Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

بازار خودرو در لاک دفاعی

پنج شنبه | ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۹:۳۱ | کد خبر: CP- ۲۱۱۸۱ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
بازار خودروی ایران که در نیمه نخست امسال روزهای تقریبا آرامی را به خود دید، در نخستین ماه پاییز شرایط دیگری را تجربه کرد و منحنی قیمت در آن با نوسانی البته خفیف روبه‌رو شد، به‌طوری‌که بازدهی بازار خودرو در مهرماه حتی به یک‌درصد هم نرسید.
به گزارش خودروپرس،  بررسی قیمت خودروها در مهرماه از سوی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بازار خودرو به‌خصوص در میانه ماه مورد بررسی، نوسان کمی را به خود دیده که ریشه آن را باید در تحولات منطقه - به طور خاص جنگ غزه - دنبال کرد. آغاز این جنگ در میانه مهر، اثر خود را ابتدا بر انتظارات تورمی و بازار ارز گذاشت و بازار خودرو نیز بلافاصله متاثر از این واقعه شد.
 
در روزهای ابتدایی جنگ و با تصور اینکه ایران نیز وارد ماجرا خواهد شد، انتظارات تورمی و قیمت ارز بالا رفت و منحنی قیمت خودرو هم که تا پیش از آن و در نیمه نخست سال آرامشی نسبی داشت، صعودی شد.

در ادامه با توجه به مواضع مسوولان کشور درباره جنگ غزه که نشان داد ایران قصد ورود به این ماجرا را ندارد، انتظارات تورمی کاهشی شد و به تبع آن، بازار ارز هم آرامشی نسبی را به خود دید. بنابراین بازار خودرو هم ترمز کرد تا مشتریان باز هم شاهد روزهای کم‌نوسان در این بازار باشند.

این روند با شروع دومین ماه پاییز نیز ادامه یافت و حتی طبق اطلاعات رسیده از بازار، منحنی قیمت خودرو در هفته نخست آبان، هم نسبت به انتهای شهریور و هم در مقایسه با نیمه مهر نزولی شده است. درواقع می‌توان ادعا کرد پس از شوک چند روز نخست پس از جنگ که منجر به رشد قیمت خودرو در بازار شد، در ادامه روند صعودی قیمت متوقف شد و حتی به سمت نزولی شدن رفت.

در محاسباتی که «دنیای اقتصاد» انجام داده، تقریبا تمام خودروهای داخلی و مونتاژی (به‌جز مواردی محدود به‌ویژه در مهر) طی نیمه گذشته از سال با کاهش قیمت به صورت ماهانه مواجه بوده‌اند. برای انجام این محاسبات، نوسان قیمت ۱۰ خودرو شامل پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو پارس، دنا پلاس، شاهین، ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ اتومات، هایما S۷، جک S۵، تارا اتومات و لاماری ایما در حد فاصل انتهای شهریور تا انتهای مهر، مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به خودروهای در نظر گرفته شده، رکورد قیمت در بازار خودرو به لاماری ایما (با قیمت یک‌میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان) مربوط است و کمترین قیمت را (در بین ۱۰خودروی منتخب نه کل بازار خودرو) پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (با قیمت ۴۷۰میلیون تومان) به خود اختصاص داده است.

میانگین قیمت خودروهای منتخب در انتهای شهریور امسال، بیش از ۹۱۰میلیون تومان بوده، اما در انتهای مهر، این میانگین به حدود ۹۱۸میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. بنابراین میانگین قیمت ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در انتهای مهر و نسبت به آخر شهریور، حدود هشت‌میلیون تومان بالا رفته است. به عبارت دیگر، بازدهی بازار خودرو در مهرماه حتی یک‌درصد هم نبوده است (به طور دقیق‌تر نزدیک به ۹دهم درصد). این عدد نشان می‌دهد با وجود رخ دادن اتفاق مهمی به نام جنگ غزه، بازار خودرو به تبعیت از انتظارات تورمی و قیمت ارز، با انفجار قیمتی جدیدی مواجه نشده است.

در حال حاضر قیمت خودروها نسبت به چند هفته قبل نزولی شده که متاثر از کاهش شوک ناشی از جنگ و آرامش نسبی در بازار است. در بین ۱۰ خودروی منتخب، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۷۰میلیون تومان در انتهای شهریور داشته، اما قیمت آن در انتهای مهر ۱۰میلیون تومان بالا رفته است. یا مثلا شاهین که در انتهای شهریور خودرویی ۵۶۰میلیون تومانی بوده، در آخر مهر به محصولی ۵۷۵میلیون تومانی تبدیل شده است.

خودروی شاسی‌بلند چینی - هایما در مدل S۷ - نیز افزایش قیمت ۱۰میلیون تومانی را در بازه زمانی تحت بررسی داشته است. دیگر خودروها در بین ۱۰ مدل منتخب نیز هرچند تحت‌تاثیر اتفاقات رخ‌داده در میانه مهر‌ماه با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، اما در ادامه قیمت آنها به نرخ‌های انتهای شهریور تقریبا نزدیک شده است. بنابراین در کل می‌توان ادعا کرد بازار خودرو به‌جز میانه مهر با توجه به شرایط خاص آن زمان، روزهای نسبتا آرامی را سپری کرده است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بازار خودرو در لاک دفاعی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است