برآورد سه خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد فروش آنها طی امسال و در مقایسه با سال ۹۷ رشد قابلتوجهی خواهد داشت، رشدی که الزاما به معنای صعود تولید به همان میزان نیست.
از سه ماه پیش در شرایطی قیمت خودرو از سایتهای خرید و فروش اینترنتی حذف شد که یکشنبه گذشته قیمتها بار دیگر به فضای مجازی ورود کرد، حال برخی از مدیران سایتهای پذیرنده آگهیهای خودرو نسبت به حذف قیمتها از شبکههای مجازی هشدار میدهند و برخی از دستاندرکاران بازار نیز این شبکهها را ابزاری در راستای تشدید التهابات بازار میخوانند.
درحالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان جزئیات آمار تولید خودروسازان را اعلام نمیکند، گزارشهای ارائهشده به بورس از سوی سه بازیگر اصلی صنعت خودرو نشان میدهد تیراژ محصولات سواری آنها طی چهار ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت کرده است.
خودروهایی که تا پیش از این مشکل قطعه داشتند و در پارکینگ خودروسازان دپو بودند، حالا به سرعت تکمیل و روانه بازار میشوند. حال چه رخدادی منجر به تامین قطعه این محصولات آن هم در مدت زمان کم شده سوالی است که در شرایط فعلی پاسخهای متفاوتی برای آن وجود دارد. برخی فشار نهادهای نظارتی را در این زمینه دخیل میدانند و برخی دیگر به برنامهریزی خودروسازان برای کاهش تولید و استفاده از قطعات ذخیره برای تسریع تکمیل خودروهای ناقص اشاره دارند.
تیرماه هر سال زمان برگزاری مجامع عمومی سالانه شرکتهای حاضر در بورس، از جمله دو خودروساز بزرگ کشور است. در این مجامع خودروسازان گزارشی از عملکرد خود و همچنین برنامههایی را که برای سالجاری مدنظر دارند، به اطلاع سهامداران میرسانند.
طبق اطلاعاتی که سه خودروساز بزرگ کشور به بورس ارائه دادهاند، نسبت «مبلغ بهای تمامشده» به «مبلغ فروش»، پس از پنج فصل ثبات، تغییر مسیر داده است. بر این اساس، «مبلغ فروش» خودروسازان طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ همواره بیش از «مبلغ بهای تمام شده» بوده، اما در سال ۹۷، عکس این روند رخ داده و «مبلغ بهای تمام شده» از «مبلغ فروش» پیشی گرفته است.
سیاستهای دستوری با در نظر گرفتن اهدافی همچون ارتقای صنعت خودرو، پیدرپی از سوی مسوولان صنعتی کشور صادر میشوند بدون اینکه تبعات فاجعهبار آنها مورد بررسی قرار بگیرد. سیاستهایی که بدون در نظر گرفتن منافع بنگاهها بهطور مقطعی و با صرف هزینه زیاد تحمیل میشوند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی میگوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراینبین افراد خوشبختی که خودرو ثبتنام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.
جدیدترین گزارش مربوط به نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش عرضهکنندگان خودرو کشور که به سال ۹۷ مربوط میشود، نشان میدهد امتیاز نهایی این خدمات در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است.
داخلیسازی قطعات وارداتی خودرو همیشه در زمره آرزوها و ایدههای مسوولان صنعتی کشور بوده، حال آنکه این ایده در بهترین روزهای خودروسازی کشور هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. با اینکه طی دو دهه گذشته کلماتی همچون خودکفایی در صنعت خودرو یا تولید خودروی ملی به کرات استفاده میشد، اما هیچگاه برنامهریزی یا استراتژی تعریف شدهای در پس این شعار قرار نداشت
در سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ بازار فروش خودروها با روند نزولی روبرو بوده است و تنها دو کمپانی خودروسازی هیوندایی و هوندا از این تغییرات در امان مانده اند. آیا حذف بازار مصرف آمریکایی در افت فروش این محصولات موثر بوده است؟
تولید خودرو در شرایطی از بهمنماه سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت که در خردادماه امسال این روند متوقف شد. آنچه مشخص است رشد تولید در شرکتهای خودروساز بهواسطه تزریق تسهیلات چهار هزار میلیاردی به قطعهسازان کشور بوده تا تامین قطعه در خطوط تولید خودروسازان روان شود.
در شرایطی طبق سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید سهام خود را در بخشهای مختلف واگذار کند که معاون سازمان خصوصیسازی کشور میگوید برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، ابتدا باید تعریفی دقیق از «اهلیت» متقاضیان این سهام ارائه شود.
لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در شرایطی مراحل نهایی خود را طی میکند که با خروج نسبی سفتهبازان، بازار خودرو روزهای آرامی را سپری میکند. این طرح توسط وزارت اقتصاد و با اوجگیری دلالی در بازارهایی همچون خودرو، سکه و ارز بهطور جدی دنبال شد. حال بعد از مدتها بلاتکلیفی، ظاهرا این لایحه تکمیل شده و مراحل نهایی خود را برای تقدیم به مجلس طی میکند.