پس از گذشت حدود پنج سال از ممنوعیت واردات خودرو، حالا با پیشفروش خودروهای خارجی در بورس، ورود خارجیها عملا کلید خورد. روز گذشته بورس کالای ایران از پذیرش ۲۱هزار و ۱۴۰ دستگاه خودروی وارداتی چانگان و کیا خبر داد. البته تاکنون تنها ۲۲دستگاه خودرو وارد کشور شدهاند و احتمالا پذیرش صورتگرفته برای پیشفروش خودروهایی است که در آینده قرار است وارد کشور شوند.
از چند ماه پیش خودروسازان موظف شدند طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نیمی از محصولات خود را به قیمت کارخانه به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص دهند. از ابتدای اجرایی شدن این قانون، انتقاداتی مطرح بود مبنی بر اینکه این قانون به رانت، دلالی و واسطهگری در بازار خودرو دامن خواهد زد؛ بااینحال سیاستگذار زیر بار این انتقادات نمیرفت.
شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو (ایساکو) در پایان آذرماه امسال رکورد عرضه قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش در حوزه وارانتی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشت تا با این رشد چشمگیر، دسترسی مشتریان و دارندگان محصولات ایرانخودرو به خدمات با کیفیت و قطعات اصلی را بیش از پیش ممکن سازد.
در حالی عرضه خودرو در بورس بهعنوان راهکار فرعی برای کاهش التهاب و رانت بازار خودرو به اجرا درآمده که رشد نجومی قیمت بهویژه در آذرماه سبب تشکیک کارآمدی این طرح شده است. از سوی دیگر مرور مواضع نهادهای مختلف نشان میدهد که هنوز اجماع لازم بر سر اینکه خودروی بورسی منجر به حذف رانت شده ودر عرضه مثمرثمر است، وجود ندارد.