برخی از برندهای خودروسازی چینی که بهدنبال بازگشت تحریمها راه خروج از کشور را در پیش گرفتند بهنظر میرسد بهدنبال دوربرگردانی برای حضور دوباره در خطوط تولید شرکتهای خودروساز هستند
جدیدترین گزارشهای ارائه شده به بورس توسط خودروسازان داخلی نشان میدهد ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در مجموع ۷۵۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه محصول را تا پایان دی امسال به فروش رساندهاند.
بازوی پژوهشی وزارت صمت با نگاه به بازار سرمایه بررسی کرد
در حالی همچنان منابع اصلی تامین نقدینگی در زنجیره خودروسازی ایران را پیش فروش و تسهیلات بانکی تشکیل میدهند که موسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت) در گزارشی ضمن برشمردن ظرفیتهای موجود در بازار سرمایه، امکان استفاده صنعت خودرو از آنها را مورد بررسی قرار داده است.
«کاهش» قیمت خودرو، این روزها تبدیل به کلیدواژه مدیران ارشد وزارت صمت و همچنین برخی از دستاندرکاران زنجیره خودروسازی کشور شده است. هرچند در اظهار نظرهای مختلف پروژه «کاهش» قیمت همراه با شروط و الزاماتی خاص تعریف میشود، اما با توجه به چالشهای داخلی و خارجی صنعت خودرو این امر تا حدودی خارج از منطق خودروسازی به نظر میرسد.
جدیدترین آمار تولید خودرو نشان میدهد تیراژ محصولات سواری در سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت بسیار اندکی داشته و خودروسازان تا رسیدن به آمار سال گذشته فاصلهای ندارند.
سبد محصولاتی خودروسازان به واسطه تحریم و به دنبال آن خروج شرکای خارجی از صنعت خودرو خالیتر از گذشته شده است، این در شرایطی است که با تداوم وضعیت فعلی، چشم انداز روشنی برای توسعه محصول در خودروسازیهای کشور دیده نمیشود.
وزارت صنعت،معدن و تجارت (صمت) در حالی قصد دارد باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را تا پایان سال آینده واگذار کند که طبق استراتژی در نظر گرفته شده از سوی وزیر صمت، این اقدام منوط به رشد ارزش سهام خودروسازان است.
شرکتهای خودروساز در شرایطی از رکورد افزایش تولید در دیماه سالجاری خبر میدهند که بازار همچنان تشنه عرضه خودرو است. آن طور که از خطوط تولید خودروسازان خبر میرسد در دیماه سال جاری به نسبت سال گذشته تولید افزایش مناسبی را تجربه کرده با این حال تغییری در میزان عرضه به بازار توسط خودروسازان ایجاد نشده است.
جهان خودروسازی با سرعت نسبتا زیادی به سمت تغییر ماهیت از سوخت فسیلی به برقی در حرکت است، با این حال خودروسازان ایرانی هنوز اقدامی جدی در این مورد انجام نداده و فعلا در گیر و دار ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو۴ به یورو ۵ ماندهاند.
آخرین آمار کیفی خودروهای تولیدی در شرایطی مردادماه امسال منتشر شد که طبق وعده برخی از مسوولان صنعتی کشور، قرار بر آن بود، هر سه ماه یکبار این آمار از طریق رسانهها به اطلاع عموم مردم برسد.
ویژه /
تقاضای خرید پس از اتفاقات اخیر کشور کاهش یافت
در شرایطی که بازار خودرو طی هفتههای گذشته با افزایش تقاضا و طبعا قیمت مواجه شده بود، این هفته کمی از رونق خرید و فروش افتاد، هرچند باز هم قیمت برخی محصولات بالا رفت. به گفته فعالان بازار، با توجه به اتفاقهای اخیر در کشور، هفته جاری روزهای نسبتا کم رمقی را برای بازار خودرو رقم زد و از همین رو برخی خودروها تثبیت و حتی کاهش قیمت را تجربه کردند. آنها در عین حال تاکید میکنند که برخی دیگر از خودروها به روند افزایشی خود ادامه دادهاند.
افزایش تیراژ خودروهای داخلی که طی چند هفته گذشته رخ داده، اگرچه اتفاق مثبتی به شمار میرود، با این حال پرسشها و ابهاماتی را نیز در دل خود جای داده است.
با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری ایرانخودرو و سایپا افزایش یافت تا راه برای پرداخت تسهیلات جدید به دو خودروساز بزرگ کشور باز شود. با توجه به این مصوبه، ظاهرا قرار است «پول درمانی» صنعت خودرو همچنان ادامه یابد، روشی که مخالفان و موافقان خاص خود را دارد.
هر سال همین روزها که آلودگی هوا به نقل محافل تبدیل میشود، بسیاری از کارشناسان از «خودروهای فرسوده» بهعنوان عامل اصلی سیاهی هوا یاد کرده و تاکید میکنند که تا این معضل حل نشود، بحران آلودگی نیز پایدار خواهد ماند.
فربد زاوه به بهانه رونمایی از نخستین خودروی ترکیه پاسخ داد:
رجب طیب اردوغان، رییسجمهور ترکیه چند روز قبل در مراسمی رسمی، از نخستین خودروی ساخته شده در این کشور رونمایی کرد و گفت با ورود این خودرو به بازار آرزوی ۶۰ ساله ترکیه در ورود به این بازار به پایان خواهد رسید.