تماسهای متعدد مردمی با خبرنگار ایرنا مبنی بر تبلیغات آب سوز کردن خودروها و حتی ثبتنام از افراد در فضای مجازی به این منظور، ما را بر آن داشت تا با گفت وگو با تنی چند از کارشناسان، صحت و سقم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
افزایش قیمت خودرو در بازار که از مهرماه سالجاری کلیدی دوباره خورد، کجدار و مریز ادامه دارد و هنوز ثبات قیمتی حاصل نشده است، با این حال سیاستگذار کلان خودرو و همچنین مدیران خودروساز، باز هم حضور دلالان و سفته بازان در بازار را بهعنوان مهمترین عامل رشد قیمتها معرفی میکنند.
وضعیت تولید تجاریسازان کشور به هیچ وجه مساعد نیست، این مساله تبدیل به بار مضاعفی بر دوش شرکتهای اصلی شده است. در حال حاضر ایرانخودرو و سایپا با زیان انباشته هنگفتی روبهرو هستند که بخشی از این زیان به دلیل وضعیت آشفته تجاریسازان زیر مجموعه این شرکتها است.
تازهترین آمارهای اعلامی درباره شکایات مردمی از شرکتهای عرضهکننده خودرو کشور نشان میدهد اعتراض به عملکرد نمایندگیهای خدمات پس از فروش آنها، بیشترین سهم از شکایات واصله را طی سال ۹۷ به خود اختصاص داده است.
در آخرین تغییرات طرح ساماندهی خودرو، بند مربوط به واگذاری کامل باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا (مطابق نظر شورای نگهبان) اصلاح شد تا خصوصیسازی صنعت خودرو عملا رنگ قانون را به خود نبیند.
موج جدید تقاضا برای دوگانهسوز کردن خودروهای بنزینسوز در شرایطی با افزایش قیمت این فرآورده نفتی شکل گرفته که ایمنی و استاندارد قطعات و تجهیزات کارگاهی، به دغدغه جدی تبدیل شده است.
دوشنبه بعدازظهر شورای اقتصاد در جلسه فوق العاده خود با پرداخت ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای دوگانه سوز کردن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار وانت، تاکسی، ون و دیگر مسافربرهای شخصی موافقت کرد. طبق مصوبه دولت، تمام خودروهای عمومی کشور برای دوگانه سوز شدن کمک بلاعوض میگیرند.
در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل زیان انباشته هنگفتشان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و عملا ورشکسته به حساب میآیند، دبیر انجمن قطعهسازان ایران خبر از افزایش سقف اعتباری صنعت خودرو میدهد. آنطور که مازیار بیگلو میگوید، با تصویب هیات دولت و شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری خودروسازان، ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و قرار است مصوبه موردنظر به زودی ابلاغ شود.
با وجود افت ۲/ ۱۸ درصدی تولید در هشت ماه امسال، رخ داد
روند تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی شد، با این حال تولید ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور در آبان و نسبت به مهر صعود کرد. بنابر صورتهای مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، آمار تولید محصولات سواری ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو بهعنوان سه شرکت خودروساز بزرگ کشور به ۵۰۳ هزار و ۷۶۶ دستگاه در هشت ماه امسال رسیده که نشان از کاهش ۲/ ۱۸ درصدی تیراژ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.
دولت در شرایطی سیاست دوگانهسوزکردن خودروها را در راستای کاهش مصرف بنزین در دستور کار قرار داده که به نظر میرسد این طرح فراتر از واقعیات موجود اقتصادی و شتابزده اتخاذ شده است.
سه خودروساز بزرگ کشور ۶ ماه نخست امسال را نیز مانند چند دوره گذشته با ضرر، آن هم ضرری هنگفت به پایان رساندند تا صنعت خودرو کماکان در زیان غوطهور بماند.
باد و باران که تمام شد؛ آلودگی هوا، تهران و برخی شهرهای دیگر را دوباره در چنبره گرفت. سازمان هواشناسی روز گذشته پیشبینی کرد، در روزهای آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور، جریان هوا دچار سکون است و احتمال افزایش مجدد غلظت ذرات و گازهای آلاینده وجود دارد.
با سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین، گویا استفاده هرچه بیشتر از گاز (به جای بنزین) در خودروها، باز هم در اولویت سیاستهای سوختی دولت قرار گرفته؛ سیاستی که پیشتر امتحان خود را پس داده و نمره قبولی نیز دریافت نکرده است.