در شرایطی که سال جدید با شعار «مهار تورم و رشد تولید» آغاز شده است، صنعت و بازار خودرو طی چهارسال گذشته تورم بیسابقهای را تجربه کردهاند. تحریم و به دنبال آن رشد نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید از یکسو و ناکارآمدی خودروسازان از سوی دیگر تورم بیسابقهای را در صنعت و بازار خودرو کلید زد. کارشناسان دو شرط اصلی مهار تورم خودرو را معرفی کردند.
روزهای پایانی سال گذشته روزهای شلوغی برای صنعت و بازار خودروی کشور بود. وعدهها و پروژههای خودرویی در شرایطی به ماههای پایانی سال موکول شد که سیاستگذار اصرار بر انجام و تکمیل آنها در روزهای مانده به آخر سال داشت. ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و همچنین تحویل خودروهای وارداتی به ثبتنامکنندگان از جمله پروژههای ناتمام سال۱۴۰۱ بود.
پس از دو بار بدعهدی در عرضه ۵۰۰هزار دستگاه خودروی داخلی، از امروز در شرایطی فرآیند ابر طرح فروش خودرو آغاز خواهد شد که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هنوز لیست جدید قیمت خودروها را اعلام نکرده است.
کف و سقف قیمت خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوال از آن جهت مطرح است که قرار است تا پیش از اجرای ابرطرح عرضه خودرو در هفته جاری، قیمتهای جدید بعد از گذشت یکسال و سه ماه از آخرین قیمتگذاری اعلام شود.
کف و سقف قیمت خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوال از آن جهت مطرح است که قرار است تا پیش از اجرای ابرطرح عرضه خودرو در هفته جاری، قیمتهای جدید بعد از گذشت یکسال و سه ماه از آخرین قیمتگذاری اعلام شود.
بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، این هفته قرار است بزرگترین فروش تاریخ خودروسازی ایران به اجرا دربیاید، ابرطرح فروشی که چرایی و اهداف پشت پرده آن برای افکار عمومی به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است
طی سالهای گذشته فروش جهانی خودرو به شدت تحتتاثیر همهگیری کرونا قرار گرفت؛ به اعتماد بازار لطمه وارد شد و خریداران محتاط ماندند. با این حال، حتی در زمانی که محدودیتهای مرتبط با همهگیری رفع شد، تغییر محسوسی در رفتار مصرفکنندگان به وجود نیامد.
فرمان خودرویی رئیسجمهور در حالی به یکسالگی خود رسید که مرور بندهای هشتگانه آن نشان میدهد بیشتر دستورات ابراهیم رئیسی یا محقق نشده یا به شکلی ناقص با درصدی اندک به اجرا درآمده است. اسفند سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی به پارکینگهای مملو از محصولات ناقص ایرانخودرو رفت و همان جا فرمانی هشتمادهای را برای صنعت و بازار خودروی کشور صادر کرد.
گویا تلاش خودروسازان برای لغو عرضه ۷۰درصد از ظرفیت فروششان در قالب طرحهای تکلیفی مجلس شورای اسلامی، جواب داده، چه آنکه در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی صحبت از عرضه تمام خودروهای تولید داخل در بستر بورس کالا به میان آمده است.
سال آینده فروش خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد یا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو؟ قیمت محصولات تولیدی و وارداتی چگونه کشف خواهد شد، در بورس کالا یا توسط شورای رقابت؟ سوالات مذکور در شرایطی مطرح است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه، تصویری مبهم و متضاد با سیاستهای دولت، از خودروی۱۴۰۲ ارائه کردهاند.
درحالی که کمتر از یکماه به پایان سال باقی مانده است و میزان تولید خودرو فاصله قابلتوجهی با هدفگذاری تولید یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه اعلامشده از سوی وزارت صمت دارد، حالا این وزارتخانه هدفگذاری جدیدی را برای سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است.
شورای رقابت در حالی قصد دارد طبق دستورالعمل جدید خود با ملاک قرار دادن خودروهای خارجی، درجه رقابتپذیری خودروهای داخلی و هزینه تمامشده را تعیین کند که در مقطع فعلی، تناسب لازم بین بازار داخل با دیگر بازارهای دنیا وجود ندارد.
شورای رقابت ادعا دارد که شیوه جدیدی برای قیمتگذاری خودرو در دستور کار دارد. دستورالعملی متفاوت از فرمول پیشین که سه ضلع درگیر در صنعت خودرو یعنی تولیدکننده، مصرفکننده و سهامداران را مورد توجه قرار داده است. ظاهرا قرار است محصولات تولیدی یک برچسب رقابت داشته باشند تا میزان رقابتپذیری آنها مشخص شود.
آیا سفر اخیر رئیسجمهور به چین میتواند منشأ تحولات در صنعت خودروی کشور باشد؟ این سوال از این رو مطرح است که ظاهرا چینیها بعد از لغو برجام به واسطه خروج فرانسویها از خودروسازی ایران، چندان تمایلی به اخذ جایگاه پژو و رنو در ایران ندارند.