Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
دیدگاه /

بررسی تجربه کاربران در چهار پلتفرم معاملات آنلاین خودرو

چهارشنبه | ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۰:۵۲ | کد خبر: CP- ۱۵۶۸۷ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
تجربه کاربران در چهار پلتفرم دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک به عنوان بازیگران بزرگ معاملات آنلاین خودرو در ایران با تست‌‌ کاربردپذیری بررسی شد .
به گزارش کارپرس، خرید خودروی جدید یکی از چالش های همیشگی مردم بوده و امروزه با پیشرفت فناوری های ارتباطاتی و پلتفرم های مجازی، فرآیند سنتی و وقتگیر خرید خودرو تا حد زیادی بهبود یافته است درواقع کسب و کارهای مجازی مجازی علاوه بر ارائه انتخاب‌های متنوع برای مشتریان ، تردد سفرهای غیر ضروری شهری و بین شهری برای بازدید را نیز کاهش داده است.

 چنانچه کاربران با استفاده از تلفن هوشمند و نصب نرم‌افزارهای مرتبط می تواند در فرآیند تحقیق، دسته‌بندی، مکان‌یابی، قیمت‌گذاری، کارشناسی و در نهایت خرید خودروی مورد نظرخود حمایت شود.

بازار نیازمندی‌ها و معاملات خودروی ایران، چندسالی است که با استقبال کاربران و کسب‌وکارهای آنلاین مواجه شده است. بازیگران بزرگی جذب این بازار شده و روی آن سرمایه‌گذاری‌‌های چشم‌گیری کرده‌اند. به نظر می‌رسد، این بازیگران فعلا در حال تلاش برای گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند و هنوز بر روی شناسایی و رفع نیازهای کاربران و کسب رضایت آنان، تمرکز ویژه‌ای نداشته‌اند.

تست‌‌ کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن و یا سایر محصولات؛ از راه تماشای رفتار کاربری واقعی که در تلاش است تا کارهایی مشخص را انجام دهد است. هدف این است که بخش‌هایی از محصول که احتمال دارد کاربران را گیج یا دچار ابهام کند، مشخص شده و فرصتی برای ارتقا تجربه‌ کاربری کلی ایجاد شود.

دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک که بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌روند، امروزه در حال رقابت شدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار از یکدیگر هستند؛ هرکدام از این مجموعه‌ها امکانات متعددی را برای جذب و ارائه سرویس بهتر به کاربران خود عرضه کرده‌اند. گرچه این کسب‌وکارها طی چندماه گذشته، بر اثر فشارهای بیرونی، مجبور به حذف نمایش قیمت به عنوان اصلی‌ترین عامل تصمیم‌گیری برای انتخاب خودرو شده‌اند؛ اما همچنان می‌توانیم سایر عوامل تاثیرگذار بر روی تجربه‌ی کاربران را بسنجیم.

«تستادی»، پلتفرم آنلاین تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه جستجو و انتخاب خودرو توسط نرم‌افزار موبایل این کسب‌وکارها از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار انتخاب و خرید خودرو در این غول‌های تکنولوژی ملی، نرم‌افزارهای این کسب‌وکارها هنوز تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران فاصله دارد.

یافته های آماری نشان می دهد، کاربران در تمامی این نرم‌افزارها، در بخش‌های فیلتر و دسته‌بندی انتخاب‌ها با مشکل یا ابهام مواجه شده و فرآیند، استانداردها و شیوه‌ استفاده از امکان کارشناسی برای آنان مبهم و سردرگم کننده بود. همچنین در بخش های ذخیره سازی و اشتراک گذاری همه اپلیکیشن های مورد بررسی دچار مشکل شده اند.

بر اساس آمار تستادی، کاربران در فرآیند جستجو و انتخاب خودرو در بخش هایی با ابهام و سردرگمی مواجه بوده اند چنانکه  جزییات تست‌های انجام شده، ویژگی‌های کاربران و مشکلات ایجاد شده، در بخش عملکرد و تنوع فیلترها نشان از عدم وجود فیلترهای ضروری از نظر کاربران برای انتخاب خودرو را داشته است.

کلمات اختصاصی که اپلیکیشن ها برای نامگذاری بخش های خاصی از اپلیکیشن استفاده کرده اند، برای کاربر واضح نبوده و نیازمند تجربه زمان بر آزمون و خطا است. در بخش افزودن به لیست مورد علاقه نیز استفاده از کلمات نامفهوم برای کاربران، مشخص نبودن مسیر دسترسی، ناآشنا بودن علائم استفاده شده مورد نارضایتی واقع شده است.

آمارها نشان می دهد، در بخش شفافیت امکان کارشناسی، کاربران متوجه فرآیند و مفهوم کارشناسی نشده و عقیده داشتند اطلاعات داده شده و مسیر طراحی شده، باعث سر درگمی آنها می‌شود. همچنین به نظر می رسد افزودن امکان مقایسه بین خودروها، می تواند به کاربران در مرحله تصمیم گیری و انتخاب خودرو کمک کند.

در بررسی انجام تمام وظایف خواسته شده کاربر دیوار، شیپور و همراه مکانیک با 80درصد رضایت مواجه بوده اند و اپلیکیشن باما 60درصد رضایت کاربر را جلب کرده است.

همچنین در مواجهه با مشکلات غیرمنتظره، کاربران دیوار و همراه مکانیک به طور100درصدی در این بخش با مشکل مواجه بوده اند ولی شیپور و باما 80درصد آرا را کسب کرده اند.

در موضوع درک نحوه کار با اپلیکیشن نیز شیپور و دیوار با 100درصد رضایت مواجه بوده اند ولی اپلیکیشن های باما و همراه مکانیک 60درصد رضایت را احراز کرده اند.

همچنین در موضوع آسانی فرآیند انتخاب خودرو، دیوار و شیپور در رتبه اول قرار دارند و پس از آن پلتفرم باما در رتبه دوم بوده و همراه مکانیک رتبه آخر را کسب کرده است.

گفتنی است «تستادی» اولین پلتفرم آنلاین تست‌های کاربردپذیری در ایران است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین را به کاربران واقعی وصل می‌کند. کسب و کارها می‌توانند طی چند مرحله ساده، تست‌های کاربردپذیری طراحی کنند، و محصولات خود (وبسایت و اپلیکیشن) را بر روی کاربران واقعی تست کنند و استارتاپ ها و کسب و کارهای آنلاین برای استفاده از این پلتفرم می توانند به وبسایت  testady.com مراجعه کنند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بررسی تجربه کاربران در چهار پلتفرم معاملات آنلاین خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است