نظرسنجی جهانی جدید توسط شرکت فناوری آساهی کاسئی (Asahi Kasei) ژاپن تفاوتهای عمدهای را در بین چهار بازار بزرگ خودروی دنیا از نظر میزان اقبال به اتومبیلهای تمام الکتریکی و خودران نشان میدهد.
برنامه هفتم توسعه در حالی هفته گذشته رونمایی شد و حالا در راه مجلس شورای اسلامی است که در آن بر سرریز دانش فنی و دستاوردهای بخش نظامی و دفاعی و مشارکت با بخش خصوصی در صنایع مختلف از جمله «خودرو» تاکید شده است.
مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو از سوم خردادماه آغاز شد و تنها طی دو روز ۵۲۵هزار متقاضی در این طرح شرکت کردند. به این ترتیب پیشبینی میشود تا دهم خرداد که زمان پایان ثبتنام اعلام شده است، حداقل نیم میلیون نفر دیگر اقدام به ثبتنام خودرو کنند.
پس از کشوقوسهای فراوان در قیمتگذاری خودروهای مونتاژی، حالا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پای متقاضیان خودرو را به این منازعه کشیده و از آنها خواسته در صورت رؤیت «گرانفروشی» موضوع را به این سازمان اطلاع داده و شکایت خود را پیگیری کنند.
وزارت صمت در گزارشی به سهم دهکهای جامعه از بازار خودرو پرداخت. در این گزارش توان خرید هر یک از ۱۰دهک جامعه در بازه قیمتی با کف ۱۲۰میلیون تومان تا بالای یکمیلیارد و ۴۵۰میلیون تومان سنجش شده است. وزارت صمت در این گزارش، سه پیشبینی تقاضا شامل «بدبینانه»، «محتمل» و «خوشبینانه» را برای دهکهای اول تا دهم در نظر گرفته است.
دور دوم فروش بزرگ خودرو در حالی از امروز آغاز میشود که در دور اول ۹۵۰هزار دستگاه خودرو عرضه شد. پیشبینی میشود که در دور دوم نیز متقاضیان کثیری نسبت به پیشخرید خودرو اقدام کنند. به این ترتیب خودروسازان در حالی تولید سالانه خود را پیشفروش میکنند که بیم آن میرود ماجرای «تعهدات معوق» بار دیگر تکرار شود و گریبان خودروسازان را بگیرد.