دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودروی سواری دیروز از سوی شورای رقابت ابلاغ شد و طبق آن، این شورا ضمن حفظ اختیار تنظیمگری در بازار خودرو و همچنین تمدید اعتبار فرمول خود، تعیین قیمت تمام خودروها اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده است.
انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در نامهای به سران سه قوه، ضمن اشاره به اینکه مهمترین عامل مشکلات مجموعه صنعت خودرو کشور (خودروسازی و قطعهسازی) در مشخص نبودن مسئول اصلی و پاسخگوی این صنعت است، دو پیشنهاد برای اقدام فوری و شجاعانه در راستای رفع چالشها اعلام کرده و براساس آن خواستار تشکیل کمیته ملی خودرو و حذف برخی تصدیگریها شده است.
ولوو کارز اعلام کرد که با افزایش تقاضای خودروهای برقی و تثبیت زنجیره تامین، رکورد فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ را به ثبت رساند اما نرخ رشد آن تا پایان سال کاهش یافت.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آقای علیآبادی هم توجه ویژهای به افزایش تولید خودرو داشته است و هم نسبت به واردات خودرو گام برداشته است اما روند واردات خودرو همچنان از نگاه قانونگذار قابل قبول نیست.
با گذشت چند روز از خروج شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری، هنوز فرمول جدید قیمتگذاری از سوی مرجع جدید تعیین قیمت، یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است. با این همه، بررسیهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد در فرمول جدید، قیمت تمام شده به رسمیت شناخته شده است.
فروش خودرو در ایالاتمتحده از تقاضای شدید در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل پیشنهادات جذاب خودروسازان و فروشندگان در مواجهه با نرخهای بهره بالا و تورم ماندگار بود.
روز گذشته صورتجلسهای مبنی بر توافق غیررسمی میان وزارت صمت، خودروسازان و فعالان صنعت قطعه برای تولید حداقل ۶۰هزار خودرویی که فاصله قیمتی بالایی با بازار دارند، منتشر شد. همچنین به خودروسازان مجوز عرضه این محصولات با قیمت ۵درصد کمتر از نرخ بازار داده شده است.
کفه واردات در تجارت خارجی خودرو سنگینتر از همیشه است. هرچند ورود خودروهای خارجی (به صورت CBU یا کامل) بر وزن این کفه تاثیری نداشته، بااینحال واردات قطعات نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند.