مدیرعامل ستاد فنی خودروهای تهران گفت: دوربین های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر همچون گذشته موارد را ثبت میکنند، اما در شرایط فعلی، خودروهای فاقد معاینه فنی تا ۱۵ اردیبهشت اعمال قانون و جریمه نخواهند شد.
سیستمهای هوشمند کنترل خودرو، امروزه در سطح صنعتی در حال گسترش هستند و بسیاری از کمپانیهای بزرگ خودروسازی، تولیدات خود را به اینگونه سیستمها تجهیز کردهاند. در ایران نیز با وجود مسیر طولانی که تا افزایش کیفیت خودروهای تولیدی باقی مانده، محققان بیکار ننشسته و سیستمی برای دورزدن خودکار ساختهاند.
رخدادهای مهم صنعت و بازار خودرو را در سال گذشته مرور کرد
حدود سه ماه است که نام کروناویروس در دنیا و البته ایران نیز بر سر زبانها افتاده است؛ ویروسی که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیار را تحت تاثیر و در حقیقت فلج کرده است. گزارش زیر به بررسی چالشهای صنعت خودرو در دوران شیوع و همهگیری این ویروس منحوس و بلاهایی که بر سر این صنعت آورده است، میپردازد.
عملیات خروج خودروسازان کشور از ورشکستگی به مدد تجدید ارزیابی اموال و دارایی آنها با موفقیت به پایان رسید؛ موفقیتی که البته کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، عمر آن را طولانی ندانسته و معتقدند صنعت خودرو در صورت ادامه سیاستقیمتگذاری دستوری باز هم بحران سخت مالی را تجربه خواهد کرد.
یک عضو انجمن همگن قطعهسازی پیشبینی میکند که با توجه به افزایش قیمت پارامترهایی همچون قیمت مواداولیه، نرخ ارز، حقوق و دستمزد کارگران و ... در سال جدید، قیمت خودروها محتمل ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ مگر اینکه دولت بخواهد همچون سال های گذشته با قیمتهای دستوری از افزایش قیمت خودرو در کارخانهها جلوگیری کند.
با اشاره به دستور رئیسجمهوری و مصوبه ستاد ملی کرونا صورت گرفت
دو خودروساز بزرگ کشور با ارسال نامهای به استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد مدیریت کرونا استان تهران ضمن اشاره به دستور رئیسجمهوری برای آغاز فعالیتهای تولیدی، خواستار اعلام آخرین نظر استانداری برای شروع به کار از شنبه، ۲۳ فروردین ماه شدند.
رئیس شورای شهر تهران در واکنش به تعطیلی مترو و اتوبوس گفت: حالا که قرار است دو سوم کارمندان و ... سر کار بروند نمیتوانند که با حمل و نقل شخصی این کار را انجام دهند.
کارنامه خودروسازان در پایان سال گذشته نسبت به سال ۹۷ منتشر شد
تولید خودرو در سال ۹۸ چندان با پیشبینی مقامات صنعتی کشور هماهنگ نبود و تولید ۸۵۵ هزار دستگاهی در سال گذشته رقم خورد. سال ۹۷ بسیاری از سیاستگذاران صنعتی و خودرویی، تولید حداقل یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۹۸ را پیشبینی کرده بودند. این در شرایطی است که تعداد خودروهای تولیدی بسیار کمتر از خواست مقامات صنعتی شد.
با وجود فروکش نکردن طغیان کرونا در کشور و خطر بالقوه آغاز موج دوم این ویروس خطرناک و عالمگیر، گویا خودروسازان بزرگ کشور قصد دارند به زودی تولید را از سر بگیرند. از آن سو قطعهسازان نیز اعلام کردهاند پس از اجرای پروتکلهای بهداشتی طی هفته جاری، به روند عادی تولید باز خواهند گشت.
خودروهای دپویی مانده در گمرک همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرند این در شرایطی است که هیات دولت در جلسه ۱۶ بهمن ماه سال گذشته با ترخیص این خودروها موافقت کرده بود. نیمه بهمن ماه سال گذشته بود که هیات دولت تصمیم گرفت هر چه خودرو وارداتی در گمرک باقی مانده را تعیین تکلیف کند و در همین رابطه مصوبهای صادر کرد که وضعیت ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو مشخص شود. این در شرایطی است که ظاهرا ترخیص همین تعداد خودرو هم با وجود مصوبه دولت در بلاتکلیفی به سر میبرد.
با تمدید تعطیلی خطوط تولید خودرو و قطعه با وجود هشدارهای کرونایی موافقت نشد
با وجود فروکش نکردن طغیان کرونا در کشور و خطر بالقوه آغاز موج دوم این ویروس خطرناک و عالمگیر، گویا خودروسازان بزرگ کشور قصد دارند به زودی تولید را از سر بگیرند. از آن سو قطعهسازان نیز اعلام کردهاند پس از اجرای پروتکلهای بهداشتی طی هفته جاری، به روند عادی تولید باز خواهند گشت.
در پی مصوبه ستاد مدیریت کرونا نمایشگاههای خودرو از جمله واحدهای غیرضروری به شمار میروند که باید تا ۳۱ فروردین ماه تعطیل باشند. در این شرایط طبق اعلام رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، بازار خودرو نیز تعطیل و معاملهای انجام نمیشود و به تبع قیمتها در این بازار در ثبات بوده و تغییر نداشته است.
بازار خودرو پس از ماهها تلاطم، کمی آرام شده؛ معاملات تعطیل است و نمایشگاهداران میگویند که فعلا بنا ندارند که کرکره مغازههای خود را بالا بکشند؛شاید هم کرونا، آتش قیمت را به زیر خاکستر برد.