دو هفته و اندی از انتصاب فرشاد مقیمی بهعنوان مدیرعامل ایران خودرو میگذرد و بحثها بر سر اینکه وی انتخاب وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده یا هیاتمدیره شرکت، همچنان ادامه دارد. چهارم شهریور امسال و در حالی که ایران خودرو پس از برکناری هاشم یکهزارع، یک هفته بدون مدیرعامل بود، خبر رسید فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت سکان هدایت این شرکت را در دست گرفته است.
بررسی آمار تولید خودرو تا پایان مرداد سال جاری گویای فاصله گرفتن خودروسازان از هدفگذاری صورت گرفته توسط وزارت صمت برای تولید محصولات سواری در سال ۹۸ است.
در شرایطی که خطوط تولید خودروسازان خصوصی کشور این روزها به حالت نیمه تعطیل درآمده، مدیرعامل یکی از شرکتهای بخش خصوصی ضمن هشدار بابت تعطیلی تا کمتر از دو ماه دیگر، خواستار کمکهای مادی و معنوی دولت شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از وقفهای دو ماهه، آمار مربوط به تولید خودرو در کشور را منتشر کرد، آماری که نشان میدهد خودروسازان بخش خصوصی عملا به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیر تحول بنیادین در صنعت خودرو است. وی طی هفته جاری عنوان کرده بود که «دوره جدیدی در صنعت خودرو کشور آغاز شده و به دنبال تغییر و تحول بنیادین و اساسی در این صنعت هستیم.»
مروری بر رویدادهای اخیر در صنعت خودرو کشور و کنارهم گذاشتن قطعاتی که میتواند تصویری جدید را بسازد، شاید به عنوان نشانههای تغییرات در این صنعت قابل طرح باشد.
قطعهسازی ایران این روزها احوال خوشی ندارد، چه آنکه خسارات مادی و معنوی تحریم از یکسو و مشکلات درونی نیز از سوی دیگر، این صنعت را غرق در مشکلات کرده است. اگر پای صحبت قطعهسازان بنشینیم، آنها تحریم و بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات را دلایل اصلی بحران فعلی صنعت قطعه میدانند، این در حالی است که خود نیز در به وجود آمدن این شرایط بیتقصیر نیستند.
بارها از سوی سیاستگذار کلان خودرو شنیده شده که افزایش تولید در کنار کاهش قیمت باید در راس برنامه خودروسازان قرار بگیرد. این برنامهریزی در شرایطی به مدیرعامل جدید ایران خودرو نیز دیکته شده که در حال حاضر مشکل بزرگ خودروسازان در افزایش تولید، سرکوب قیمت یا قیمتگذاری دستوری است.
در پی رخدادهای سیاسی و اقتصادی و البته قضایی اخیر، بازار خودرو سیری نزولی را در قیمت تجربه کرده و خودروهای داخلی و وارداتیها با کاهش قیمت طی این یکی، دو هفته مواجه شدهاند. البته روند نزولی قیمت مختص همه خودروها نبوده و برخی محصولات ثبات خود را حفظ کردهاند، هرچند شرایط کلی بازار از کاهش قیمت حکایت دارد.
توان محققان ایرانی در تولید محصولات نانو به مرحله ای رسیده که نتایج آن را می توان در صنعت خودروسازی نیز مشاهده کرد محصولاتی که نمونه مشابه خارجی آنها قبلا مورد استفاده قرار می گرفته است.
درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان آمار تولید خودرو را منتشر نمیکند، گزارش ارائهشده از سوی خودروسازان به بورس نشان میدهد آنها در پنج ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را در محصولات سواری تجربه کردهاند.
اواخر سال ۱۳۹۷ که افت ۴۰ درصدی تولید خودرو مسجل شده بود و یک بار دیگر همان رویدادهای ۷ سال قبل از مقابل چشم مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و سیاستگذاران عبور کرده بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر شگفتانهای را اعلام کرد و آن را در تمام سخنرانیها و جلسات خود بازگو میکرد تا امیدها همچنان زنده بماند
واگذاری سهام دولتی دو شرکت خودروساز، این روزها بهطور موازی از سوی دولت و مجلس پیگیری میشود. بهطوریکه از یکسو وزارت صنعت با مجوز شورای هماهنگی سران سه قوه در حال مقدمه چینی برای خصوصیسازی ایران خودرو و سایپا است و از سوی دیگر مجلس در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو، خصوصیسازی خودروسازان را پیگیری میکند.
یک پژوهشگر حوزه سیاست گذاری صنعت و محیط زیست با انتقاد از طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: معتقدم این طرح به هیچ عنوان اثر مثبتی نخواهد داشت؛ بلکه تاثیرات منفی نیز در صنعت خودروی کشور خواهد گذاشت.