کارشناسان میگویند در خصوصیسازی پول مطرح نیست، بلکه اهلیت داشتن خریدار و عمل به تعهدات از اهمیت بالایی برخوردار است تا آن صنعت از بین نرود. نبود چنین نگاهی در خصوصیسازی سبب شد تا شاهد از بین رفتن شرکتها و مجموعهها و حتی برخی برندهای قدیمی و بیکاری بسیاری از نیروهای شاغل در آنها باشیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه به مردم توصیه میکنم قبل ازمراجعه به مراکز تعویض پلاک تمام هزینه خودرو را پرداخت نکنند، گفت: مردم به هیچ عنوان وکالتی خودرو خریداری نکنند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص وام به خودروسازان، تاکید کرد: اگرچه تزریق منابع مالى به این شکل صرفا به تعویق انداختن مشکل اصلى است اما پرداخت با تاخیر نیز موجب صرف منابع با اثر بخشی کمتر خواهد شد.
نائب رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرج گفت: آژانسداران برای اینکه بتوانند رانندگان خود را نگه دارند ۲۰ درصد سهم خود از هر سفر را نمیگیرند و با این اوصاف باید گفت طی دو ماه گذشته این واحدها فقط ضرر دادهاند.
رئیس سازمان حمل نقل بار و مسافر شهرداری کرج در خصوص طرحهای نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: در حال حاضر تنها طرح فروش نقدی تاکسی قابل اجرا است که طبق آن شرکتهای اسقاط خودرو تاکسیهای فرسوده را به قیمت پنج میلیون تومان از تاکسیدار خریداری و راننده باید مابقی مبلغ خرید تاکسی نو را به صورت نقدی پرداخت کند.
آلودگی هوا به نوعی چالش اصلی در کلانشهرهای کشور است. دولت برای مقابله با این مساله همچنان تلاش میکند تا چراغ «ابر پروژه اسقاط» را روشن نگه دارد. اما بیتردید مهمترین مساله برای روشن نگهداشتن چراغ این طرح، تامین خودروهای نو برای جایگزینی با خودروهای سنگین فرسوده است.
در شرایطی که با گذشت حدود یک سال از وعده دولت مبنی بر پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو به خودروسازان، هنوز خبری از این تسهیلات نیست، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا موافقت کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: پیشنهاد واگذاری سهام خودروسازان باید با سه شرط اصلاح فضای پیرامونی صنعت خودرو، اصلاح ساختار خودروسازی و کاهش تصدیگریهای دولت انجام شود.
بازار خودرو هفته سوم دی ماه ۹۸ را پرنوسان آغاز کرد. در شرایطی که همراه با تحولات اخیر سیاسی، قیمت خودرو تحت تاثیر سایر بازارها مانند بازار ارز و سکه در ابتدای هفته صعودی بود، اما اواسط هفته به ثبات رسید.
در شرایطی که آمارها نشان میدهد روند تولید در خودروسازی نیمهدولتی کشور رو به بهبود است، خودروسازان خصوصی با افت شدید تیراژ دست و پنجه نرم میکنند. بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ خودروسازان بخش خصوصی تا پایان آذر امسال به ۲۱ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسیده که از افت ۷۳ درصدی تولید خصوصیها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
با وجود مصوبه «قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار»، خودروسازان بزرگ کشور همچنان مطابق میل و سلیقه وزارت صنعت، معدن و تجاری قیمت محصولات خود را تعیین میکنند و این موضوع به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی زیاندهی آنها به شمار میرود.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: هرچند توانایی ارتقای استاندارد موتورهای خودروها به یورو ۵ نزد قطعهسازان ایرانی وجود دارد، اما این طرح بدون ارتقای استاندارد آلایندگی سوخت عقیم میماند.
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور : رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامهای، مالیات و عوارض خودروهای داخلی و وارداتی برای سال ۹۹ را ابلاغ کرد.