با یک فشار هستند بالا دادیم.

citroen c3 test 49

صندلی ها بصورت دستی با اهرم زیر صندلی در جهت های جلو و عقب تنظیم می شوند. همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع آن هم به صورت دستی با یک اهرم دیگر در سمت چپ صندلی وجود دارد. تا اینجای کار به نظر من خوب است! اصلا چه نیازی به تنظیمات برقی است؟! اما برای تنظیم پشتی صندلی مجبورید یک اهرم چرخشی که در سمت چپ صندلی راننده قرار دارد را آنقدر در جهت مورد نظر بچرخانید تا به زاویه دلخواه برسید. چرخاندن آن یک طرف، دسترسی به آن هم طرف دیگر! و همانطور که می توان حدس زد خبری از قابلیت تنظیم گودی کمر و پشت سری ها نیست! اما به جای آن گرمکن صندلی دارد! فرم کلی صندلی به صورتی است که شما را بخوبی در بر می گیرد و این در پیچ های تند جاده می تواند موثر واقع شود. البته از دیدگاه یک خودروی شهری C3 صندلی های راحتی دارد. باز هم لازم است اشاره کنم اگر تصور صندلی های سیتروئنی مانند سیتروئن های قدیم را دارید آن را فراموش کنید! به طور کلی به صندلی ها امتیاز 3 از 5 را می دهم.

بعد از تنظیم صندلی ها به سراغ تنظیم آینه ها می روم. آینه های جانبی به صورت برقی با کلید قرار گرفته روی داشبورد و در سمت چپ فرمان، قابل تنظیم هستند و به لطف سایز مناسب، دید خوبی را ارائه می کنند. نکته ی حائز اهمیت آنکه برای آینه ها قابلیت تا شوندگی به صورت برقی در نظر گرفته نشده، اما به جای آن گرمکن دارند! آینه ی وسط هم کاملا معمولیست و ویژگی الکتروکرومیک در آن دیده نمی شود.

citroen c3 test 03

پس از تنظیم آینه ها حال به سراغ فرمان می روم. فرمان با آزاد کردن اهرمی که در زیر آن قرار گرفته امکان تنظیم به صورت تلسکوپی به جهات بالا و پایین را به راننده می دهد. این مورد دیگر گرمکن هم ندارد! هنگام تنظیم فرمان توجهم به کلید های روی آن جلب می شود که وظیفه کنترل سیستم صوتی را بر عهده دارند. فرمان خودرو از نظر ابعاد مناسب و خوشدست است اما فضای اشغال شده وسط فرمان توسط ایربگ و ستون های عریض آن برای من کمی آزار دهنده بود و به نظر آزادی قرار گیری دست بر روی فرمان را در موقعیت های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. البته این یک نگاه سلیقه ای است!

وقت آماده شدن برای حرکت است. هنگام بستن کمربند ایمنی متوجه می شوم که خبری از تنظیم ارتفاع در آن نیست! در این مورد اصلا امکان وجود گرمکن نبود که دلمان را خوش کنیم! دنده را در حالت درایو قرار می دهم، نشانگر موقعیت دنده ها به صورت عمودی درست در پشت جا لیوانی قرار گرفته. یعنی اگه لیوان نوشیدنی خود را در جای مخصوص قرار دهید دیگر قادر به دیدن نشانگر دنده نخواهید بود. نکته دیگر در طراحی داخلی C3 فقدان کنسول وسط برای استراحت دست راست راننده و یا قرار دادن وسایل در آن است.

 خلاصه ی ماجرا، اهرم ترمز دستی را پایین داده و حرکت را شروع می کنیم. در ابتدای حرکت فرمان نرم برقی آن جلب توجه می کند، این ویژگی موجب تسهیل در مانور های معمول شهری خواهد بود. در محوطه "سایپا کاشان" به آرامی پشت سر مارشال حرکت می کنیم و بعد از خروج از محوطه وارد جاده ای به سمت ابیانه می شویم. بعد از اخراج مگس ها و بالا دادن شیشه مجبور به استفاده از سیستم تهویه مطبوع هستیم. برای این کار دیگر خبری از دکمه های سنتی کولر و بخاری نیست! و باید به نمایشگر لمسی 7 اینچی موجود در وسط داشبورد مراجعه کرد. در اصل وظیفه ی کنترل بخاری و کولر خودرو به سیستم مولتی مدیا محول شده! در نهایت پس از روشن کردن تهویه عملکرد آن رضایت بخش ظاهر شده و هر سه سرنشین از آن لذت می بریم!

در ابتدای حرکت و ورود به جاده ای که از کیفیت آسفالت خوبی برخوردار نیست می توان عملکرد عایق صوتی خودرو را بخوبی تست کرد. با توجه به اینکه سیتروئن در C3 از لاستیک هایی با برند میشلن استفاده کرده و می توان انتظار بهترین عملکرد از خودرو را در چنین شرایطی داشت که با نتیجه نسبتا قابل قبولی مواجه می شویم.

citroen c3 test 35

به منظور شکستن سکوت با مراجعه به نمایشگر 7 اینچی مذکور سیستم صوتی را راه انداختیم، اگر چه "سایپا - سیتروئن" یک فلش مموری حاوی تعدادی موزیک در خودرو قرار داده است اما من تصمیم گرفتم گوشی تلفن همراه خودم را به سیستم صوتی خودرو متصل و موزیک مورد علاقه ام را پخش کنم. برای این کار دو راه در پیش داریم، اول از طریق بلوتوث و سپس کابل و استفاده از اپل کارپلی یا اندروید اتو که البته در ایران فعال نیست. هر دو گزینه را امتحان کردم. خلاصه ی کلام، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 تیوتر و امکانات اتصال به طور کلی از من امتیاز 3 از 5 را به خودش اختصاص می دهد.

تا اینجای کار سرمان گرم انگولک کردن ادوات و امکانات خودرو بود. همانطور که گفتم به سمت ابیانه در حال حرکت هستیم و بعد از مدت کوتاهی به یک مسیر انگار جنگ زده با چاله چوله های فراوان می رسیم! فرصتی پیش آمده که عملکرد سیستم تعلیق را، نه به صورت دقیق و فنی، بلکه از دید سرنشینان عادی بررسی کنیم. باز هم برای کلاسیک دوستان یادآوری می کنم خبری از تعلیق معروف سیتروئنی نیست! اما با خودروی خشک و کوبنده ای هم طرف نیستیم. به دلیل یکپارچگی سیستم تعلیق در عقب سرنیشنان عقبی کمی ضربات بیشتری را دریافت می کنند اما در کل نرمی خودرو قابل قبول به نظر می آید.

مسیر جنگ زده را هم پشت سر گذاشتیم و حالا وقت آن است که کمی گاز بدهیم. عملکرد گیربکس تا این قسمت و تجربه ی یک رانندگی عادی رضایت بخش بود.  گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن برای یک رانندگی عادی و شهری و بین شهری رضایت بخش عمل می کند. این گیربکس قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک را نیز دارد و دو حالت رانندگی در مسیر های برفی و لغزنده و اسپرت نیز برای آن تعریف شده که با استفاده از دکمه های کنار نشانگر تعویض دنده قابل انتخاب است. در حالت درایو شروع به شتاب گیری می کنیم. تعویض دنده ها نسبتا نرم و بدون لگد صورت می گیرد. با توجه به 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور C3 به شکل چشم گیری شتابگیری می کند. از آن جهت که با یک پیشرانه پرخوران توربو شارژر طرف هستیم انتظار می رود که لگ توربو حس و حال شتابگیری را خراب کند. اما اینطور نیست. توربوی استفاده شده در پیشرانه EP6 از نوع "تویین اسکرول" بوده و نتیجه ی آن حذف لگ های آزار دهنده و محسوس خودرو های توربو در C3 است. عملکرد گیربکس را در حالت اسپرت و تیپ ترونیک نیز امتحان می کنیم. در حالت اسپرت دنده ها در دور موتور بالاتری تعویض می شوند و همواره خودرو در سنگین ترین دنده مناسب هر سرعت، جهت آمادگی برای شتابگیری قرار می گیرد. با نگاه سختگیرانه سورپرایز نمی شویم اما عملکرد گیربکس در این مود نیز قابل قبول است. در حالت تیپ ترونیک که تعویض دنده ها به عهده راننده است اما خیلی هم دستمان را باز نگذاشته اند و حتی در این حالت نیز اجازه کات آف به موتور نمی دهد و اگر شما اقدام به تعویض دنده در دور بالا نکنید خودش این کار را انجام خواهد داد! علت آن هم پایین آوردن ریسک آسیب پذیری خودرو است. البته حق هم دارد، یک لحظه هیجان و غفلت راننده مساوی است با تخریب یک برند در ذهن همان راننده! به دلیل نبود شرایط استاندارد از تست شتاب گیری صفر تا صد و تست ترمز صرف نظر کردیم.

citroen c3 test 01

در پیچ و خم جاده منتهی به ابیانه هم خودرو را به چالش میکشیم. C3  مجهز به سیستم کنترل پایداری است که باز هم توسط همان نمایشگر 7 اینچی قابل روشن و خاموش کردن است. اما این امکان به جهت حفظ ایمنی سرنشینان شیطون فقط در سرعت های کمتر از 50 کیلومتر در ساعت خاموش می ماند و با افزایش سرعت به طور اتوماتیک روشن می شود. پس شیطنت های اساسی را فراموش می کنیم. با نگاه سختگیرانه در پیچ های تند و با سرعت بالا کمی احساس نا پایداری در قسمت عقب خودرو به راننده دست می دهد اما حداقل برای من آزار دهنده نبود و احساس از دست رفتن تعادل به آن صورت وجود ندارد. واکنش C3 همانند بیشتر خودروهای هاچبک با اکسل یکپارچه در عقب است. باز هم یادآوری می کنم که شرایط برای یک تست فنی و تجاوز از محدودیت های خودرو فراهم نیست. البته دور از چشم باقی همکاران به صورت خود خواسته در مکانی امن و سرعت کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت اقدام به انحراف قسمت عقب خودرو کردم تا برگشت پذیری آن را در چنین شرایطی بررسی کرده باشم و نتیجه آن بد نبود! با سرعت زیر 50 کیلومتر در ساعت و انجام این عمل باز هم سیستم کنترل پایداری که به صورت دستی آن را خاموش کرده بودم وارد مدار شد! انگار سیتروئن با رانندگانی که تمایل به خودکشی دارند سر ناسازگاری دارد!

 بعد از آرام شدن اوضاع به سراغ کروز کنترل و لیمیتر سرعت می روم. اگر از علاقه مندان یا مالکین 206 های قدیمی بوده باشید کروز کنترل فابریک پژو 206 که به صورت یک آپشن جداگانه توسط مالکین قابل نصب بود را به خاطر دارید. کروز کنترل C3 نیز دقیقا مشابه همان کروز کنترل 206 است. یک دسته کنترلی پایین دسته راهنما که با چرخاندن غلطک وسط آن میتوانید حالت کروز کنترل و یا لیمیتر را انتخاب کنید و با کلید های پشت آن سرعت مورد نظر خود را که در کامپیوتر سفری در پشت آمپر نمایش داده می شود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که کروز کنترل در سرعت زیر 60 کیلومتر فعال نمی شود و همچنین خبری از رادار نیز نیست، پس هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی در حالت کروز خودتان باید ترمز کنید!

citroen c3 test 09

من شیطنت هایم را کردم! نوبت به باقی همکاران رسید، بعد از رسیدن به ابیانه و استراحتی کوتاه صندلی راننده را در اختیار همکارم قرار داده و خودم به صندلی عقب رجعت کردم و به سمت اصفهان به راه افتادیم. قسمت عقب C3 ویژگی خاصی برای عرضه ندارد! یک جالیوانی در وسط و بین صندلی های جلو، ایزوفیکس برای قرار دادن صندلی کودک، پشت سری های قابل تنظیم و تمام! انتظار بیشتری هم نمی توان از آن داشت. فضای پا مناسب است ولی به غیر از فضای پای برای من که قدی در حدود 172 سانتی متر دارم جای خیلی راحتی نبود. در حین رانندگی همکارم متوجه شدم C3 دستگیره های نگهدارنده روی سقف هم ندارد و در پیچ و خم جاده با رانندگی در حال تست راننده واقعا به آن ها نیاز داشتم!

citroen c3 test 34

در مسیر، هوا کمی بارانی می شود و برف پاک کن ها که در حالت اتوماتیک قرار داشتند شروع به انجام وظیفه می کنند. علاوه بر برف پاک کن ها چراغ ها نیز حالت اتومات دارد که در این حالت دیلایت ها روشن هستند. به دلیل این که هیچ قسمت از برنامه در تاریکی هوا صورت نپذیرفت، عملکرد خودکار چراغ های C3 را نتوانستیم امتحان کنیم.

سرتان را درد نیاورم، به اصفهان رسیدیم و به سمت هتل در نظر گرفته شده که تقریبا در مرکز شهر قرار داشت و باید از کوچه پس کوچه های تنگ برای رسیدن به آن گذر می کردیم رهسپار شدیم. C3 در شهر با توجه به طراحی خاصش بسیار جلب نظر می کرد. به کوچه های تنگ رسیدیم، با این که C3 ابعاد کوچکی دارد اما همانطور که گفته شد کمی تشخیص گوشه های جلویی خودرو برای اوایل رانندگی مسئله ساز است و کمبود دو سنسور هشدار دهنده موانع، مانند خودرو هایی با وضعیت مشابه حس می شود. با احتیاط مسیر تنگ را پشت سر می گذاریم و به هتل میرسیم. خودرو را به کمک دوربین و سنسور های عقب پارک کرده و روز اول را به خوبی و خوشی به پایان می رسانیم!

citroen c3 test 12

فردای آن روز دوباره به سراغ C3  آمدیم. بعد از یک استراحت حالا چشم و گوشمان نسبت به خودرو باز تر شده و به آن عادت کرده بودیم. وسایل سفر را در صندوق قرار می دهیم. صندوق C3 با یک کلید که روی درب صندوق و بالای جای پلاک قرار گرفته باز می شود. ظرفیت صندوق 300 لیتر است که فضای تقریبا مناسبی برای یک هاچبک بشمار می رود. البته با خواباندن صندلی های عقب این فضا قابل افزایش نیز هست. داخل صندوق هم به جز دو قلاب نگه دارنده و زاپاس که زیر موکت کف صندوق جاسازی شده نکته قابل توجهی وجود ندارد. روز دوم را با رانندگی همکار سوم و رجعت دوباره من به صندلی شاگرد آغاز کردیم و دوباره با گذر از کوچه پس کوچه های تنگ راهی جاده کاشان شدیم. همکار سوم هم نیازش به سنسور های کمکی جلو را اعلام می کند اما او هم پس از مدت کوتاهی به وضعیت عادت کرد.

citroen c3 test 42

در مقام کمک راننده بر خلاف عقب C3 احساس راحتی بیشتری دارم. فرصت مناسبی یافتم که کمی آن نمایشگر 7 اینچی معروف را انگولک نمایم! همانطور که اشاره شد سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و سیستم ناوبری که فعلا فقط با اتصال به تلفن همراه هوشمند شما قابل استفاده است، همه با استفاده از این نمایشگر قابل دسترسی هستند. علاوه بر این ها نمایش میزان باد تایرها، خاموش و روشن کردن سیستم کنترل پایداری، خاموش و روشن کردن سنسور های دنده عقب و تنظیمات مربوط به چراغ خوش آمد گویی نیز توسط این نمایشگر انجام می شود.

دستی در داشبورد می برم تا ناخنکی به خوردنی های موجود بزنم.  فضای داشبورد چندان بزرگ نیست و البته فاقد چراغ! برای قرار دادن اشیاء و وسایل خود علاوه بر داشبورد می توان از محفظه های نسبتا بزرگ روی درب ها هم استفاده کرد که داخل آن با رنگ سفید از تریم مشکی روی درب ها متمایز شده. این سفید بودن رنگ داخل محفظه ها به راحت تر دیده شدن اجسام ریز مانند فلش مموری که درون آن گم کرده اید کمک می کند!

citroen c3 test 31

یک نکته دیگر که توجهم را به خودش جلب کرد صدای غیر عادی باد در سرعت های بالای 110 کیلومتر بود که حتی با وجود بسته بودن کامل تمام شیشه ها نیز شنیده می شد و این وسواس را به وجود ما انداخت که انگار یکی از شیشه ها پایین است. جز این نکته عایق صوتی C3 رضایت بخش است و در فضاهای شلوغ شهری در صورت بالا بودن شیشه ها به حد کافی صدا های مزاحم را حذف می کند.

در مسیر برگشت یک دور دیگر راننده ها را جا به جا کرده و با رسیدن به سایپا کاشان با C3 خداحافظی می کنیم.

در نهایت سیتروئن C3 به عنوان محصول مشترک این شرکت و سایپای خودمان خودرویی زیبا با نگاهی کاملا اروپایی. به نظر می رسد با طراحی خاص، پیشرانه ای چابک و کاملا هماهنگ با جعبه دنده ی هوشمند آیسین بتواند نظر تعداد قابل توجهی از رانندگان ایرانی را به خودش جلب کند. اگر چه تعیین قیمت خودرو برآمده از عوامل زیادی همچون میزان داخلی سازی، تعرفه واردات قطعات، هزینه های سربار بانکی و حقوق و مزایای کارکنان است اما با توجه به تعیین قیمت حدودی 125 میلیون تومانی بواقع نمی توان از گرانی این خودروی اروپایی چشم پوشی کرد.

 

مشخصات فنی:

C3 Technical fa Spec V

 

تصاویر:

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

شما اکنون از مطلب: "

تست درایو و بررسی فنی سیتروئن C۳ + تصاویر

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است