بنابر نظرسنجیهایی که توسط سه موسسه معتبر آمریکایی از میزان رضایتمندی مشتریان نسبت به برند خودروها در سال ۲۰۱۹ انجام شده است، ژاپنیها از دیگر رقبای خود سبقت گرفتهاند و در جایگاه اول تا سوم برترین برندهای خودرویی، حداقل یک برند ژاپنی بهچشم میخورد.
با اینکه شورای نگهبان با واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی بزرگ کشور مخالفت کرده اما وزیر صمت چهارشنبه گذشته درحاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد همچنان بهدنبال خصوصیسازی شرکتهای خودروساز است. وی در ادامه از تشکیل کمیتهای در این زمینه برای تسریع واگذاری سهام خبر داد.
جدیدترین گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازی کشور، مراحل نهایی خود را برای قرائت در صحن علنی طی میکند، گزارشی که گفته میشود این بار تخلفات و ناکارآمدیهای مشخص شده در آن، با جدیت بیشتری از سوی نهادهای مربوطه پیگیری خواهد شد.
دولت و مجلس به دلیل مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی، سالهاست که به دنبال چارهاندیشی و ایجاد راهکار مناسب برای حل این معضل ملی هستند. هر چند راهکار اصلی در این زمینه خروج پلتفرمهای قدیمی از خط تولید و ارتقای تکنولوژی محصولات است اما این موضوع چندان به مذاق مسوولان صنعتی و خودروسازان خوش نیامده بهطوریکه هر بار موضوع خروجمحصولات پرمصرف یا جریمه تولیدکنندگان در قالب طرح و لایحه مطرح میشود، در نهایت این طرحها و لوایح به نفع خودروسازان ختم به خیر میشود. با این حال اما مسوولان باز هم نمیتوانند از مصرف بالای بنزین در کشور به واسطه خودروهای تولیدی چشمپوشی کنند.
۲۴ ساعت پس از اظهارات تند رئیس کل بانک مرکزی علیه خودروسازی و «فشل» خواندن این صنعت، فعالان زنجیره خودرو کشور در نشستی خبری گرد هم آمدند تا ضمن نقد اظهارات وی، باز هم از مشکلات تولید بگویند و خواستار لغو قیمتگذاری دستوری شوند.
شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبانماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماده کرده است. هفته گذشته زمان مقرر برای جلسه تعیین تکلیف اجرای استانداردهای ۸۵گانه در شورای عالی استانداردها بود که به تعویق افتاد.
بازار خودروی کشور در شرایطی از اوایل مهرماه با روند صعودی قیمتها مواجه بود که در هفته جاری، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسید. اما با افزایش قیمتها در اولین روزهای پاییزی سوالاتی پیرامون این موضوع مطرح شد؛ چرا که در شهریور همزمان با افزایش تولید، حباب قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسیده بود. در این زمینه برخی از فعالان بازار این امر را نتیجه مدیریت دوباره بازار توسط خودروسازان میخواندند.
گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان بهزودی در مجلس قرائت خواهد شد. هر چند اعضای کمیته تحقیق و تفحص تا پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی، مجاز به افشای تخلفات صورت گرفته توسط تولیدکنندگان خودرو در بازه زمانی تحقیق و تفحص نیستند اما آنچه مشخص است، واقعیات پنهان خودروسازان سال هاست که توسط نمایندگان مجلس در ادوار گذشته آشکار شده است.
درخواست یکی از شرکتهای تجاریساز برای معافیت نصب فیلتر دوده روی تولیدات آن شرکت تا زمان رفع تحریمها، هنوز با انتقاداتی همراه است. این درخواست در شرایطی با واکنش بسیاری از فعالان زیستمحیطی مواجه شد که خودروسازان نیز برای درستی ادعای خود در بیفایده بودن نصب فیلتر، دلایل متعددی ارائه کردند.
با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی آغاز شده و قرار است شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در این خصوص تصمیمگیری کند.
آمار ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس نشان میدهد اگرچه ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو رفتاری متفاوت از یکدیگر را در تولید ماهانهشان نشان دادهاند، با این حال به نظر میرسد روند کلی تولید به یک ثبات نسبی نزدیک شده است.
هر چند برخی از نمایندگان مجلس چندی پیش اعلام کردند که کمیسیون صنایع و معادن در پی رفع ایردات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو است، اما روز گذشته یکی از اعضای این کمیسیون از مسکوت ماندن طرح تا آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص خبر داد.
۱۵۰۰ دستگاه خودروی دپویی در گمرک بهزودی به سازمان اموال تملیکی سپرده خواهد شد، حال این سوال مطرح است که اولا چرا وزارت صمت از ارائه درخواست دیگری به هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپویی امتناع میکند، و سوال دوم اینکه با متروکه اعلام شدن این خودروها، ذینفعان اصلی چگونه شناسایی خواهند شد؟
پویش داخلیسازی قطعات خودرو این روزها همچنان با حمایت و پافشاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه دارد و اخباری نیز مبنی بر بومیسازی برخی قطعات منتشر شده است؛ این در حالی است که سطح کیفی قطعات در این پویش به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده و مشخص نیست آیا «کیفیت» جزو اولویتهای وزارت صمت و خودروسازان و قطعهسازان هست، یا تنها صرف ساخت داخل اهمیت دارد؟
شرکتهای خودروساز داخلی در شرایطی وارد نیمه دوم سال شدند که نیمه اول را با افت ۳۰ درصدی تولید طی کردند. حال پیشبینی میشود که افت نیم سال اول، هدفگذاری وزارت صمت برای رشد ۲۰ درصدی و رسیدن به تیراژ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را متاثر از خود کند.