Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

واکاوی در وضعیت سهام سایپا در بورس

شنبه | ۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۷:۳۵ | کد خبر: CP- ۷۱۴۳ | سرویس: سایپا
کارپرس:
سهام شركت سايپا امروز در بورس تهران با قيمتي متفاوت از هميشه روبه‌رو شد و بسياري از كارشناسان و فعالان بازار را به واكنش‌هاي بعضاً رسانه‌اي واداشت.
به گزارش سرویس دریافت خبر کارپرس، هر سهم سايپا در ماه‌هاي اخير به حدود قيمتي 800 ريال رسيدكه تعدادي از صاحب‌نظران اين كاهش قيمت را به مديريت كنوني اين مجموعه نسبت داده و عملكرد تيم مديران فعلي را زمينه‌ساز رسيدن قيمت سهام سايپا به اين رقم دانستند.
 2

واقعيت آن است كه در زمان روي كار آمدن تيم مديران كنوني سايپا در اول آذرماه سال گذشته ، هر سهم سايپا در بورس قيمتي در حدود 1036 ريال داشت كه اين رقم به‌دليل يك سلسله شرايط خاص رقم خورده بود كه در اين يادداشت به آن مي‌پردازيم.

 1


حدود 4 ماه از سال مالي گروه خودروسازي سايپا گذشته و طبيعتاً نمي‌توان توقع داشت نتايج فعاليت‌هاي تيم مديران ارشد اين مجموعه كه تنها 8 ماه از سكانداري آن‌ها می گذرد ، در همين مدت كوتاه در بازار بورس مشخص شود از سویی دیگر عمده شرايط كنوني نیز مربوط به آثار برجاي مانده از مديران قبلي اين خودروساز است.

واقعيت آن است كه قيمت هر سهم سايپا در تاريخ ابتداي اسفند 94 به رقمي معادل 2604 ريال رسيد، اما در كمتر از يك ماه، انتشار برخي مسائل درخصوص فعاليت‌هاي اقتصادي سايپا زمينه‌ سقوط شديد قيمت سهام به مبلغ 1628 ريال را فراهم كرد كه نشان مي‌داد برنامه‌اي كه پیش از تیم مدیریتی جدید  از آن به‌عنوان اصلاح ساختار سرمايه ياد مي‌كردند، در عمل چيزي به‌جز بازي با اعداد نبوده است.

 3

روند افت قيمت سهام سايپا از آن زمان به بعد ادامه يافت تا اين‌كه در تاريخ 23/6/95 به كمترين ميزان خود يعني مبلغ 1143 ريال رسيد؛ پس از آن، مديران وقت سايپا با اجراي برخي اقدام‌هاي غيرشفاف و پر شائبه و همچنين با همكاري برخي معامله گران در لباس کارگزار بورسي موفق شدند قيمت هر سهم را به‌صورت تصنعي بالا ببرند و به رقم 1454 ريال برسانند.

اين‌گونه اقدام‌ها موجب شد سازمان بورس و اوراق بهادار كشور، نماد معاملاتی سايپا را حدود چهارماه متوقف كند و در نهايت در تاريخ 13/6/96 پس از بازشدن نماد، سهام اين شركت با قيمت 1189 ريال در بازار عرضه شد كه نشان‌دهنده افت شديد قيمت هر سهم سايپا بود؛ اين افت قيمت در حالي رقم خورد كه بازار هم متوجه سندسازي مديران وقت سايپا شده بود.

شنيده‌ها حاكي است مديریت سابق سايپا و مجموعه وابسته به آن به‌همراه بعضي اعضاي هيأت‌مديره اين مجموعه به‌خاطر همين اقدام ها و اجحافي كه در حق سهامداران شده، با شكايت سازمان بورس در حال پاسخ‌گويي به مراجع ذيصلاح قضايي هستند.

در كنار آن، افت قيمت سهام سايپا در طول هشت ماه گذشته معادل حدود 19.6 درصد بوده است؛ اين در حالي است كه سهام ديگر خودروساز مطرح كشور در همين مدت افت قيمتي بیش از این را تجربه كرده است.

علاوه بر آن، اساساً ارزش سهام و رونق بورس در همه جاي دنيا متأثر از چشم‌انداز آينده كسب و كار شركت‌هاي اقتصادي و بورسي است و در شرايط كنوني كه آينده اقتصاد كشور مبهم به‌نظر مي‌رسد، به‌طور طبيعي شاخص بورس با افت مواجه مي‌شود و بر ارزش سهام شركت‌ها نيز اثر مي‌گذارد. فراموش نكنيم كه اقتصاد كشور، در حال حاضر درگير يك جنگ تمام‌عيار با موانع و تحريم‌هاي خارجي است.

قدر مسلم مجموعه‌اي اقتصادي و بورسي در حالي كه اختيار قيمت‌گذاري محصولات خود را نداشته باشد، طبعاً سود متناسب با وضعيت سهامدارانش را نيز محقق نخواهد كرد و باتوجه به اين‌كه قيمت كارخانه‌اي خودروها متناسب با نرخ تورم افزايش نيافته، اين شركت نمي‌تواند به اهداف بورسي خود دست يابد.

اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد از زمان روي كار آمدن مديريت كنوني سايپا كه شعار عملكرد شفاف را در زمينه مسائل مالي و اقتصادي سرلوحه فعاليت خود قرار داده؛ همواره ارائه اطلاعات صحيح از وضعيت مالي و اقتصادي را در اختيار سهامداران و سازمان‌هاي مربوطه قرار داده است.

قيمت كنوني سهام شركت سايپا نه‌تنها نشان‌دهنده افت قيمت نيست، بلكه واقعيت حاکی است قيمت‌هايي كه در چندسال گذشته سهام سايپا در بورس داشته غيرواقعي و نتيجه عددسازي‌هاي مديران قبلي بوده است كه اقدام به گمراه‌كردن و فريب مشتريان و متقاضيان خريد سهام سايپا كرده بودند؛ در واقع مقصر افت قيمت فعلي سهام سايپا كساني هستند كه پيشتر با عددسازي و سندسازي و یا به بهانه هایی همچون ارزش منصفانه برخی دارایی ها، قيمت سهام سايپا را به صورت حبابي و تصنعي افزايش دادند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

واکاوی در وضعیت سهام سایپا در بورس

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است