Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یادداشت /

«پرايد» گران يا ارزان؟

دوشنبه | ۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۱۶:۲۵ | کد خبر: CP- ۱۴۳۸۸ | سرویس: سایپا
کارپرس:
قیمت پراید كه طي هفته گذشته یکباره جهش زیادی را تجربه كرد، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و به بحث اصلي روز جامعه تبديل شد.

 به گزارش سرویس دریافت خبر کارپرس، امیر حسین کاکایی- قیمت پراید كه طي هفته گذشته یکباره جهش زیادی را تجربه كرد، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و به بحث اصلي روز جامعه تبديل شد. با اينكه پرايد يك خودرويي است كه اكثريت مردم توان خريد و استفاده از آن را دارند، به نوعی استاندارد بازار را برای مردم تعیین می کند.

قيمت پرايد كه طي هفته گذشته يكباره جهش زيادي را تجربه كرد، افكار عمومي را تحت تاثير قرار داد و به بحث اصلي و روز جامعه تبديل شد. با اينكه پرايد خودرويي است كه اكثريت مردم توان خريد و استفاده از آن را دارند به نوعي استاندارد بازار را براي مردم تعيين مي‌كند. اما پرايد همين خودروي ارزان كه متقاضي هم كم نداشت همواره دستمايه طنز در فضاي مجازي و ميان مردم بود.

البته اين نوع واكنش‌ها را بيشتر مي‌توان احساسي عنوان كرد. با اين حال نبايد فراموش كرد كه صنعت خودرو نماد نظام است. بنابراين برخي دنبال جريان‌سازي هستند تا از طرق مختلف اين صنعت را به حاشيه ببرند. اما اگر بخواهيم قضاوت منصفانه‌اي در مورد خودروي پرايد داشته باشيم بايد بگويم كه پرايد ارزان‌ترين خودرو در دنياست و هر خودرويي كه توليد شود، قيمت تمام شده آن بيشتر از اين خواهد بود. اما درباره اينكه چرا قيمت پرايد به مرز 90 ميليون تومان رسيد بايد گفت كه در حال حاضر ارزش ريال، اين قيمت را تعيين مي‌كند. اگر قيمت پرايد را براساس سكه بررسي كنيم در سال 89 هر پرايد معادل 37 سكه بوده و الان معادل 13 سكه است پس در حقيقت پرايد ارزان شده و اين ارزش ريال است كه پايين آمده است. چون اقتصاد ما كند عمل مي‌كند، باعث مي‌شود كه پول در جريان نباشد، با اينكه روزانه هزار و 200 ميليارد تومان نقدينگي وارد كشور مي‌شود اما متاسفانه پول‌هاي ما حبس شده است.

مثلا به جاي سرمايه‌گذاري با نقدينگي‌مان خانه مي‌خريم هر چند صنعت مسكن‌سازي خوب است؛ ولي اينكه قيمت مسكن و زمين به‌ طور ذاتي بالا مي‌رود در كشور ارزش‌افزايي ندارد در عين حال پول را حبس مي‌كند و چرخش اقتصادي از كار مي‌افتد. از سوي ديگر بايد اين را در نظر داشت كه هم‌اكنون پرايد در كارخانه 40 ميليون تومان قيمت دارد اما اگر آن را درست قيمت‌گذاري مي‌كردند، قيمت كنوني آن بايد الان نزديك به 70 تا نهايت 80 ميليون تومان مي‌بود. مشكل اصلي دلالان و خريداران نيستند و مشكل اين است كه در چند سال اخير به توليدات ما ضربه وارد شده است و دولتمردان ما به جاي اينكه مشكلات توليد را حل كنند به بازار چسبيده‌اند و نتيجه اين شده كه روز به روز شاهد افزايش قيمت‌ها باشيم. بر همين اساس براي حل اين مشكل راهكار اين است كه توليد افزايش يابد تا بازار به تعادل برسد. از سوي ديگر همچنين مسوولان بايد با تسهيل كردن شرايط سرمايه‌گذاري و حركت اقتصادي، داخلي‌سازي انجام دهند.

 

 

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

«پرايد» گران يا ارزان؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است