یک شرکت خودروساز داخلی، از طریق آگهی در روزنامه فراخوان داد که خودروهایی که در سال گذشته فروخته شدهاند، برای اصلاح رایگان «کامپیوتر خودرو» به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنند.
صورتهای مالی ارائه شده به بورس نشان میدهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) طی سال ۹۷ در مجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شدهاند. پیشتر نیز مشخص شده بود که زیان انباشته غولهای جاده مخصوص در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهیشان نیز از مرز ۵۷ هزار میلیارد تومان گذشته است.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشوری گفت: افرادی که با تهمت و افترا و انتشار اخبار نادرست قطعه سازان را متهم به کم کاری و تحویل ندادن قطعات به خودروسازی ها میکنند دنبال منافع شخصی هستند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به مشکل کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه، تخصیص وام بدون بهره به قطعهسازان الزامی است.
هرچند همه ما میدانیم که خودروهای چینی حتی در بهترین حالت خود نیز هنوز از تکنولوژیهای روز دنیا در تمام زمینهها چندین قدم عقب هستند. اما از زمانی که به بهانه پر کردن خلأ بین قیمت خودروهای داخلی و خودروهای لوکس وارداتی، پای برندهای چینی به ایران باز شد، خریداران قشر متوسط که قشر بزرگی از جامعه را نیز تشکیل میدهند در ایران انتخابی جز خودروهای تولید داخل و یا چینی را نداشتند.
نیاز روزافزون برای خودروهای نوین نظیر محصولات برقی، متصل، خودران و اشتراکی، صنعت خودروی جهان را طی چند سال اخیر در آستانه یک انقلاب قرار داده است. این موضوع غولهای خودروساز را به تکاپو واداشته است تا از روند تحولات عقب نمانند. از این رو برخی به ادغام با خودروسازان دیگر برای کاهش هزینهها میاندیشند و برخی دیگر نیز سرمایهگذاریهای هنگفتی را در زمینه «تحقیق و توسعه» خودروهای نوین انجام دادهاند.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تهیه و تأمین قطعات «های تک» (High Tech) خودروها گفت: تولید برخی از این قطعات در کشور آغاز شده و در این زمینه سبدی از کل پروژههای ساخت داخل مربوط به خودرو و سایر صنایع تعریف شده است.
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور تولید گفت: هفته گذشته ۱۰ هزار محصول دارای کسری قطعات، توسط این خودروساز تکمیل شده و در حال تحویل به مشتریان است.
در شرایطی که ثبتسفارش خودرو همچنان ممنوع است، شنیده میشود خودروسازان بهدنبال اخذ مجوز موقت برای واردات محصول کامل (خودرو بهصورت CBU) هستند تا از این مسیر تعهدات معوق خود را رفع کنند.