بازار خودرو این روزها آرام شده و نمودار قیمتها روند نزولی به خود گرفته است. از فروردینماه امسال برخلاف رویه جاری بازار، قیمت خودروها افزایش یافت بهطوریکه تا اواسط خرداد ماه این رویه ادامهدار بود، اما از نیمه خرداد به یکباره بازار از تب و تاب افتاد و قیمتها کاهشی شد. با توجه به روند جاری قیمتها در بازار این سوال مطرح است که چه عاملی سرعتگیر قیمتی خودرو شد و آیا کاهش قیمتها ادامهدار خواهد بود؟
در نشست هم اندیشی رونق صنعت قطعه سازی به سهم حدود ۷۰۰ هزار نفری صنعت خودرو در ایجاد اشتغال مستقیم اشاره و اعلام شد که لازمه حل مشکلات صنعت خودرو تغییر ساختار مدیریت و حضور بخش خصوصی واقعی در این صنعت است.
صورتهای مالی دو خودروساز بزرگ کشور در حالی حکایت از زیان انباشته و بدهی سنگین آنها دارد که واگذاری این دو شرکت بنابر اطلاعیه سازمان خصوصیسازی و همچنین اظهارات روز گذشته وزیر صمت وارد فاز جدیدی شده است.
طبق آنچه خودروسازان بزرگ کشور به بورس ارائه دادهاند، تولید محصولات سواری آنها در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است.آمار تولید خودرو را همواره وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار انجمن خودروسازان ایران میگذارد؛ اما این ماه این اتفاق رخ نداده و از همین رو آمار ارائهشده از سوی خودروسازان به بورس، ملاک محاسبه قرار گرفته است
انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ خودروسازان بزرگ کشور و رویت چند ده هزار خودروی پارک شده، ابهاماتی را مبنی بر احتکار آنها یا ناقص بودنشان ایجاد کرده است. هرچند تصاویر مربوطه به ایران خودرو اختصاص دارد، با این حال احتمالا اگر از پارکینگ گروه خودروسازی سایپا نیز تصاویری تهیه شود، در آنجا نیز شاهد پارک انبوهی خودرو خواهیم بود.
وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو شده است. این مساله سبب شده تا قیمت خودرو همنشین کلمه «گرانی» شود. اما چرا خودرو «گران» است؟ چه عواملی سبب شده تا خودرو در لیست کالاهای «گران» قرار بگیرد. بیتردید برای یافتن پاسخ این سوال ابتدا نیازمند تعریفی از «گرانی» هستیم.
صورتهای مالی ارائه شده به بورس نشان میدهد دو خودروساز بزرگ کشور شامل ایرانخودرو و سایپا در مجموع زیان انباشتهای حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشتهاند.
معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از نیاز صنعت خودرو به ادغام ایران خودرو و سایپا سخن گفته است، طرحی که مهرداد بذرپاش یکی از مدیران عامل اسبق سایپا از طرفداران سرسخت آن بود و امروز رضا ویسه از طیف سیاسی مقابل به طرح آن پرداخته است. دو مدیر اسبق ارشد در خودروسازی که با سلایق مختلف سیاسی نسخه ای یکسان دارند.
در حالی که قائممقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اخیرا اعلام کرده در صورت لغو تحریمها، همکاری با خودروسازان فرانسوی ادامه خواهد یافت، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت چندان موافق این ماجرا نیست. اوایل هفته بود که بهزاد اعتمادی، قائممقام ایدرو عنوان کرد رنوییها سرمایههایی در کشور باقی گذاشتهاند و منتظرند تا در صورت توافقات سیاسی دوباره (میان ایران و آمریکا) به ایران برگردند.
خودروسازان بزرگ کشور در حالی همچنان به تولید محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) مشغول هستند که به تازگی تردیدهایی مبنی بر کمبود قطعات برای پوشش تیراژ فعلی، ایجاد شده است.
مشتریان خودروهای وارداتی چندی است که الحاقیهای برای تکمیل وجه آن هم بهطور علیالحساب برای دریافت محصولات ثبتنامی خود از سوی شرکتهای واردکننده دریافت کردهاند.
نمودار قیمت خودرو در حالی طی هفته جاری نزولی شده است که دو هفته پیش از آن شاهد بودیم قیمت خودرو، چه داخلی و چه وارداتی، در بازار بهشدت افزایش یافته بود. با توجه به شرایط فعلی این سوال مطرح است که چه دلایلی تب قیمت در بازار خودرو را پایین آورده است؟ آیا دلیل این مساله نشاندهنده به ثمر نشستن سیاستهای اتخاذشده از سوی سیاستگذاران کلان خودرو است یا اینکه کاهش تب بازار خودرو را باید در پاشویهای که از طرف فضای سیاسی انجام شده است، جستوجو کرد؟
صنعت خودروسازی که از نگاه بسیاری از مردم جامعه صنعتی پولساز و پولدار است، حالوروز خوشی ندارد. در نشست اقتصاد سیاسی صنعت خودرو چالشها و راهکارها، حاضران در نشست به بررسی دلایل این حال ناخوش پرداختند.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکههای اجتماعی غیررسمی کشانده شدند، جزئیاتی از فعالیت ۲۰کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دلالان ارائه داد.
اطلاعیه دریافت خودروی جایگزین بهخصوص برای محصولات رنو از سوی برخی خودروسازان در حال تکرار است. این در شرایطی است که اطلاعیههای پی در پی به نوعی از عدم استقبال مشتریان از خودروی جایگزین خبر میدهد. آنچه مشخص است تحویل برخی محصولات پیش فروش شده، بعد از اعمال تحریمها برای خودروسازان سخت و ناممکن شده است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری در حالی به تازگی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته تا بازار خودرو را به واسطه افزایش تولید و کاهش قیمت، سر و سامان بدهد که به نظر میرسد این وزارتخانه همچنان به دنبال تکرار روشهای قبل برای بهبود اوضاع بازار است.