بالاخره پس از فرازوفرودها، مخالفتها و درنهایت کشمکشهای زیاد، روز گذشته قفل عرضه خودرو در بورس کالا شکسته شد و در جریان معاملات روز گذشته خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی به فروش رسیدند.
طرح همکاری خودرویی ایران و روسیه با تحلیلهای متفاوتی روبهرو است. هرچند فعالان صنایع خودرو و قطعه طی دو ماه گذشته از توافق تولید خودرو مشترک یا صادرات قطعه سخن گفتند، اما طرف روسی تاکنون واکنشی به این اخبار نداشته است.
هر محصول تولیدی در شرکتهای خودروساز بهطور متوسط هزار و ۷۵۰ یورو ارزبری دارد که با در نظر گرفتن تولید یکمیلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودروی سواری در کشور طی سال جاری نزدیک به ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو ارز در خودروسازی کشور مصرف خواهد شد. این در شرایطی است که برای واردات خودرو سقف یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است.
بهرغم تاکید قانون ساماندهی صنعت خودرو بر اسقاط خودرو توسط تولیدکنندگان، وزارت صمت و خودروسازان از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و هیات وزیران، در حال پیگیری طرحی جایگزین هستند.حالا مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی برای تسریع فرآیند اسقاط خودرو پیشنهادهایی ارائه کرده است.
طرح اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی صنعت خودرو در حالی رسما از تیر امسال کلید خورده که در برنامه اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خبری از واگذاری سهام دولتی خودروسازان نیست.
پروسه واگذاری سهام خودروسازان بزرگ کشور در حالی از اوایل هفته با اعلام فراخوانی از سوی ایرانخودرو کلید خورد که با توجه به تجربههایی مانند بانک پارسیان، بعید به نظر میرسد اینبار نیز فروش سهام اجرایی شود.
فناوری محاسبات کوانتومی (QC) در چند سال اخیر شتاب فزاینده ای به خود گرفته و پیشرفت های اخیر در این فناوری مقرون به صرفه، آن را از مباحث نظری به سمت کاربردهای عملی سوق داده است.
خودروی اقتصادی مدتهاست به کلیدواژه صنعت و بازار خودروی کشور تبدیل شده، بهطوری که طبق اظهارات مسوولان صنعتی و خودروسازان قرار است سال آینده تولید این نوع از محصولات خودرویی آغاز شود.
وزیر صمت بر اتمام فرآیند ارزشگذاری دو خودروساز بزرگ کشور تاکید کرده است. پیشتر نیز طبق فرمانهای هشتگانه رئیسجمهور، پایان شهریورماه امسال آخرین مهلت خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا اعلام شده بود.
گام نخست اصلاح قیمتگذاری خودرو با عرضه در بورس کالا برداشته شد. شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اقدامی عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت تصویب کرد.
در حالی که افکار عمومی و حتی خودروسازان در انتظار لغو تحریم و ازسرگیری همکاری با شرکتهای بینالمللی در صنعت خودرو هستند اما به نظر میرسد در سطح کلان و بهخصوص در برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگاه ویژهای برای مشارکتهای خارجی بهخصوص با شرکای پیشین، دیده نشده است.
افزایش تولید ماهانه و فصلی خودرو در خردادماه کلید خورد. سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی با رشد ۱۱درصدی تولید در فصل بهار مواجه شدند که تولید ماهانه نیز رشد ۳۵درصدی به خود دیده است. با این حال اما خودروسازان ۱۸درصد از برنامه تولیدی وزارت صمت عقب ماندهاند. آنچه مشخص است تولید محصولات ناقص در خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد، حال آنکه شیب آن نزولی است.
روز گذشته در شرایطی استیضاح وزیر صمت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد که چالشهای خودرویی بهعنوان دلیلی مهم دراستیضاح وی خوانده میشود. در همین حال برخی با یادآوری اینکه صنعت و بازار خودرو همواره پاشنهآشیل تمام دولتها بوده است، این نکته را مورد تاکید قرار میدهند که برای حل مساله باید بین موضوعات سیاسی و سیاستی تفکیک قائل شد.