به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، باتوجه به اینکه چهار سال از دپوی ۲۱۰۰ دستگاه خودرو در گمرکهای داخلی به دلیل مشکلات قضایی یا عدم ثبت سفارش می گذرد و چهار نوبت هم برای ترخیص ارائه شده اما همچنان در گمرکها باقیماندهاند، به نظر میرسد دیگر امیدی به ترخیص وجود ندارد؛ این در حالی است که صحبت از واگذاری ۱۵۰۰ دستگاه از این خودروهای متروکه به مناطق آزاد نیز در میان است.
کمیسیون صنایع و معادن مجلس سرانجام طرح عرضه خودرو در بورس کالا با هدف حذف واسطهگری در بازار را تصویب کرد. طرح مصوب اما مغایر هدف است؛ بهطوریکه مقرر شده عرضه با «قیمت پایه» صورت بگیرد. آنچه مشخص است این نوع عرضه هم ظاهرا متعهد به قیمتگذاری دستوری است؛ حال آنکه در بورس واقعی قیمتها به جای تعیین، کشف میشوند.
«اس یو وی»ها یا شاسی بلندهای بازیگران محلی و بین المللی، نمایشگاه خودرو شانگهای را تحت سلطه خود درآورده اند که این به وضوح برتری این نوع وسایل نقلیه نزد مشتریان را اثبات می کند.
مذاکرات برجامی در وین این روزها کماکان در جریان است و با توجه به سیگنالهای مثبتی که از روند گفتوگوها ارسال میشود، احتمال لغو تحریمها (در نتیجه بازگشت ایران و آمریکا به برجام) و حضور دوباره خودروسازان خارجی در ایران افزایش یافته است.
سرنوشت قیمت خودرو در ۱۴۰۰ تحت تاثیر چهار متغیر اصلی قرار دارد. بخشی از این هدایتکنندهها از درون بازار خودرو و بخشی از ناحیه سیاستگذار، سمتوسوی قیمت را رقم میزند. کارشناسان این حوزه، شروط کلیدی بازگشت رونق پایدار به تولید و معاملات خودرو را «توقف انحصار و پایان ممنوعیت واردات» عنوان میکنند. تست ارزی قیمت خودرو از حباب حکایت دارد.
فناوری های دستیار راننده به یکی از ویژگی های رایج خودروهای جدید تبدیل شده اند اما به تازگی در مطالعه ای، قابلیت اطمینان صددرصدی به آنها هنگام مواجهه با سناریوهای دنیای واقعی زیر سؤال رفته است.