نابسامانی در بازار طی یک ماهه اخیر باعث شده قیمت خودرو قلههای جدیدی را فتح کند.پیش از این تصور بر این بود که با افزایش تیراژ قیمتها در بازار تعدیل شود، حال آنکه افزایش تولید نیز تاثیری در وضعیت نابسامان خودرو نداشته است. اما در مورد چرایی صعودی شدن قیمتها در بازار خودرو کارشناسان دلایل مختلفی را مطرح میکنند، حال آنکه برخی باز هم اصرار بر تخلف سایتهای خرید و فروش خودرو وهمچنین فضای مجازی دارند.این عده از کارشناسان معتقدند که برخی دلالان با قیمتسازی در فضای مجازی به افزایش قیمتها دامن میزنند و التهابات بازار را تشدید میکنند.
خودروسازی ایران در کنار همه تفاوتهایش با جهان خودرو، کوتاهی عمر مدیریت را نیز به خود دیده است، موضوعی که از آن بهعنوان یکی از موانع «خلق ارزش» و توسعه در این صنعت و البته ضعف استراتژی یاد میشود. اوضاع کنونی خودروسازی ایران اگرچه بیارتباط با تحریم نیست، اما نمیتوان «ضعف استراتژی در نتیجه کوتاهی عمر مدیریت» را نیز در احوال ناخوشایند این روزهای این صنعت، انکار کرد.
تولید و عرضه محصولات جدید ایران خودرو با همکاری قطعه سازان سطح یک با بالاترین سطح کیفی در جهت جلب رضایت مشتریان و کسب سهمی مناسب از بازارهای داخلی و بین المللی صورت خواهد گرفت.
مقیمی: کیفیت را فدای افزایش تیراژ تولید نخواهیم کرد
سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت:علت اصلی نابسامانی در قیمت خودروها این است که علیرغم درخواستهای مکرر، مرجعی برای قیمت گذاری مشخص نشده است.
اتحادیه خودروفروشان چین گزارش داد که در ۱۶ روز ابتدایی ماه فوریه، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا در این کشور، فروش خودرو توسط خردهفروشان با ۹۲ درصد سقوط نسبت به سال گذشته روبرو شده است.
یک کارشناس بازار خودرو اخذ مالیات از خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو را ترفندی بینتیجه برای کنترل بازار ملتهب خودرو دانست و تاکید کرد: این طرح به ظاهر روش مناسبی است اما نتیجه آن با چگونگی اجرا مشخص میشود.
مهدی اکبر شاهی، مدیر مهندسی هلدینگ رایزکو گفت: برگزاری همایشها، متولیان امور در حوزه های صنعت، محیط زیست و تولیدکنندگانی مانند گروه صنعتی ایران خودرو و مراکز تحقیقاتی وابسته به آنها، تأمین کننده ها و شرکت های دانش بنیان در آن حضور می یابند و می توانند با همفکری راهکاری برای مشکلات موجود پیدا کنند و گره گشا باشند.
در ادامه موج نگرانیها از شیوع ویروس کرونا در چین و تعطیلی بسیاری از کارخانههای خودروسازی و قطعهسازی، اکنون خودروسازی ژاپن، همکاری خود را با دولت ژاپن برای تشکیل یک شورای مشترک آغاز کرده است تا بهطور موثرتری با اخلال احتمالی در زنجیره تامین از چین مواجه شوند.
با نزدیکی به روزهای پایانی سال، خودروهای داخلی نیز با شیب تندی به سمت افزایش قیمت در حرکت هستند.هر چند روند صعودی قیمتها به افزایش تقاضای پایان سال نسبت داده میشود اما آنچه مشخص است با توجه به رویه سیاستگذاری و همچنین شرایط حاکم بر قیمتگذاری محصولات داخلی پیشبینی میشود که بازار در سال آینده نیز شرایط کنونی را تجربه کند چرا که به نظر میرسد مسوولان صنعتی کشور برنامه و استراتژی خاصی برای کنترل قیمت در بازار ندارند. هر چند میزان عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمتها در بازار است اما به دلیل سیاست انفعالی دولت در حوزه خودرو، هم اکنون بازار نیز تابع سیاستهای دستوری شده است.