آخرین گزارش مربوط به کیفیت خودرو در بهار ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر و طبق آن، یک محصول پنج ستاره دیگر نیز به جمع خودروهای داخلی اضافه شد. در این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را منتشر کرده، ۳۹ خودروی تولید و مونتاژ داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته و با توجه به سطح کیفیتشان، ستاره دریافت کردهاند.
یکشنبه گذشته در شرایطی مهلت ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی به پایان رسید که بهدلیل موانع بانکی و همچنین دستانداز سازمان ملی استاندارد از ۱۳ هزار خودرو تنها پنج هزار خودرو امکان ترخیص یافتند.
همزمان با اعمال تحریم های آمریکا، تولید خودرو در کشور با افت قابل ملاحظه ای روبرو شد و شرکت های خودرو ساز با هدف انجام تعهدات خود ناگزیر به پیش بینی طرح های پیشنهادی برای خودروهایی شدند که قابلیت تولید نداشتند.
تولید محصولات چینی در ایرانخودرو و سایپا طی یک سالی که از نقض توافق هستهای و برجام توسط آمریکا میگذرد، روندی نزولی داشته و احتمالا برخی از آنها فعلا جایی در سبد تولید این دو شرکت طی سالجاری نخواهند داشت. در باب این ماجرا دو سناریوی کلی مطرح است که یکی حاکی از افت مدیریت شده تولید خودروهای چینی است و دیگری بر چالش تامین قطعات و بیمیلی چشمبادامیها به ادامه همکاری با شرکتهای ایرانی دلالت دارد.
مردم در حالی در انتظار واقعی شدن قیمت خودرو هستند که اجرایی شدن مصوبه مجلس درباره بازگشت دوباره قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت، منوط به تأیید شورای نگهبان است و در این میان، وزارت صنعت نیز به فکر تهیه دستورالعملی جدید افتاده است.
تامین منابع مالی از مسیری کمهزینه، این روزها بسیاری از خودروسازان را به خود مشغول کرده است. شرکتهای خودروساز همواره از مسیرهایی معمول، مانند دریافت تسهیلات مالی از سیستم بانکی کشور، استفاده از طرحهای پیشفروش و فروش فوری و در مواقع ضروری نیز فروش اموال مازاد برای تامین نقدینگی موردنیاز خود بهره بردهاند. مسیرهایی که این روزها هزینه سنگینی بر دوش خودروسازان قرار داده است.
خودروسازان کشور با وجود منابع مختلف برای جذب نقدینگی، کماکان با مشکل مالی دست و پنجه نرم میکنند، گویی هر قدر پول تزریق شود، باز هم «چاه ویل» خزانه آنها را پر نخواهد کرد.
صورتهای مالی ارائه شده به بورس نشان میدهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) طی سال ۹۷ در مجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شدهاند. پیشتر نیز مشخص شده بود که زیان انباشته غولهای جاده مخصوص در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهیشان نیز از مرز ۵۷ هزار میلیارد تومان گذشته است.
نیاز روزافزون برای خودروهای نوین نظیر محصولات برقی، متصل، خودران و اشتراکی، صنعت خودروی جهان را طی چند سال اخیر در آستانه یک انقلاب قرار داده است. این موضوع غولهای خودروساز را به تکاپو واداشته است تا از روند تحولات عقب نمانند. از این رو برخی به ادغام با خودروسازان دیگر برای کاهش هزینهها میاندیشند و برخی دیگر نیز سرمایهگذاریهای هنگفتی را در زمینه «تحقیق و توسعه» خودروهای نوین انجام دادهاند.
در شرایطی که ثبتسفارش خودرو همچنان ممنوع است، شنیده میشود خودروسازان بهدنبال اخذ مجوز موقت برای واردات محصول کامل (خودرو بهصورت CBU) هستند تا از این مسیر تعهدات معوق خود را رفع کنند.
تحویل محصولات فرانسوی و چینی پیشفروش شده که هماکنون امکان تولید ندارند یا تیراژ آنها به شدت کاهش یافته به چالشی انکارناپذیر در صنعت خودرو تبدیل شده است.
از بازار خودرو خبر میرسد که تب خرید خودرو فروکش کرده به همین دلیل قیمت برخی از محصولات خودروسازان بهخصوص پرتیراژها روند نزولی به خود گرفته است. در مورد چرایی کاهش تقاضا در بازار بسیاری از دستاندرکاران دلایل متفاوتی عنوان میکنند، حال آنکه بهنظر میرسد با توجه به کاهش قیمت خودرو طی سه هفته گذشته، مشتریان باز هم در انتظار تخلیه بیشتر حباب قیمتها در بازار هستند.
این روزها که بحث واگذاری سهام خودروسازان دوباره مطرح شده، باز هم قطعهسازان به میدان آمدهاند تا بار دیگر شانس خود را برای خرید باقیمانده سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور امتحان کنند. طی این سالها معمولا هر بار بحث واگذاری سهام دولتی خودروسازان به میان آمده است، قطعهسازان پیشقدم یا بهصورت مشترک و در قالب کنسرسیوم نامزد خرید سهام شدهاند، یا بهصورت شرکتی و جداگانه.