بیش از ۱۴ماه از دستور رئیسجمهور مبنی بر رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو میگذرد. با این حال به نظر میرسد عرضه وارداتیها به بازار، مسیری طولانی در پیش دارد. در این بین از تامین ارز و تایید استاندارد خارجیها، بهعنوان دو سرعتگیر ورود خودرو یاد میشود.
بدنه اصلی خودروسازی ایران در سال گذشته شاخص بهرهوری ۵/ ۱۷را به ثبت رساند؛ عددی که در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار پایین است و ریشه در «نیروی مازاد» و «تولید کمتر از ظرفیت» در خودروسازی دارد. به این ترتیب به ازای هر یک نفر پرسنل در خودروسازی تنها ۵/ ۱۷دستگاه خودرو به تولید رسیده، حال آنکه در جنرالموتورز به ازای هر نفر ۴۲خودرو تولید شده است.
شرکت خودروسازی نیسان سود امسال خود را با توجه به فروش قویتر، بهتر از حد انتظار ۳۸ درصد افزایش داد که این موضوع چشمانداز بهتری برای خودروساز ژاپنی ایجاد کرد.
پس از گذشت شش روز از انتشار قیمتهای جدید خودروهای مونتاژی که توسط شورای رقابت تعیین شد، حالا با اعتراض خودروسازان بخش خصوصی، این شورا قرار است با حضور مونتاژکاران بار دیگر قیمت محصولات این بخش را بازبینی کند.
در حالی تجربه بیش از یک دهه گذشته نشان داده سیاستهای دستوری و بهاصطلاح پلیسی اثرات مثبتی در بازار خودرو نداشته و حتی گاهی نتیجه عکس نیز داده که سیاستگذار همچنان با همین دستفرمان پیش میرود و اخیرا نیز به واسطه اقداماتی مانند ورود به قیمت خودروهای مونتاژی، ممنوع کردن درج قیمت در پلتفرمهای آگهی و همچنین ایست به واردات خودروهای کرهای، در مسیر تشدید این سیاستها قدم برداشته است.
فرآیند ثبتنام در دومین مرحله از طرح بزرگ فروش خودرو در حالی از دیروز آغاز شد که «قیمت نهایی خودروهای مونتاژی» به ابهام این دوره از پیشفروش محصولات خودرویی تبدیل شده است. در مرحله دوم فروش یکپارچه، عرضه محصولات بخش خصوصی خودروسازی پررنگتر از مرحله اول است.
بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی ضمن بررسی معایب و مزایای واردات خودروهای کارکرده، ورود این نوع خودروها را بهدلیل قیمت و مصرف ارز کمتر در شرایط کنونی مناسب خواند. تنظیم بازار از دیگر مزایای مورد اشاره است. مرکز پژوهشها همچنین تاکید کرده است که ورود دست دومها اثرگذاری بیشتری بر بازار دارد و میتواند انتظارات تورمی را کنترل کند.