صادق واعظ زاده، مجری طرح و صاحب این کرسی پژوهشی درباره آن گفت: در این کرسی پژوهشی با همکاری تیم قوی و فعال دانشجویی در پردیس دانشکدههای فنی، موفق به طراحی، ساخت و آزمایش سیستمی شدیم که توان الکتریکی را با بازده زیاد به صورت بیسیم به خودروی برقی در حال حرکت منتقل میکند. این سیستم با هدف حل مشکل باتری در خودروهای برقی به عنوان مانع اصلی بر سر راه رواج سریع استفاده از این خودروها به اجرا در آمده است.
به گفته وی، با حاد شدن معضل وابستگی حمل و نقل به سوختهای فسیلی و لزوم کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، توجه بسیاری بر استفاده از خودروهای برقی معطوف شده است. با این حال یکی از چالشهای اساسی در برابر رواج سریع خودروهای برقی هزینه اولیه، هزینه نگهداری، حجم و وزن باتری آنها است. با بهکارگیری سیستم شارژ بیسیم دینامیکی در خودروهای برقی، چالشهای فوق رفع و به فراگیری، ارزان و آسان شدن استفاده از این خودروها کمک مؤثری میشود.
بر اساس این گزارش، شارژ دینامیکی خودروهای برقی در دنیا در آستانه تجاری شدن قرار گرفته است. دانشگاهها و شرکتهای فناور متعددی با حمایت دولتها به همکاری و رقابت در این زمینه مشغول هستند. صنعتی شدن این فناوری در کشورمان همزمان با ورود آن به بازارهای دنیا میتواند منجر به نقشآفرینی ایران در عرصه بینالمللی صنعت خودروی برقی شود.
علاوه بر آن با ترویج استفاده از خودروهای برقی در کشور از میزان وابستگی به سوختهای فسیلی و بحران آلودگی هوای کلانشهرها کاسته میشود. طراحی و ساخت سیستم شارژ بیسیم دینامیکی خودروهای برقی در مقیاس صنعتی در دستور کار آتی این آزمایشگاه قرار دارد.
منبع: ایسنا
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان