Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ویژه / درصورت انعقاد قرارداد۲۵ساله

شهرک خودرویی مشترک ایران و چین تاسیس می شود

شنبه | ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۱:۰۲ | کد خبر: CP- ۱۵۲۱۷ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
تاسیس شهرک خودرویی مشترک ایران و چین و تولید خودروهای برقی از مفاد اقتصادی پیشنهادی در قرارداد25 ساله ایران و چین است که احتمال اجرایی شدن آن با انعقاد این قرارداد مطرح است.  
به گزارش کارپرس، موضوع انعقاد قرارداد 25 ساله میان ایران و چین یکی از داغ ترین اخبار روز ایران و جهان بوده و با وجود اینکه هنوز به طور جدی اطلاعی از مفاد آن وجود ندارد اما تعدادی از کارشناسان امر درباره برخی از موارد مطرح شده در این قرارداد تحلیل هایی ارائه کرده اند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه هنوز اجرایی شدن این قرار داد قطعی نشده، گفت: در یکی از بندهای این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند.

وی افزود: مسلما دولت چین و ایران خودرو نمی‌سازند. هر دو وزارت‌‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.

 

امکان تولید خودوری برقی

او با اشاره به دیگر مفاد اقتصادی پیشنهاد شده دراین قرارداد، مطرح کرد: تولید خودرو برقی نیز می‌تواند از دیگر محورهای این برنامه 25 ساله ایران و چین باشد و امکان دارد چند شرکت خودروییِ چینی با دو خودروساز ایرانی مذاکره کنند.

به گفته رئیس اتاق ایران و چین، چنانچه  نظر چینی‌ها برای انعقاد این قرارداد 25 ساله مثبت باشد، باوجود اعمال تحریم های کنونی هم مشتری دائمی برای فروش نفت و گاز ایران پیدا می کنیم ، هم می توانیم از فناوری و تکنولوژی های نوی این کشور برای تولید داخلی بهره ببریم.

براساس اصل 56 قانون اساسی اگر دولت به آنچه کرده است، اطمینان دارد و این قرارداد را افتخارآمیز و مفید ارزیابی می‌کند، آن را منتشر و از آن دفاع کند که اگر چنین باشد، با حمایت کارشناسان و مردم نیز روبه‌رو خواهد شد.

گفتنی است اواخر سال گذشته و قبل از شیوع کرونا در ایران مدیرعامل گروه مپنا از امضای تفاهم‌نامه همکاری این مجموعه با گروه خودروسازی سایپا برای تولید نخستین خودرو برقی ایرانی خبر داده و گفته بود: گروه مپنا نیز از مدت‌ها پیش برنامه ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی را دنبال کرده و قصد دارد با مشارکت سایپا نخستین خودرو برقی را در کشور طراحی و عرضه کند.

تولید خودروهای برقی در زمینه میزان آلایندگی زیست‌محیطی و نیز مقدار انرژی مصرفی مورد نیاز برای مردم به صرفه و برای کشور بسیار سودمند خواهد بود، همچنین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را در پی داشته و پیوند و مشارکتی میان دو مجموعه دانش و صنعت کشور را به دنبال دارد.

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

شهرک خودرویی مشترک ایران و چین تاسیس می شود

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است