سرنوشت قیمت خودرو در ۱۴۰۰ تحت تاثیر چهار متغیر اصلی قرار دارد. بخشی از این هدایتکنندهها از درون بازار خودرو و بخشی از ناحیه سیاستگذار، سمتوسوی قیمت را رقم میزند. کارشناسان این حوزه، شروط کلیدی بازگشت رونق پایدار به تولید و معاملات خودرو را «توقف انحصار و پایان ممنوعیت واردات» عنوان میکنند. تست ارزی قیمت خودرو از حباب حکایت دارد.
فناوری های دستیار راننده به یکی از ویژگی های رایج خودروهای جدید تبدیل شده اند اما به تازگی در مطالعه ای، قابلیت اطمینان صددرصدی به آنها هنگام مواجهه با سناریوهای دنیای واقعی زیر سؤال رفته است.
قیمتگذاری سهماهه خودرو در شرایطی از دستور کار شورای رقابت خارج شد که تعیین قیمت ۶ماهه با چشمانداز کاهش ریسکهای اقتصادی و انتظار تورمی خودرو در سال ۱۴۰۰ در اولویت قیمتگذاری این شورا قرار گرفته است.
اظهارنظر اخیر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو مبنی بر اینکه قیمتگذاری دستوری خودرو طی سالهای اخیر، علاوه بر تولیدکننده، مصرفکننده را نیز متضرر کرده است، گویا به مذاق بسیاری خوش نیامده و واکنشهایی در پی داشته که بیشتر از آن با عنوان "انحصار بیشتر مجموعه صنعت خودرو" یاد شده؛ این در حالی است که دبیر انجمن قطعهسازان بر حفظ قدرت خرید و منافع آنها تاکید دارد.
غولهای خودروساز در واکنش به دو تغییر در بازار جهانی خرید خودرو، مدل جدید فروش را با سرعت بالا به اجرا درآوردهاند. برندهای خودروسازی برای حل مساله رکود خرید و همچنین تطبیق با سبک جدید زندگی در شهرهای متراکم، بخشی از بازار خود را به «فروش خدمت» به جای «فروش مالکیت» اختصاص دادهاند. «خودروی اشتراکی» را استارتآپها راهاندازی کرده بودند.