گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت فصل بهار ١٤٠٠ در شرایطی از سوی مرکز آمار منتشر شد که صنعت خودرو به عنوان یکی از زیربخشهای مختلف صنعتی، کمترین تورم فصلی را به خود اختصاص داده است.
روند قیمت خودرو در یک دهه گذشته از «شکست دخالتهای دولتی» در این بازار حکایت دارد. بررسیها نشان میدهد در سالهایی که خودروسازی زیر فشار قیمتگذاری دستوری بوده و مداخلات دولت نیز در این صنعت تشدید شده، قیمت در بازار تحت تاثیر تبعات سیاستگذاری غلط، روند صعودی به خود گرفته است.
آیین نامه مالیات بر خودروهای لوکس در حالی قرار بود حداکثر تا پایان خردادسال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران برسد، که چالشها و ابهامات این طرح همچنان به قوت خود باقی است و کارشناسان و فعالان بازار خودرو چندان امیدی به فرجام آن ندارند.
«صمت» هدفگذاری تولید، صادرات، واردات و اسقاط خودرو را در قالب سند سیاستی صنعت خودرو تا ۱۴۰۴ تدوین کرده است؛ اما آمار و ارقام موجود در آن با توجه به وضعیت کنونی خودروسازی کشور، بلندپروازانه ارزیابی میشود.
دیروز خبری مبنی بر اینکه تویوتا فروش لندکروز ۲۰۲۲ را تا یک سال ممنوع می کند، روی خروجی برخی از خبرگزاری ها قرار گرفت خبری که بی شباهت به رفتار خودروسازان داخلی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با متقاضیان ایرانی نیست
وزیر صمت چندی پیش در حالی خبر از حضور دو سرمایهگذار خارجی در خودروسازی کشور داد که گزارشهای غیررسمی از مذاکرات برجامی هم نشان میدهد طی ۶ دور گفتوگو، آمریکا با لغو یا تعلیق ۶ بخش (انرژی، پتروشیمی، بانک، خودروسازی و کشتیرانی و بیمه) موافقت کرده است.
از هوندا آکورد و هوندا جاز گرفته تا مدل های لوکس نظیر مرسدس میباخ 62، لکسوس LFA، تسلا رودستر و پورشه جزو خودروهایی است که 10 مرد ثروتمند دنیا برای رانندگی انتخاب کرده اند.
بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا اواسط تیرماه سال جاری به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.طبق آخرین گزارش از صورتهای مالی ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو این سه شرکت در مجموع تا اسفندماه سال گذشته زیان انباشته ۵۰ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساندند که نسبت به ۹ ماهه همان سال رشد ۵/ ۱۷ درصدی در تولید زیان انباشته داشته اند.
بسته سیاستی توسعه صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ رونمایی شده و قرار است فصلالخطاب تولید باشد. در بسته مذکور اگرچه رقابتپذیری برای ارتقای صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفته، اما سیاستگذار خواستار تداوم سهساله توقف واردات خودرو و همچنین تغییر شیوه قیمتگذاری - بدون توجه به ضرورت آزادسازی - شده است. تولید گلخانهای، ضامن تولید غیررقابتی است.
معمولا بازار وعده و وعید، در روزها و ماههای پایانی عمر دولتها داغ است. تجربه نشان داده که استقرار هر دولتی با ارائه وعدههای جذاب و چشمگیر همراه بوده حال آنکه در روزهای پایانی، دولتمردان با هدف بهبود کارنامه خود به توجیه عملکردشان در عدمتحقق این وعدهها میپردازند.
صنعت خودرو در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد. این در شرایطی است که با توجه به شعارهای انتخاباتی، انتظارات از رئیسجمهور منتخب برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو افزایش یافته است. در این زمینه بهنظر میرسد که اقدامات کوتاهمدت و فوری همچون اصلاح نظام قیمتگذاری، در کنار سیاستهای بلندمدت باید در دستور کار قرار گیرد.
صورتهای مالی خودروسازان بزرگ وابسته به دولت نشان میدهد مبلغ فروش محصولات آنها در دوران برجام، همواره بیش از مبلغ بهای تمام شده تولید بوده، اما این روند در دوران تحریم عکس شده است. با تقسیم دوره شش سال ۹۴ تا ۹۹ و تقسیم آن به دو بازه زمانی سه ساله شامل دوران برجام و دوران تحریم، متوجه خواهیم شد
مرکز پژوهشهای مجلس در یک گزارش کارشناسی، مخالفت خود با عرضه خودرو در بورسکالا را اعلام کرد. این مرکز معتقد است که قیمتگذاری فعلی خودرو با اهرم نظارتی مجلس راهکار مناسبتری است و نیاز به قانونگذاری در این زمینه نیست.