Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

استفاده از فناوری «بلاک چین» برای شفافیت زنجیره عرضه خودرو

جمعه | ۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۱۰:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۶۰۶۴ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
شفافیت زنجیره عرضه در صنعت خودرو یکی از مسائل مهمی است که با استفاده از فناوری «بلاک چین» امکان پذیر شده است.

به گزارش کارپرس، با توجه به گسترش زنجیره های عرضه صنعت خودرو در سراسر جهان، «شفافیت» یکی از مسائل مهمی است که شرکت ها برای کاهش ریسک و اطمینان از پیروی مقررات مدنظر قرار داده اند.

در حال حاضر شرکت های خودروسازی از فناوری «بلاک چین» (blockchain) برای ایجاد شفافیت در مسائل مربوط به زنجیره عرضه از جمله قضیه انتشار گازهای کربنی و دسترسی به منابع کبالت استفاده می کنند.

در این بین مرسدس بنز مشغول همکاری با یک شرکت متخصص در زمینه بلاک چین با عنوان «Circular» است تا از این طریق انتشار گازهای کربنی و نیز مواد قابل بازیافت را در زنجیره های عرضه پیچیده سازندگان پیل باتری ردیابی کند.

نحوه کار به این صورت است که سیستم مبتنی بر بلاک چین، جریان تولیدی مواد و نیز انتشار گازهای کاربنی مربوطه را مستند می کند. در نتیجه مرسدس بنز در بلندمدت هدف اقتصاد دورانی یا چرخشی را را دنبال کرده و تلاش می کند چرخه های مواد را تحت کنترل درآورد.

به علاوه این شبکه آشکار می سازد که آیا الزامات پایداری مرسدس از لحاظ شرایط کاری، حقوق نیروی کار، محافظت از محیط زیست، ایمنی، اخلاقیات کسب و کار و ... به همه شرکت های درگیر منتقل شده است یا خیر.

مرسدس می گوید چنین سیستمی می تواند باعث افزایش شفافیت در زنجیره عرضه، ورای شرکای قراردادی مستقیم آن شود.

به گفته مرسدس، فناوری بلاک چین مزایای متعددی را برای مستندسازی اطلاعات و داده های محصول و قرارداد به دنبال دارد. این فناوری اسناد داده های دیجیتال را از طریق «کریپتوگرافی» به یکدیگر پیوند داده و امکان تغییر آنها بدون اطلاع وجود ندارد.

همه طرف های درگیر در زنجیره عرضه می توانند در هر لحظه یکپارچگی، انتقال و تأیید اطلاعات را ردیابی کنند. در عین حال همچنان اطلاعات محرمانه محافظت می شوند. این امر به ویژه برای زنجیره های عرضه بسیار پویا و پیچیده جهانی از جمله در تولید پیل باتری مفید است.

مرسدس بنز با پیگیری طرح موسوم به «Ambision2039» به دنبال تولید یک ناوگان خودرویی جدید و عاری از کربن ظرف 20 سال آینده است.

اما به گفته شرکت این تحول مستلزم کسب اطلاعات دقیق و جامع از همه فرآیندهای اقلیمی مرتبط با کل زنجیره ارزش خودروست.

سال گذشته مرسدس از ساخت یک الگوی بلاک چین برای زنجیره عرضه خبر داد که هدف آن مستندسازی شفاف و منسجم از قراردادهای شرکت در همه رده ها بود.

قرارگیری بندهای قرارداد در بلاک چین باعث می شود که انتشار و تأیید الزامات پایداری مرسدس توسط همه طرف های درگیر در زنجیره عرضه قابل ردیابی شود. البته اطلاعات محرمانه قابل مشاهده نیست.

این الگو سبب ایجاد اعتماد به صحت و تمامیت زنجیره عرضه از طریق افشای اطلاعات مربوط به پایداری می شود بدون آنکه اطلاعات مربوط به رقابت افشا شود.

چنانچه یکی از تأمین کنندگان فرعی از تعهدات قراردادی خارج شوند این قضیه در بلاک چین مشهود خواهد بود، مشابه با آنچه در یک سیستم امن حسابداری مشاهده می کنیم.

مارکوس شفر، عضو هیأت مدیره دایملر و مرسدس بنز می گوید: "با توجه به «Ambision2039» مرسدس بنز اهداف والایی را برای خود تعیین کرده است. این اهداف فقط از طریق همکاری نزدیک با تأمین کنندگان قابل تحقق است. کلید کار شفافیت است: آرزوی ما این است که همه فرآیندها شفاف و قابل ردیابی شوند. ما اولین تولیدکننده ای هستیم که از فناوری بلاک چین برای ردیابی انتشار گازهار کربنی در زنجیره عرضه جهانی پیل باتری استفاده می کنیم."

شرکت ولوو متعلق به جیلی چین نیز در حال همکاری با «Circular» است.

فناوری بلاک چین «Circular» در کل زنجیره عرضه باتری خودروهای ولوو بکار گرفته شده و خودروساز سوئدی می گوید از این طریق توانسته به طور 100 درصد منابع کبالت مورد استفاده در خودرو «XC40 Recharge P8» که نخستین خودرو تمام برقی آن است را ردیابی کند.

تولید «XC40 Recharge P8» اواخر امسال در خنت بلژیک آغاز خواهد شد.

شرکت ولوو برای ردیابی منابع کبالت با دو تأمین کننده باتری خود (CATL چین و LG Chem کره جنوبی) و همچنین شرکت های پیشرو در زمینه فناوری بلاک چین وارد قرارداد همکاری شده است.

این توافقنامه ها بین ولوو، CATL و LG Chem، عرضه باتری طی دهه پیش رو برای نسل آینده مدل های ولوو و پولستار از جمله XC40 Recharge را تحت پوشش قرار می دهد.

در این مورد خاص، داده ها و اطلاعات موجود در بلاک چین عبارت است از منشأ کبالت، ویژگی هایی مثل وزن و اندازه، زنجیره نگهداری و اطلاعاتی برای تأیید انطباق رفتار طرف های درگیر با دستورالعمل های زنجیره عرضه.

ولوو و Circular همچنین در حال بررسی امکان توسعه همکاری در فناوری بلاک چین به سایر حوزه ها هستند، از جمله ردیابی و کاهش گازهای کربنی و کمک به Circular برای تدوین استانداردهایی جهت اطمینان از تأمین منابع به شیوه اخلاقی در خودرو و سایر صنایع.

منبع: just-auto

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

استفاده از فناوری «بلاک چین» برای شفافیت زنجیره عرضه خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است