Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

شاهین گامی بلند در صنعت خودروسازی ایران

سه شنبه | ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۸:۳۳ | کد خبر: CP- ۱۷۶۲۲ | سرویس: سایپا
کارپرس:
شرکت سایپا با پشت سر گذاشتن تست تصادف ECE R95 اروپا با خودروی شاهین، یکی از گام های اصلی به منظور اخذ مجوز فروش در اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشته است.
به گزارش خودروپرس،تست تصادف ECE R95 توسط جسمی متحرک با جرمی در حدود 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) و با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودروی ثابت برخورد می کند. در این تست، که Side Impact Test نیز خوانده می شود، سلامت راننده (ES-2) مورد بررسی قرار می گیرد و مرکز فوق با لحاظ پارامترهای متنوع بر روی خودرو و همچنین بررسی وضعیت سازه پس از تصادف، در صورت پاس شدن استاندارهایی سخت گیرانه اعتبارنامه ECE R95 را به خودروی تحت تست اعطا می کند.

اتحادیه اروپا به منظور اعطای مجوز فروش خودرو در کشورهای عضو، 6 جزء اصلی را الزامی می داند که تأییدیه ECE R95 یکی از این اجزای اصلی تلقی می گردد و نسخه پایه خودروی شاهین سایپا با حضور در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی موفق به کسب استاندارد ECE R95 گردیده است.

شاهین سایپا توانسته است با پشت سرگذاشتن آزمون های عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، حفظ تعادل هنگام ضربه، ثبات ستون افقی و سازه سقف، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، حفظ سلامت کامل ستون A و C، امکان باز شدن درب ها پس از تصادف، عدم شکست ستون افقی پایینی، سلامت سازه ضربه گیر داخل درب ها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین و... با وجود عدم نصب کیسه های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقاء یافته ECE R95 را به دست آورده و در جایگاه ایمن ترین خودروی کشور قرار گیرد.

هچنین اختصاص گارانتی 3 ساله یا 60 هزار کیلومتر پیمایش این نکته را گوشزد می کند که شاهین سایپا توانسته است ضمن داخلی سازی و استفاده از توان طراحی و تولید داخلی از استاندارد، ایمنی و کیفیت بالایی نیز برخوردار گردد.

انتشار تست ها و آزمون های صورت گرفته روی این خودرو در داخل و خارج از کشور توسط سایپا که برای اولین بار در کشور برای خودروهای داخلی رخ می دهد، می تواند احساس امنیت و آرامش خاطر را برای علاقه مندان آن ایجاد کرده و شاهین سایپا را به عنوان محصولی درخور توجه و با ارزش خرید بالا معرفی کند.

این اطمینان خاطر به لحاظ کیفی برای شاهین در حالی شکل می گیرد که سایپا داخلی‌سازی حداکثری قطعات آن را در دستور کار خود قرار داده و پس از بررسی های سخت‌گیرانه و کسب اطمینان از کیفیت قطعات داخلی، اقدام به استفاده از آن‌ها در تولید این خودرو می کند.

علاوه بر این، وجود تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ایجادشده موجب عدم امکان استفاده ایران از توان و پتانسیل شرکت‌های خارجی می شود، اما این گروه خودروسازی توانسته است این محصول را با کیفیت و ایمنی قابل قبول به تولید برساند. در این راستا نمی توان نقش مهم مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا را نادیده گرفت. این مرکز ضمن مطالعات تخصصی و پیشرفته در بخش های مختلف و اعمال تست های سنگین روی خودرو ضمن بررسی کلی قطعات از لحاظ کیفی و مقاومت در شرایط مختلف محصول نهایی را مورد بررسی قرار داده است.

از جمله اقدامات آزمایشگاهی صورت گرفته روی شاهین در این مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قابلیت ها در حوزه تست خودرو و قطعات
- آزمونهای تست جاده
- آزمونهای اندازه برداری دقیق
- آزمونهای ارتعاشات و شبیه سازی جاده
- آزمونهای برخورد غیر مخرب /تست های شتاب بالا جهت حفظ سلامت سرنشین در هنگام تصادف
- آزمونهای صدا ، مودال و تغییر فرم استاتیکی بدنه
- آزمونهای مرتبط با شرایط جوی و ...

شایان ذکر است تمامی فرایند طراحی و تولید شاهین در شرایطی در داخل کشور رخ داده است که صنایع خودروسازی ایران تحت سخت ترین تحریم های بین المللی تاریخ قرار دارد و در این شرایط دشوار سایپا توانسته است خودرویی را به بازار معرفی کند که تست های سخت گیرانه ی اروپایی را با موفقیت پشت سر گذاشته و به لحاظ استانداردهای ایمنی در سطح مطلوبی قرار گیرد.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

شاهین گامی بلند در صنعت خودروسازی ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است