فروش خودرو در ایالاتمتحده از تقاضای شدید در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل پیشنهادات جذاب خودروسازان و فروشندگان در مواجهه با نرخهای بهره بالا و تورم ماندگار بود.
روز گذشته صورتجلسهای مبنی بر توافق غیررسمی میان وزارت صمت، خودروسازان و فعالان صنعت قطعه برای تولید حداقل ۶۰هزار خودرویی که فاصله قیمتی بالایی با بازار دارند، منتشر شد. همچنین به خودروسازان مجوز عرضه این محصولات با قیمت ۵درصد کمتر از نرخ بازار داده شده است.
کفه واردات در تجارت خارجی خودرو سنگینتر از همیشه است. هرچند ورود خودروهای خارجی (به صورت CBU یا کامل) بر وزن این کفه تاثیری نداشته، بااینحال واردات قطعات نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند.
بیوایدی که در سهماهه چهارم برای اولینبار در فروش خودروهای الکتریکی در سطح جهان از تسلا پیشی گرفت، در مجموع میلیاردها یوان پاداش به نمایندگیهای چینی خود اعطا خواهد کرد
قیمتگذاری خودرو در حالی از اختیارات شورای رقابت خارج و به وزارت صمت سپرده شد که این حرکت زیگزاگی تعیینکننده قیمت خودرو، از سال۹۱ تاکنون ادامه یافته و مثلا در دولت سیزدهم در هر سال، مرجع قیمتگذاری تغییر کرده است.
شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری خودرو خارج شد. این شورا سهشنبه بعدازظهر در جلسهای که در محل این شورا برگزار شد از وظایف قانونی خود انصراف داد و آن را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما روز گذشته به این تغییرات واکنش معناداری نشان داد.
دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشورگفت: با توجه به کثرت راههای فروش لاستیک مشکلات توزیع و خرید این محصول تسهیل شده و در صدد هستیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.
وزیر صمت روز گذشته برای پاسخ به سوال نمایندگان در مورد تعلل در واردات خودرو در صحن مجلس حاضر شد؛ جلسهای که عباس علیآبادی در آن به طور تلویحی تهدید به استیضاح شد.
باتریهایی که تسلا برای خودروی سایبرتراک خود به کار میبرد، با چالش مدتزمان شارژ روبهرو شدهاند و ادعا شده مدتزمان شارژ ۸۰درصد باتری طولانیتر از بازهای است که شرکت اعلام کرده است.
با اظهارنظر روز گذشته معاون سازمان برنامه و بودجه که گفته بود واردات خودرو جزو اولویتهای دولت برای تخصیص ارز نیست و همچنین گزارش روز گذشته مبنی بر تخصیص ارز واردات به مونتاژ، دیروز جو حاکم بر صحن مجلس تحتتاثیر موضوعات خودرویی بهخصوص سنگاندازیها در مسیر واردات خودرو قرار داشت.
بازار خودروی روسیه که قرار بود پس از خروج شرکای خارجی به واسطه تحریمها، پله ترقی خودروسازی ایران شود، حالا چین را به بزرگترین صادر کننده خودروی جهان تبدیل کرده است.