صورتهای مالی خودروسازان در نیمسال اول ۱۴۰۱ نشان از گسل ۱۸ درصدی «قیمت فروش» و «بهای تمام شده تولید» دارد. آمارهای ارائه شده حکایت از آن دارد که به واسطه قیمتگذاری دستوری و ساختار معیوب خودروسازی، بهای تولید خودرو در سه خودروساز بزرگ کشور بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده، حال آنکه قیمت فروش، ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
نرخ ارز در روزهای اخیر در شرایطی افزایش افسارگسیختهای را تجربه کرد که بازار و صنعت خودرو نیز متاثر از صعود ارزی اخیر، دو مسیر متفاوت در پیش گرفت؛ بهطوریکه یکی با افزایش قیمت روبهرو شد و دیگری با افزایش زیان.
«نسخه دولتی» واردات خودرو چه سرانجامی خواهد داشت؟ آنچه مشخص است تجربه ناموفق واردات دو خودروی مورانو و پژو۴۰۷ توسط خودروسازان در اواخر دهه۸۰ نشان داد که تولیدکننده، واردکننده خوبی نیست. با این حال دولت باز هم واردات را به خودروسازان واگذار کرده است. «دنیایاقتصاد» پنج تهدید نسخه دولتی واردات خودرو را بررسی کرده است.
برخی از کشورهای خاورمیانه با اینکه نقش مهمی در سیاست جهانی نفت ایفا میکنند، اما همچنان مصمم هستند با خودروهای برقی و پنلهای خورشیدی دوره گذار به انرژی پایدار را سرعت بخشند. یکی از این کشورها عربستان سعودی است که در سیاستگذاری خود از غرب، بهویژه نروژ الهام گرفته است.