درحالیکه شورای رقابت به فرمان رئیسجمهور بابت اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی «نه» گفت، سخنگوی دولت تاکید کرد این شورا باید برای تغییرات قیمتی با «معاون اول» بهعنوان فرمانده اقتصادی هماهنگ باشد.
صنعت خودروهای تجاری در تله سیاستهای دولتی محکوم به شکست شده است. روایت ناکامی این صنعت طی نشستی در اتاق بازرگانی تهران در حالی تشریح شد که برگزارکنندگان، داستان ناکامی خودروهای تجاری را از آرزوهای تحمیلشده سیاستگذار بر تولیدکننده روایت کردند. آرزویی که راهبرد سیاستی آن افزایش داخلیسازی همراه با ابزار وضع استانداردها و کنترل واردات بود.
آژیر خطر در خودروسازی به صدا درآمد. کاهش تیراژ، نبود ارز، تولید محصولات ناقص و افزایش بدهی به قطعهسازان در کمتر از دو ماه گذشته چراغ هشدار خودروسازی را روشن کرده است. آنچه مشخص است قیمتگذاری دستوری نفس تولید را بند آورده است. این در شرایطی است که سیاستگذار خودرو به دنبال مسیری برای جبران خسارت و زیانهای ناشی از قیمتگذاری شورای رقابت است.
برخی منابع آگاه از چانهزنی صمت در هیات دولت و مجلس برای تعدیل یا حذف قیمتگذاری دستوری خودرو خبر میدهند. این در شرایطی است که با وجود مخالفتها، وزیر صمت به دنبال راهکاری کمهزینه برای عبور از این سیاست است. به همین منظور دیروز صمت در گزارشی، تاثیر واقعی شدن قیمت خودرو بر روند قیمت بازار را با جدول تشریح کرد.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از خودروسازی بهعنوان یکی از موتورهای رشد اقتصادی بالا و پایدار در برنامه هفتم یاد کرده است. با این حال میگوید وجود چالشهایی مانند قیمت دستوری و تحریم، این موتور را معیوب کرده است. مرکز پژوهشها تاکید کرده تاثیرپذیری صنایعی مثل خودرو از تحریمها، یکی از دلایل اصلی رشد صنعتی پایین در پایان دهه۹۰ است.
در دورانی که تب تولید مدلهای برقی در جهان همچنان در حال بالا رفتن است، برخی از همسایگان ایران نیز به این قافله پیوسته و استارت «خودروساز» شدن خود را با برقیها زدهاند. این در حالی است که خودروسازی ایران هنوز برنامه جامع و مشخصی برای ورود به عرصه برقیسازی ندارد.
شورای رقابت از دستور رئیسجمهور مبنی بر بازگشت قیمت خودروهای مونتاژی تمکین نکرد. ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با انتقاد از عملکرد شورای رقابت از دو وزیر اقتصاد و صمت و همچنین معاون اول خود خواسته بود که قیمت مونتاژیها را بررسی و اصلاح کنند، این در شرایطی است که شورای رقابت در جلسه جدید از تصمیم خود برای رشد قیمت خودروهای مونتاژی دفاع کرد.
گرچه وزارت صمت از ابتدا برای فروش یکپارچه خودرو، سامانهای تعریف و قوانین مربوط به آن را نیز تدوین کرده، اما چالشهایی در ادامه راه در این زمینه ایجاد شده است.
آمارهای رسمی گمرک از ورود «تقریبا هیچ» خودرو به کشور حکایت دارد. طبق آمارهای اعلامشده در بازه زمانی ابتدای بهمن۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمام وعدههای سیاستگذار مبنی بر ورود ۲۰۰هزار خودرو تا سهماه نخست امسال، تنها ۲۸۰دستگاه وارد کشور شده است.
درحالیکه تنها ۱۰ روز از اعلام قیمتهای جدید خودروهای مونتاژی میگذرد، ابراهیم رئیسی عصر روز یکشنبه در هیات دولت از افزایش قیمت رسمی این خودروها انتقاد کرد.
حرکت لاکپشتی واردات خودرو به کشور این سوال را مطرح کرده که چرا با وجود رفع تمام فیلترهای قانونی، ورود خارجیها روند کندی دارد؟ در پاسخ به این سوال میتوان از سه مانعی نام برد که برخی واردکنندگان نیز نسبت به آن اذعان دارند. تامین ارز واردات به دلیل محدودیت منابع ارزی یکی از موانع ورود خارجیها عنوان میشود.