در شرایطی که التهابات بازار خودرو طی هفته گذشته تا حدودی فروکش کرد و شاهد ریزش قیمتها بودیم اما همچنان فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سبب میشود تا این بازار برای دارندگان سرمایه جذاب باشد.
یک عضو شورای تولیدکنندگان مخازن سی ان جی از آغاز طرح ملی دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودرو ناوگان حمل و نقل عمومی باری و مسافری خبر داد.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه باید بهصورت دائمی، درج قیمت در آگهیهای اینگونه سایتها که باعث ایجاد گرانی در بازار و تورم در جامعه میشود، حذف شوند، گفت: مرجع قضائی برای حذف قیمت خودرو و مسکن از سایتهای اینترنتی باید مجدداً دستور دهد.
در حالی که روز به روز بر قیمت خودرو در بازار داخلی افزوده میشود، برخی کارشناسان این صنعت عرضه کم و نارست را علت افزایش قیمتها میدانند اما خودروسازان و انجمن آنها با اتکا بر آمارهای تولید ماهانه این موضوع را رد میکنند گزارش زیر به این موضوع از چند منظر میپردازد.
پیروز حناچی شهردار تهران به همراه گروهی از مدیران شهرداری از جمله سید مناف هاشمی مشاور شهردار در امور توسعه منابع مالی، پیمان سنندجی مشاور شهردار در امور حمل و نقل، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک، شهر آیین مسئول دفتر حوزه ریاست و محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از سایت شماره ۲ شرکت کروز، فعالیتها، خطوط تولید، مراکز طراحی و تولید دستگاههای صنعتی این بنگاه اقتصادی بازدید کردند.
با رای نهادهای قضایی و پس از گذشت بیش از یکسال از حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو این شورا بار دیگر به حیطه تعیین قیمت خودرو بازگشت.سال گذشته همزمان با درخواست وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (محمد شریعتمداری) از شورای اقتصادی سران قوا مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، این شورا مصوب کرد که از این پس شورای رقابت دخل و تصرفی در قیمتگذاری کالاها از جمله خودرو نخواهد داشت و تنها میتواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمتها را تعیین و تصویب خواهد کرد.
کاهش تقاضا و رشد بی منطق قیمت ها در بازار خودرو امروز متوقف شده اما بلاتکلیفی این بازار در روزهای آینده هم این نگرانی را به وجود می آورد که آیا باز هم قیمت ها روند صعودی خواهند یافت یا خیر.
مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت درباره علت تاخیر در پرداخت وام خودروسازان گفت: این تسهیلات به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده اما هنوز بانک مرکزی دستور پرداخت آن را نداده است.
به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان ایران، اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار در کنار حجم عظیم پولهای سرگردان، سبب افزایش قیمت خودرو شده است؛ چراکه سود بالای حاصل از خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، دلالان را به خرید ترغیب کرده و سبب التهاب بازار این صنعت و ضرر بیشتر خودروسازان شده است.
به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، علاوه بر اینکه برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سبب التهاب بازار میشود، عدم تناسب عرضه و تقاضا، تعهدات معوق سال گذشته، نوسان قیمت ارز، تورم، فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار و همچنین افزایش تقاضای شب عید همگی از جمله مواردی است که سبب افزایش قیمت این کالا شده و باعث میشود که روند ثبات و نزول برای این بازار دور از انتظار شود
مدیرکل دفتر بازرسی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقدامات بههنگام وزارت صنعت و تاکید شخص وزیر، شرکتهای بزرگ خودرویی و واردکننده خودرو تعهدات خود را بهروز کردند و بسیاری از شکایات منجر به اخذ رضایت مردم و خریداران شد.
بازار خودرو مدام از عدم نظارت و جولان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازیهای خلاف واقع نج می برد اما از آن طرف مسئولان دولتی و وزارت صمت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و خبری از تشدید نظارت ها هم نیست.
اعداد و ارقامی که روی جدول قیمت خودرو نقش میبندد برای هیچ کس باور کردنی نیست. نه خریداران و نه کسانی که دست اندر کار سیاستگذاری بازار وصنعت خودرو هستند.
در حالیکه طبق اعلام سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، هیچ یک از تولیدکنندگان تا اطلاع ثانوی حق هیچگونه افزایش قیمتی برای محصولات خود را نداشتهاند، بررسیها نشان میدهد که دو شرکت خودروسازی داخلی قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند