Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

هیل اند تو چیست؟ تعویض دنده مطابق با دور موتور

دوشنبه | ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ۱۶:۳۱ | کد خبر: CP- ۲۱۵۵۱ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
معنی اصطلاح «پاشنه و پنجه» (هیل اند تو - heel and toe ) چیست و چگونه از آن برای نرم‌تر کردن تعویض دنده در خودروهای دنده دستی استفاده کنید.
به گزارش خودروپرس،اگر علاقه مند به رانندگی هستید، ممکن است با اصطلاح «پاشنه و پنجه» (هیل اند تو - heel and toe ) برخورد کرده باشید. این عبارتیً معمولی نیست و اغلب در میان رانندگان حرفه‌ای به ویژه در انجمن های اینترنتی و رسانه های اجتماعی ، آن هم بدون توضیح استفاده می شود.

در اینجا مقاله مفصل توضیح خواهیم داد که پاشنه و پنجه در رانندگی خودرو با گیربکس دستی به چه معناست. این تکنیکی است که برای نرم‌تر و آسان‌تر کردن تعویض دنده با استفاده از پاشنه و پنجه پای راست روی پدال‌های گاز و ترمز استفاده می‌شود.

اگر یک ماشین دستی رانندگی کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که وقتی دنده را تعویض می‌کنید و کلاچ را بالا می‌آورید، گاهی أوقات ماشین لگد میزند یا ناگهان کند می‌شود و با جدا شدن کلاچ دور موتور به شدت بالا می‌رود. استفاده از تکنیکی به نام پاشنه و پنجه راه مناسبی برای جلوگیری از این موارد است. البته استهلاک خودرو را هم کاهش می دهد، زیرا لگد زدن برای گیربکس اصلا خوب نیست.

چرا به پاشنه و پنجه نیاز دارید؟
تصور کنید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت با دنده چهار در حال رانندگی هستید و پیچی را جلوتر می بینید. شما می خواهید کمی سرعت خود را کاهش داده و به رانندگی در پیچ ادامه دهید، اما اگر بدانید بعد از پیچ نیاز به شتاب بیشتری دارید، ترجیح می دهید باد نده ۳ از پیچ خارج شده و شتاب بگیرید.

دلیل این امر این است که موتور خودروی شما در دورهای بالاتر قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند. برای مثال، در سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، موتور خودرو ممکن است در 2000 دور در دقیقه در دنده چهار باشد، اما 3000 دور در دقیقه در دنده سه. این 1000 دور در دقیقه اضافی به این معنی است که موتور در دنده سه قدرت قابل توجه بیشتری تولید می کند و خودرو می تواند شتاب بیشتری بگیرد.

با این حال، اگر شما به سادگی دنده سه را تغییر دهید، دور موتور می تواند به طور ناگهانی پرش کند و باعث آسیب خودرو شود. هرچه اختلاف بین سرعت موتور و سرعت جاده بیشتر باشد، این اثر تند و سریع می تواند بارزتر باشد. به طور خلاصه، برای کاهش نرم‌تر دنده، سرعت موتور و سرعت جاده باید کاملاً مطابقت داشته باشند.

اینجاست که تطبیق دور پاشنه و پنجه پا به میان می‌آید و به شما این امکان را می‌دهد تا مطمئن شوید سرعت موتور در حال حاضر روی 3000 دور در دقیقه است - در مثال ما - که برای حرکت با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در دنده سه لازم است. شما می توانید این کار را با فشار دادن دریچه گاز در حالی که کلاچ پایین است انجام دهید، اما استفاده از تکنیک پاشنه و پنجه به شما این امکان را می دهد که در عین حال سرعت خودرو را با ترمز کاهش دهید.

چگونه می توان یک تعویض دنده هیل اند تو ایجاد کرد؟
تعویض دنده پاشنه و پنجه شامل فشار دادن پدال ترمز با انگشت پا – یا کف پا – پای راست و پدال گاز با پاشنه است، در حالی که پای چپ شما روی کلاچ است. این امر باعث کاهش سرعت خودرو و افزایش دور موتور می‌شود و آماده می‌شود تا کلاچ بالا بیاید و دنده پایین‌تری را بدون تکانی درگیر کند.

 

به یاد داشته باشید تا زمانی که در یادگیری هستید، در جاده‌های خلوت و با پیچ های ملایم این تکنینک را تمرین کنید. تا زمانی که به اندازه کافی تجربه پیدا نکرده‌اید، از این تکنیک در جاده های عمومی استفاده نکنید.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

هیل اند تو چیست؟ تعویض دنده مطابق با دور موتور

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است