Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
از مصر تا خلیج فارس؛

نگاهی به تازه ترین تحولات صنعت خودرو در خاورمیانه

جمعه | ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۱۰:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۵۵۱۷ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
مؤسسه تحقیقاتی «فیچ سولوشن» در گزارشی اوضاع صنعت خودرو در خاورمیانه را با توجه به تحولات جدید اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش کارپرس، مؤسسه تحقیقاتی «فیچ سولوشن» (Fitch Solutions) در گزارشی اوضاع صنعت خودرو خاورمیانه را با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی و همچنین بهداشتی ناشی از ویروس کرونا مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش ابتدا با بررسی صنعت خودرو مصر پیش بینی می کند که بازار خودرو این کشور طی سال 2020 به دلیل کاهش تقاضا با حاشیه سود منفی مواجه خواهد شد.

این افت بازاری همراستا با کاهش انتظارات اقتصاد جهانی و داخلی بر اثر شیوع ویروس کروناست که کشورها را به تعطیلی های غیرمنتظره برای مهار بیماری وادار کرده است.

فیچ سولوشن، پیش بینی رشد فروش خودرو در بازار مصر طی سال 2020 را از 9/7 درصد پیشین به 8/2 درصد کاهش داده است.

گزارش مذکور بر آخرین تحولات صنعت خودرو مصر از جمله افزایش ریسک ناشی از کندی تقاضا به واسطه کمپین تحریم «Let it Rust» تمرکز کرده است.

با این حال گزارش پیش بینی می کند که در دوره میان مدت، فروش خودرو در بازار مصر دوباره احیا خواهد شد چرا که این کشور درصدد حفظ جایگاه خود به عنوان یکی از بازارهای دارای رشد سریع در خاورمیانه است.

مصر همچنین توجه خود به صنعت خودروهای برقی را افزایش داده که مصداق بارز آن امضای تفاهمنامه ای بین این کشور عربی با شرکت دانگ فنگ موتور چین است.

این یادداشت تفاهم نشانه افزایش همکاری بین مصر و چین در زمینه تولید خودروهای برقی است و قرار است ظرفیت تولید اصلی کارخانه خودروسازی النصر مصر را نیز به 25 هزار دستگاه برساند.

در عین حال مصری ها مشغول مطالعه امکان پذیری توسعه زیرساخت های شارژ خودروهای برقی در میادین و گاراژهای عمومی در قاهره هستند.

گزارش مؤسسه فیچ همچنین به جذابیت مصر برای شرکت های خارجی از لحاظ توان مونتاژ خودرو این کشور اشاره می کند که این قضیه با ورود «کیا» در مارس 2018 و امضای قرارداد سرمایه گذاری پنج ساله بین این شرکت کره ای با مصری ها جهت مونتاژ خودروهای کیا در این کشور شکل جدی به خود گرفت.

تحت این قرارداد، حداکثر تولید کیا در مصر 45 هزار دستگاه خواهد بود، چنانچه کارخانه های تولیدی به صورت مستمر و 24 ساعته کار کنند.

در همین حال رنو نیز از احتمال تأسیس یک کارخانه تولیدی در مصر - به عنوان کشوری که نقطه استراتژیک بین اروپا و آسیاست - خبر داده است. این در حالی است که مرسدس بنز نیز در ژوئن 2019 پس از امضای یادداشت تفاهمی با دولت مصر به این کشور بازگشت تا عملیات مونتاژ خودرو را آغاز کند. ازسرگیری فعالیت های این برند لوکس آلمانی در مصر پس از یک وقفه چهارساله اتفاق افتاد.

طرح مرسدس بنز در مصر شامل مونتاژ محلی خودروها و تأسیس یک مرکز لجستیک در منطقه اقتصادی کانال سوئز برای تولید قطعات خودرو جهت ارسال به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است.

گزارش فیچ همچنین به نقش رهبری منطقه ای مراکش (مغرب) در زمینه مونتاژ خودرو و نزدیکی جغرافیایی آن با اروپا اشاره می کند که این کشور را به پایگاه تولیدی برای شرکت های اروپایی تبدیل کرده است.

مغرب همچنین دارای یک محیط عملیاتی پایدار و با ریسک پایین است که جذابیت خود را در نگاه تولیدکنندگان بزرگ خودرو حفظ کرده است.

از آنجا که انرژی های سبز بیش از پیش اهمیت جهانی یافته اند، تولیدکنندگان خودرو به دنبال استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به ویژه منابع خورشیدی و باد در کارخانه های خود در مغرب هستند.

اما در مورد ایران؛ با اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه این کشور، ایران شاهد عملکردی ضعیف در بخش تولید خودرو و در مجموع رکود صنعت خودروسازی است.

این قضیه را می توان به اخلال در زنجیره عرضه چین بر اثر شیوع پاندمی کووید 19 نیز نسبت داد.

صرفنظر از وابستگی تقریباً کامل ایران به چین برای تأمین قطعات خودرو، افت جهانی قیمت نفت نیز ممکن است در نهایت منجر به فروپاشی صنعت خودرو این کشور آسیایی شود.

از طرف دیگر بازار خودرو کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC) تلاش کرده است تا به دوران اوج پیشین خود قبل از زمانی که قیمت نفت با سقوط شدید در اواسط 2014 و 2015 مواجه شد، بازگردد.

بازار این کشورها در سال 2019 شاهد رشد بود و معرفی مالیات ارزش افزوده (VAT) در خیلی از بازارهای عربی به این کشورها کمک کرد تا با چالش های دوران قیمت پایین نفت و شیوع جهانی پاندمی مواجه نشوند.

در نتیجه موسسه فیچ پیش بینی می کند که فروش خودرو در منطقه GDD در سال 2020 تنها 1/9 درصد رشد یابد، پس از افزایش برآوردی 11/6 درصد در سال 2019.

براساس این گزارش بحرین در میان کشورهای عربی به پایین ترین نرخ رشد (فقط 0/7 درصد) دست یافته که همسو با پیش بینی های تیم ریسک مؤسسه فیچ است. بحرین و عمان بیشترین آسیب پذیری را نسبت به تأثیر درآمدهای مالی پایین تر تجربه می کنند.

در عین حال فروش خودرو در عربستان بیشترین نزول را نسبت به پیش بینی قبلی تجربه کرده به طوری که از پیش بینی رشد 5/8 درصدی قبلی به فقط 1/7 درصد رسیده است.

ای گزارش خاطرنشان می کند که در حال حاضر احتمال بهبود کوتاه مدت در مناطق درگیر نزاع و جنگ از جمله عراق، لیبی و سوریه به خاطر چالش های خاصی که این کشورها با آن مواجه می باشند، غیرقابل تصور است.

این به خاطر حذف پایگاه مشتریان در کشورهای فوق الذکر، تخریب زیرساخت ها و نرخ پایین مالکیت وسایل نقلیه اشت.

با این وجود کشورهای درگیر جنگ چنانچه در بلندمدت به وضعیت پایدار برسند، می توانند صنعت خودرو خود را احیا کنند.

منبع: Daily News Egypt

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نگاهی به تازه ترین تحولات صنعت خودرو در خاورمیانه

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است