Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

نگرانی‌ قطعه‌سازان ازچینی شدن صنعت خودرو

چهارشنبه | ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۷:۳۴ | کد خبر: CP- ۲۱۶۸۲ | سرویس: قطعه سازی
کارپرس:
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ضمن اشاره به جلسه اعضای این انجمن با وزیر صمت و تشریح ابرچالش‌های مجموعه صنعت خودروی کشور (خودروسازی و قطعه‌سازی) و انتقاد از چینی شدن صنعت خودرو، به بیان پیش‌نیازها و الزامات برنامه تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در سال جاری پرداخت.
به گزارش خودروپرس، آرش محبی‌نژاد  ضمن تاکید بر اینکه تحقق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای تولید خودرو در سال جاری، نیازمند چهار پیش‌نیاز اساسی است، اظهار کرد: در وهله‌ اول اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و به‌تبع آن قیمت‌گذاری قطعات مورد تاکید است؛ به‌طوری‌که خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر زیان‌ده نباشند و با سودده شدن این حوزه و شرکت‌ها، سهامداران نیز بتوانند به صورت اتوماتیک سرمایه‌گذاری کرده و سهام‌های بورسی در حوزه خودروسازان فعال‌تر شود. این مهم، بازگشت رونق به این صنعت و کل اقتصاد را به‌ طور قطع به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو، لکوموتیو و پیشران ۶۴ صنعت دیگر کشور است و می‌تواند بسیاری از صنایع را فعال کرده و به حرکت درآورد؛ تامین این پیش‌نیازِ اساسی، در جهت جهش تولید بوده و مشارکت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور افزود: چالش دوم این صنعت، کسری نقدینگی برای تحقق جهش تولید از نظر تیراژ و کیفیت است؛ افزایش تیراژ از ۱.۳میلیون دستگاه در سال گذشته به ۱.۷میلیون دستگاه در سال جاری و در کنار آن برای ارتقای کیفی خودروها، کنار گذاشتن برخی خودروها و جایگزینی آنها با محصولات جدید، به‌ویژه در مورد خودروهای مونتاژی که قیمت و هزینه تمام‌شده بالاتری دارند، نیازمند نقدینگی بیشتری هستیم. محبی‌نژاد ضمن اشاره به چالش تامین منابع انسانی در این صنعت، گفت: متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی کار باکیفیت و متخصص و حتی نیروی کار ساده در کشور مواجه هستیم.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در موضوع مواد اولیه داخلی و خارجی نیز شاهد هستیم که تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه (از جمله فلزات داخلی، فلزات رنگین، محصولات پتروشیمی و...) عمدتا خصولتی یا دولتی هستند که هم عرضه ناکافی دارند و هم کیفیت محصولاتشان در حد مطلوب نیست و بعضا شاهد هستیم که محصولات را با قیمت‌های جهانی و بلکه بالاتر در بورس عرضه می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن خودروی کشور، در ادامه تامین ارز کافی را به عنوان سومین چالش فراروی این صنعت برشمرد و اظهار کرد: اکنون شاهد یک ساماندهی نسبی در تخصیص ارز شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی هستیم. در این زمینه جلساتی با مسوولان ارزی وزارت صمت داشته و به بیان مشکلات پرداختیم که راهکارهای خوبی نیز ارائه شد. ضمن اینکه در این رابطه، انجمن پیگیر بوده و تا جایی که اختیارات به ما اجازه می‌دهد، مسائل را رصد کرده و در کنار وزارت صمت هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور تاکید کرد: اما چالش‌های یاد‌شده، یک پیش‌نیاز اساسی‌تر هم دارند و آن به‌روزرسانی ماشین‌آلات و دانش فنی تولید خودرو برای انجام تولید محصول باکیفیت و به‌روز جهانی است. در این حوزه، نیازهای ریالی و ارزی وجود دارد که اگر تقویت نشود، نمی‌توان انتظار تحول در صنعت خودرو داشت.

این فعال صنعت قطعه کشور متذکر شد: آنچه در جلسه‌ اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر آن تاکید شد، دغدغه امسال تولیدکنندگان و فضای پیرامونی صنعت خودرو، به‌ویژه نگرانی از چینی شدن این صنعت، است. وابستگی به چین در صنعت خودرو به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است.




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نگرانی‌ قطعه‌سازان ازچینی شدن صنعت خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است