لغو این آییننامه اما در حالی است که در بسیاری از کشورها برای خودروها سن فرسودگی تعیین میشود و این اقدام از چند جهت موثر است. نخست اینکه با تعیین سن فرسودگی، خودروها عملا پیش از آنکه به عواملی برای آلودگی هوا تبدیل شوند، یا از رده خارج یا میزان ترددشان بسیار کم خواهد شد.
در این کشورها با در نظر گرفتن اینکه هزینههای مزبور به آلودگی هوا بسیار زیاد است، ضمن تعیین سن فرسودگی، قوانین سختگیرانه به ویژه از ناحیه مالیاتگیری برای تردد این خودروها لحاظ میشود. در اثر این قوانین، هزینه استفاده از خودروهای به اصطلاح فرسوده بالا میرود و در نتیجه مالکان آنها ترجیح میدهند محصولات نو تهیه کنند.
البته دولتها در کنار مقررات سختگیرانه هزینهزا، یکسری مشوق نیز در نظر میگیرند تا انگیزه مالکان خودروهای به اصطلاح فرسوده برای جایگزینی آنها افزایش یابد. نکته دیگر در مورد تعیین سن فرسودگی خودروها و جایگزینی آنها، به مصرف سوخت مربوط میشود. هرچه سن خودرو بالا برود، میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع از منظر اقتصادی به صرفه نیست.
ابطال مادهای از قانون
هرچه هست، در ایران فعلا ماده قانونی مربوط به تعیین سن فرسودگی خودروها ابطال شده و بنابراین دیگر از این ناحیه نمیتوان مانع تردد آنها شد. در این مورد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه نظر فقهای شورای نگهبان از نظر حقوقی درست است و با در نظر گرفتن حقوق عامه، نمیتوان حق مالکیت را سلب کرد، میگوید: اما یک طرف دیگر ماجرا این است که آلوده شدن هوا به وسیله خودروی ۲۰ ساله نیز حقوق عامه است و وقتی موضوع حقوق عامه مطرح میشود باید مساله را بهصورت کلان بررسی کنیم.
اشجعی میافزاید: بهعنوان مثال در حال حاضر آلودگی هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در کشور میشود و ۶/ ۲ میلیارد دلار خسارتهای اقتصادی وارد میکند که اینها نیز جزو حقوق مردم است؛ در کل اسقاط خودروهای فرسوده میتواند در جهت حفظ حقوق عامه باشد.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان گفته راهکارهای بهتری برای حل موضوع اسقاط وجود دارد، میگوید: این موضوع نیز صحیح به نظر میرسد و راهکار بهتر حل این مساله، معاینه فنی است، منتها به شرط آنکه زیرساختهای معاینه فنی در کشور زیرساختی قابل اعتماد داشته باشد. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از وسایل نقلیه نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام نمیکنند. برای مثال در مورد موتورسیکلتها ما در کشور ۵/ ۱۱ میلیون موتور سیکلت داریم، درحالی که سال گذشته فقط ۱۰۰ فاکتور معاینهفنی برای موتورسیکلتها صادر شد.
وی با تاکید بر اینکه معاینه فنی در کشور ضعیف است و اهرم نظارتی روی این موضوع نداریم، گفت: تعداد کمی از کلانشهرها معاینه فنی را برای خودروهای سواری اجباری کردهاند؛ بنابراین تا وقتی زیرساختهای معاینه فنی دقیق و نظارت بر آن تشدید نشده است، نمیتوانیم برای تعیین شاخص اسقاط روی معاینه فنی حساب کنیم. اشجعی تاکید میکند: اگر صرفا معاینه فنی برای تردد و فرسودگی مدنظر باشد، هیچ کدام از خودروهای در حال تردد در کشور فرسوده نخواهند بود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیطزیست اما با تاکید بر اینکه قرار است اصلاحاتی در قانون هوای پاک لحاظ شود، میگوید: سازمان حفاظت محیطزیست اکنون در حال تدوین لایحه اصلاح قانون هوای پاک است؛ پیش از این یکی از موضوعات پیشنهادی، اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک بود و میخواستیم تفاوتی بین سن فرسودگی و اسقاط قائل شویم.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیطزیست میافزاید: پیشنهادها در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، با این حال تا وقتی معاینه فنی خودروها اجباری نشده و همچنین زیرساختهای لازم فراهم نشود، نمیتوان اساس اسقاط و فرسودگی را معاینه فنی گذاشت. اشجعی در نهایت با بیان اینکه سن اسقاط خودرو در اروپا حدود ۱۴ تا ۱۵ سال است، گفت: با وجود این ما سن فرسودگی را بیست سال تعیین کردهایم و در حال حاضر تا تقویت زیرساختهای معاینه فنی مجبوریم به شاخص سن بهعنوان شاخصی مطمئن اکتفا کنیم.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان