درحالی که یکهفته از تصویب کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی میگذرد، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی، به بررسی حوزه صنعت در این لایحه پرداخته است. بر این اساس «خودرو» بهعنوان صنعتی پیشرو در لایحه دولت بسیار کمرنگ دیده شده و این در شرایطی است که بازوی پژوهشی مجلس در مورد این صنعت پیشنهادهایی به دولت داده است.
در حالی که تعدادی خودروی لوکس منتسب به بازیکنان تیم ملی فوتبال در آستانه ترخیص از گمرک قرار دارد، روند کلی واردات خودرو پس از ۱۴ماه از لغو ممنوعیت ورود خارجیها بسیار کند پیش میرود و تاکنون خودرویی تحویل متقاضیان نشده است. از سوی دیگر پیشبینی میشود مجوز واردات خاص به فوتبالیستها سرمنشأ دومینوی اعطای رانت خودروهای ممنوعه باشد.
گزارش وزارت صمت از رشد تولید ماهانه و فصلی خودروی سواری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ حکایت دارد. آنچه مشخص است تامین نقدینگی خودروسازان به واسطه افزایش قیمت کارخانهای و همچنین پیشفروش در سامانه یکپارچه در این زمینه بسیار موثر بوده است. بر این اساس اگر چه تولید رشد محسوسی به خود میبیند، اما واردات خودرو در سه ماه بهار کارنامه قابل توجهی نداشته است.
حدود چهار ماه از آخرین عرضه خودروهای سواری در بورس کالا میگذرد، بااینحال هنوز مشخص نیست سرنوشت «خودروی بورسی» چه خواهد شد و آیا این مدل برای همیشه کنار گذاشته میشود یا بار دیگر امتحان خواهد شد.
صنعت خودروی کشور در طول سال های گذشته از مسائل انباشته شدهای رنج میبرد، اما تقریبا دو سالی است که با توجه به برنامه ریزی های مختلف در راستای تنظیم این بازار شرایط به سمت مطلوب پیش رفته و هم اکنون شاهد کنترل قیمت ها در بازار آزاد هستیم.
در حالی که خودروسازان بخش خصوصی هنوز مصوبه شورای رقابت مبنی بر کاهش قیمت محصولات تولیدی را اجرا نکردهاند، گفته میشود پشت پرده، توافقاتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و مونتاژکاران بابت اصلاح قیمت انجام شده است. یکی از دلایل صحت خبر این توافق پنهانی، حضور مونتاژیها در مرحله دوم فروش یکپارچه است. با این حال بازگشت قیمتها به مرور زمان انجام خواهد شد.
بعد از اوجگیری دپوی خودرو در فروردینماه سال جاری، در دومین ماه بهاری روند نزولی دپوی محصولات توسط خودروسازان آغاز شد. طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خودروسازان از فروردینماه با وجود رشد تولید، به دلایل استراتژیک اقدام به فروش محصولات خود نکردند که این موضوع به تشدید دپوی خودرو در ابتدای سال منجر شد.
حضور خودرویی چین در ایران و عربستان سعودی، متفاوت از یکدیگر در حال حرکت است؛ بهطوریکه در یک کشور مبنای فعالیت، مونتاژ و فروش خودرو بدون انتقال فناوری است و در کشوری دیگر با نگاه به آینده، تولید محصولات برقی و خودروهایی با فناوری جدید در دستور کار است. عربستان با حمایت از سرمایهگذاری خارجی به دور از هیجانات سیاسی مسیر توسعه برقیها را فراهم کرده است.
نمایندگان خانه ملت روز گذشته در صحن علنی مجلس به وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد دادند تا وی بعد از سیدرضا فاطمیامین، سکاندار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شود.
شامخ اردیبهشتماه گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته، نشان از نگاه مثبت خودروسازان به وضعیت تولید و فروش خودرو در این ماه دارد. شامخ ماه دوم سال جاری، در شرایطی از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که بیشتر فاکتورهای مورد بررسی در صنعت خودرو با رشد همراه بوده است.
مرکز پژوهشهای مجلس روز گذشته به دنبال انتشار بیانیه سیاستی، به ارائه پنج اقدام کوتاهمدت و پنج توصیه راهبردی در مورد صنعت و بازار خودرو پرداخت. بازوی پژوهشی مجلس در عین حال در این بیانیه فاکتورهایی را که به وضعیت نابسامان خودروی کشور دامن زده معرفی کرده است.
در حالی که مصرفکنندگان و نهادهای مختلف نظارتی به طور مداوم از کیفیت و استاندارد خودروهای تولیدی شکایت دارند، اما طبق رویه سالهای گذشته خودروسازان برای اجرای هفت استاندارد تعلیقی باز هم درخواست زمان بیشتری کردهاند. در مورد چرایی این درخواست بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فشار وزارت صمت برای رشد تولید و کنترل قیمت اساسا امکان ارتقاب استانداردها را از خودروسازان سلب کرده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مدتها، اعلام آمار مربوط به تولید خودرو را از سر گرفت، آماری که نشان از رشد تیراژ غولهای جادهمخصوص در دو ماه ابتدایی امسال دارد.