از ابتدای سالجاری با توجه به شوک قیمتی خودرو در بازار، رئیسجمهور در سهمرحله از وزیر وقت صمت و دو سرپرست این وزارتخانه خواسته که سر و سامانی به وضعیت نابسامان بازار خودرو دهند. در این بین سیاستگذار خودرویی دستورالعملهایی ناکارآمد در راستای بازگشت آرامش به بازار ابلاغ کرده است. قفل فعلی بازار خودرو اما به یک کلید نیاز دارد.
خودروهای برقی این لیست هنوز در مرحله فروش قرار ندارند، اما در مراحل مختلف از کانسپت (مدل مفهومی) گرفته تا تولید هستند و شاید برخی از آنها هرگز پا به عرصه حیات نگذارند.
با وجود حذف قیمت از سایتهای خریدوفروش خودرو صورت گرفت
این روزها فروشندگان و خریداران خودرو برای کشف قیمت خودرو به سراغ دو منبع پیشبینی شده در این زمینه میروند؛ یکی نرخهای اتحادیهای و دیگری قیمتهایی که با مراجعه به سایتهای آگهیدهنده، به دست میآید. در این بین بهنظر میرسد منبع اصلی کشف قیمت خودرو در بازار، مورد دوم باشد یعنی همان نرخهایی که شهروندان با توجه به نوسان بازارهای ارز و سکه و همچنین تورم انتظاری خود، پیشنهاد میدهند.
با وجود دستورالعملهای دولتی، رکوردهای جدیدی در قیمت به ثبت رسید
با وجود آزمودن روشهای مختلف برای کاستن از التهاب بازار خودرو، این روزها پیدرپی رکوردهای قیمتی جدیدی به ثبت میرسد که نشان میدهد این بازار نیز همراستا با اوضاع کلی اقتصاد کشور پیش میرود. در روزهایی که نرخ ارز باز هم بالا رفته و به تبع آن، دیگر بازارها در مسیر صعود قرار گرفتهاند، «خودرو» نیز از قافله گرانی عقب نمانده و پا به پای دیگر کالاها مرزهای قیمتی را رد میکند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از تدوین بسته سیاستی صنعت خودرو داد
با اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه تدوین پیشنویس «بسته سیاستی ارتقای صنعت خودرو» را در دست دارد، بستهای که با توجه به سند بالادستی «افق ۱۴۰۴ خودرو»، بهنظر میرسد نوعی موازیکاری جدید است.
خودروهای برقی این لیست هنوز در مرحله فروش ندارند، اما در مراحل مختلف از کانسپت (مدل مفهومی) گرفته تا تولید هستند و شاید برخی از آنها هرگز پا به عرصه حیات نگذارند.
بعد از اعمال تحریمهای بینالمللی و بهدنبال آن کاهش تیراژ خودرو در کشور، اجماعی برای جبران افت تولید،تامین نقدینگی و قطعات موردنیاز خودروسازان و در نهایت چارهاندیشی برای تعیین قیمت خودرو در سطوح بالای مدیریتی شکل گرفت.
در ایامی که شیوع ویروس کرونا جهان را درگیر خود ساخته است خودروسازان بزرگ راهکار فروش مستقیم محصولات بر روی اینترنت را برگزیده اند، راهکاری که ضمن برقراری ارتباط مستقیم با خریدار سبب حذف نمایندگی های فروش خودرو می شود.
«غرب»، «شرق» یا ترکیبی از هر دو؟ کدام گزینه میتواند شراکتی سازنده، استراتژیک و البته پایدار را برای خودروسازی ایران در فردای روز لغو تحریمها به ارمغان آورد؟ خودروسازی ایران این روزها همچنان گرفتار تحریم است و همکاریهای بینالمللیاش افتی شدید داشته، با این حال خیلیها معتقدند از همین حالا باید برای روزگار لغو تحریم برنامهریزی و و استراتژی مربوط به شرکای خارجی را تدوین کرد.
قیمتگذاری خودرو براساس نظام عرضه و تقاضا خواستی است از سوی سیاستگذار خودرویی که طی یک دهه گذشته نادیده گرفته شده است، این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی با توجه به قانون عرضه و تقاضا معتقدند قیمت هر کالایی با توجه به میزان تقاضای بازار باید تعیین شود؛ چراکه قیمت بازتابی از عرضه و تقاضا است
طرحها و ایدهها برای تحول صنعت و بازار خودرو تمامی ندارد. هر چند طرحهای ارائه شده ازسوی مجلس و دولت همگی در راستای بهبود صنعت و کاهش التهابات بازار تعریف شده اما حداقل طی یک دهه گذشته این طرحها نه تغییری در وضعیت صنعت خودرو ایجاد کرده و نه تاثیری در بحرانهای بازار داشته است.
بازار خودروی ایران، طی یک دهه گذشته شاهد رفتوآمد خودروهای زیادی بوده است، خودروهایی که در اوج محبوبیت بازار ایران را ترک کردند یا محصولاتی که خودروسازان همراه با فشار بیرونی مجبور به توقف خط تولید آنها شدند.
امرور صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور طی هفت سال گذشته نشان میدهد آنها در بیشتر مقاطع مبلغ فروشی بیش از بهای تمام شده تولید داشتهاند. این در حالی است که خودروسازان تاکید میکنند با افزودن «سایر هزینهها» هزینه تولید در بازه زمانی تحت بررسی همواره بالاتر از مبلغ فروش بوده است.
پس از تقریبا سه دهه زندگی پرفراز و نشیب پراید در خودروسازی ایران، اواخر هفته گذشته سرانجام تولید آن برای همیشه متوقف شد تا پرتیراژترین، پرفروشترین و پرحاشیهترین محصول تاریخ صنعت خودروی کشور به تاریخ بپیوندد.