یک فعال صنعت قطعه از افزایش بدهى خودروسازان به ٣٠هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: از ٥٠٠٠میلیارد تومان تسهیلات بانکى که قرار بود به خودروسازان داده شود فقط ٨٠٠میلیون تومان آن پرداخت شده است.
مقایسه شاخص بهای ساخت (تولید) و قیمت خودرو طی سالهای ۷۶ تا ۹۷ نشان میدهد طی ۲۱ سال گذشته، فاصله هزینه ساخت تولید و قیمت خودرو با یکدیگر، دو دوره متفاوت را تجربه کرده است. بر این اساس، در دوران قیمتگذاری بر اساس حاشیه بازار، فاصله هزینه تولید با قیمت، بسیار کمتر از دورانی است که قیمت بهصورت دستوری (توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار) تعیین شده است.
خودرو در بسیاری از نقاط جهان کالایی مصرفی است که آن را میخرید و استفاده میکنید و مثل هر کالای مصرفی دیگری به مرور زمان ارزش آن افت میکند. اما در کشور ما چند سالی است که به دلیل افت ارزش ریال و شرایط خاص اقتصادی، خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است؛ به این معنی که وقتی خودرویی را میخرید هم ابزاری برای استفاده است و هم با گذر زمان ارزش آن بیشتر شده و نوعی سرمایهگذاری تلقی میشود. افزایش سهبرابری قیمت خودرو در دو سال گذشته مهر تاییدی بر این ادعا است.
بررسی قیمتها در بازار خودرو، نشان میدهد پس از صعود یکباره قیمتها در بازار خودرو در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته؛ اکنون بازار مجدد روند نزولی به خود گرفته و قیمتها در بازار خودرو کاهش پیدا کرده است
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت گفت: براساس اطلاعات دریافتی ازسامانه جامع انبار سازمان حمایت، موجودی انواع تایر سبک و سنگین در انبارهای عمومی تا پایان دی ماه سال جاری به ترتیب معادل ۱.۲۹۸.۸۳۱ و ۷۲۱.۹۹۲ حلقه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب معادل ۳۴ درصد کاهش و ۴۵۳ در صد رشد را نشان می دهد.
یک پژوهشگر محیطزیست و حامی گونههای در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به شاهین تغییر دهند، دلیل این پیشنهاد نیز این است که سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفته است.
رییس انجن صنایع همگن قطعهسازی خبر داد: تا کنون حدود ۳۰درصد از وام ۵۰۰۰میلیارد تومانی خودروسازان اعطا شده و آنها نیز پرداخت مطالبات قطعهسازان را آغاز کردهاند.
با ورود ویروس کرونا به کشور و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایشها، سینماها، دانشگاهها و مدارس تعطیل شدهاند، با این حال فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازی و قطعهسازی نیست.
شما در هنگام خرید خودرو به چه معیارهایی توجه می کنید؟ بودجه شما مهمترین آیتم برای خرید خودرو است و بعد از آن مواردی مانند کاربرد خودرو (استفاده داخل یا خارج شهر و ...)، نوع آپشن های رفاهی و ایمنی خودرو، کشور سازنده و پوشش ارائه خدمات پس از فروش در ایران و در آخر راحتی خودرو در زمان فروش آن مهم و تعیین کننده است.
یک کارشناس بازار خودرو قیمتگذاری دستوری و ادامه این چرخه معیوب را عامل اصلی نابودی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این سیاست در ظاهر به نفع مردم اما درواقع فسادی آشکار است.
نابسامانی در بازار طی یک ماهه اخیر باعث شده قیمت خودرو قلههای جدیدی را فتح کند.پیش از این تصور بر این بود که با افزایش تیراژ قیمتها در بازار تعدیل شود، حال آنکه افزایش تولید نیز تاثیری در وضعیت نابسامان خودرو نداشته است. اما در مورد چرایی صعودی شدن قیمتها در بازار خودرو کارشناسان دلایل مختلفی را مطرح میکنند، حال آنکه برخی باز هم اصرار بر تخلف سایتهای خرید و فروش خودرو وهمچنین فضای مجازی دارند.این عده از کارشناسان معتقدند که برخی دلالان با قیمتسازی در فضای مجازی به افزایش قیمتها دامن میزنند و التهابات بازار را تشدید میکنند.
سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت:علت اصلی نابسامانی در قیمت خودروها این است که علیرغم درخواستهای مکرر، مرجعی برای قیمت گذاری مشخص نشده است.
مهدی اکبر شاهی، مدیر مهندسی هلدینگ رایزکو گفت: برگزاری همایشها، متولیان امور در حوزه های صنعت، محیط زیست و تولیدکنندگانی مانند گروه صنعتی ایران خودرو و مراکز تحقیقاتی وابسته به آنها، تأمین کننده ها و شرکت های دانش بنیان در آن حضور می یابند و می توانند با همفکری راهکاری برای مشکلات موجود پیدا کنند و گره گشا باشند.