Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
گفتگو / همراه با رئیس انجمن تایر ایران؛

اوضاع بازار تایر رو به بهبود است

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۱۱:۰۹ | کد خبر: CP- ۸۴۰۷ | سرویس: گفتگو
کارپرسمرجان اسلامی فر:
بازار تایر خودرو و کامیون چند وقتی است که دچار بهم ریختگی شده است و قیمت‌های مختلفی به خریداران ارائه می‌شود و البته برخی‌ها هم فروش را متوقف کردند تا با افزایش قیمت ارز سود بیشتری عایدشان شود.از این‌رو تولید کنندگان لاستیک برای پایان دادن به بازار سیاه این کالای مصرفی فروش دولتی را شروع کردند.
به گزارش کارپرس، در این باره با محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

چرا عرضه لاستیک خودروهای سواری در بازار کاهش پیدا کرد؟

تولیدکنندگان؛ عرضه لاستیک خودروهای سواری را کاهش ندادند اما بخش توزیع در این حوزه کم کاری کرد و مردم با کمبود مواجه شدند. کمبود تایر خودرو در بازار باعث شد قیمت این کالای مصرفی روزانه در بازار افزایش پیدا کند و هر روز بر تعداد خریداران هم افزوده شود. اما حرف از کمبود و افزایش قیمت با شرایط فروش، تولید و تقاضا در تضاد است. تولید خودرو بیش از 31 درصد در سال‌جاری کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که فروش لاستیک خودرو به خودروسازان 2.5 میلیون حلقه لاستیک کمتر شده است. از طرفی در سال‌جاری تولید لاستیک بین 5 تا10 درصد افزایش پیدا کرده است. رشد کاذب قیمت‌ها در بازار هم باعث شد که تقاضا برای خرید لاستیک کاهش پیدا کند. با این تفاسیر دلیلی برای کمبود لاستیک و گرانی آن وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که ارز اختصاص یافته به این صنعت 4200 تومان است.

لاستیک در لیست کالاهای اساسی قرار گرفته است بدین جهت مردم انتظار ثبات قیمت‌ها را داشتند، حال چرا تولیدکنندگان نتوانستند بخش توزیع را کنترل کنند؟

فروش با قیمت دولتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و رسیدن این کالا به مصرف کنندگان واقعی شکل گرفت. حدود دو هفته است که انواع لاستیک با قیمت دولتی ازسوی تولیدکنندگان (نمایندگی‌های رسمی) به فروش می‌رسد و تمام صاحبان خودرو با ارائه کارت ماشین می‌توانند2 حلقه لاستیک خریداری کنند. اسم افرادی که لاستیک خریده‌اند در لیست وارد می‌شود و دیگر امکان خرید لاستیک دولتی را ندارند.

وضعیت فروش لاستیک دولتی چگونه است؟

ما در زمینه تولید لاستیک خودروهای سواری به خودکفایی رسیده‌ایم. اما در زمینه رادیال سیمی برای کامیون و اتوبوس کمبود 70 درصدی داریم که بایستی از طریق واردات تأمین شود.

چه زمان وضعیت بازار لاستیک بهبود پیدا می‌کند؟

با توجه به واردات، فروش دولتی از سوی 9 کارخانه و ساماندهی عرضه، بازار لاستیک خودرو تا دو ماه آینده احیا می‌شود و مردم مشکلی نخواهند داشت.

اگر در نمایندگی‌ها لاستیک دولتی عرضه نشد، مردم کجا می‌توانند شکایت کنند؟

سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مسئول پیگیری مشکلات بازار لاستیک هستند. تا زمانی که این بخش ارز دولتی دریافت می‌کند قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد.

میزان تولید لاستیک در کشور به چه عددی رسیده است؟

میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین 350 هزار تن تا 370 هزار تن است. لذا با توزیع مناسب می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

قیمت لاستیک پراید و پژو چقدر است؟

در حال حاضر 4 حلقه لاستیک پراید 420 هزار تومان و 4 حلقه لاستیک انواع پژو 515 هزار تومان است.

تولیدکنندگان در دریافت ارز با چالشی روبه‌رو نیستند؟

خوشبختانه خیلی از مشکلات این بخش مرتفع شده است. به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کرد مقرر شد به‌ صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار گیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.



منبع: روزنامه ایران

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

اوضاع بازار تایر رو به بهبود است

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است